روايات

رواية حكاية قمر الفصل الحادي والستون 61 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الحادي والستون 61 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الحادي والستون

رواية حكاية قمر البارت الحادي والستون

رواية حكاية قمر الحلقة الحادية والستون

نسترجع اخر احداث الجزء اللي فات مع بعض ..
سليم : زيين .. ياجدع بقا بعد كل الغيبة دي وتسبني ملطوع كل دا برا
زين حضنه : واحشني والله ياسليم ..
” قمر سمعت اسم سليم بصيت اتصدمت وعينها لمعت وديرت وشها بسرعة ”
سليم : لا واضح اني وحشك فعلا
زين : بص خمس دقايق بس ..هوصل قمر بس وهاجي نرغي مع بعض براحتنا … قمر تعالي .. قمررر بكلمك
قمر بتحاول تستجمع نفسها وراحت لزين و بعده عينها عن سليم : نعم يازين
سليم شافها : قمرر !!!
زين : انتو تعرفوا بعض ؟؟
قمر بتوتر : ل…
سليم قطع كلامها : اه طبعا اعرفها .. قمر كانت زميلتي ف المدرسة
زين : بجد .. طب كويس ..
سليم : انا مبسوط اوي اني شوفتك تاني من زمان اوي .. معرفش حاجة عنك
قمر : اه
زين : طيب انا هوصلها واجيلك نكمل كلامنا
قمر : خليك يازين مع صاحبك .. انا عارفة الطريق متقلقش
زين : مش هنتأخر عليه .. انا هوصلك بس ..
قمر : خليك يازين لو سمحت .. عن اذنك ” مشيت”
( زين فضل باصصلها وحس انها اضايقت اول ماشافت سليم بس مش عارف ليه )
سليم : احم احم هنفضل واقفين هنا كتير
زين : لا طبعا اتفضل
____________________________
تونة و هدي قعدين بيتفرجوا ع فيلم ومندمجين .. ليل ف اوضتها صوتت فجأة . .. هدي اتخضت وطلعت تجري ع الاوضة
تونة بتخبط ع رجلها : استر يارب استر يارب
هدي : مالك ياليل في ايه .. حد عملك حاجة ردي في ايه
تونة : دي بتضحك ياماما بتك اتجننت ع الاخر
ليل : انا نجحت ياماما انا نجحتتت
هدي :الف مبروووك ياحبيبتي الف مبروك
تونة : وهو اللي بينجح بيصوت كدا ويفجع اللي حواليه .. انتي قطعتي خلفي
ليل زقتها : خلف ايه اللي قطعتهولك يامفعوصة انتي اسكتي
تونة : صبرني يارب علي البت دي علشان ممسكهاش اضربها
هدي : اتصلي بقمر فرحيها هي كمان وطمنينا عملت ايه .. ان شاءالله تكون اتقبلت والفرحة تبقا فرحتين
ليل : ان شاءالله ياماما
_____________________________
قمر راكبة العربية وسرحانة
عربي بيبصلها ف المرايا : مالك ياست قمر شكلك مش مبسوط ليه
قمر : مافيش يا عربي
عربي : لا ازاي وانا اول مرة اعرفك ياست قمر .. انتي ف حاجة مضايقاكي .. لتكوني متقبلتيش ف الشغل الجديد .. متزعليش نفسك دا هما اللي خسروا والله
قمر : لا ياعربي انا اتقبلت الحمدالله
عربي : اومال زعلانة ليه حد كلمك ولا ضايقك قوليلي
قمر : لا و … ” الموبايل رن ” دي ليل ..
_ايوة ياليل في حاجة
ليل : انا نجحت يا قمر بتقدير امتياز كمان
قمر بفرحة : بجد ياليل .. انا كنت حاسة انك هتفرحيني وتجيبي التقدير دا .. الف مبروك ياحبيبتي الف مبروك ..
ليل : الله يبارك فيكي ياقمر .. وانتي عملتي ايه ..ماما قلقانة
قمر : انا اتقبلت ياليل الحمدالله طمنيها ..
ليل : بجد داحنا لازم نحتفل انهاردة بقا .. متتاخريش ياقمر
قمر : انا جاية ف السكة اهو .. يلا سلام ياحبيبتي
عربي : فينك ياليل من بدري .. الفرحة اللي ع وشك دي ظهرت ف نجاح ليل مش ف نجاحك انتي
قمر : فرحتي بنجاحها متتوصفش والله ياعربي
عربي : للدرجادي
قمر : واكتر بكتير. ليل دي بنتي مش بس اختي .. انت مش عارف انا كنت مستنية نتيجتها دي اكتر منها
عربي : ربنا يخليكم لبعض
قمر : يارب ياعربي .. المهم انت وراك حاجة انهاردة
عربي : لا انا كنت هوصلك وارجع ع الحارة
قمر : طيب حلو انت معزوم عندنا بقا انهاردة
عربي : كتر خيرك ياقمر .. بس
قمر : مافيش بس انت قولت موراكش حاجة صح
عربي : صح
قمر : يبقا انت هتتغدا معانا انهاردة وممنوع المعارضة نهائي . . وبالمرة تشوف تونة ولا هي موحشتكش
عربي ضحك : اه والله وحشتني العفريتة دي
قمر : يبقا تيجي تشوفها بقا
عربي : حاضر ياست قمر هاجي
______________________________
فاروق داخل الفيلا مفجوع : خير يا نعمة في ايه .. مالها صافي
نعمة : الحقني يا فاروق بيه .. صافي عمالة تصرخ وتكسر ف الحاجة .. غُلوبت معاها ومش عاوزة تفتحلي الباب .. الحقها يافاروق بيه
فاروق طلع يجري ع أوضه صافي : صافي افتحي الباب
صافي بتصرخ : مش عاوزة حد ابعدو عني ..
فاروق : متوجعيش قلبي عليكي .. افتحي بس وانا هعملك كل اللي انتي عاوزة
” صافي فتحت الباب وهي عمالة تعيط ”
فاروق حضنها : اهدي ياحبيبتي .. احكيلي مالك .. حد عملك حاجة .. قوليلي بس وشوفي هعمل فيه ايه
صافي بتعيط : محدش عملي حاجة يابابا .. انا لوحدي اصلا .. هفضل لوحدي لحد امتي .. انا تعبانة اوي يابابا
فاروق : وانا روحت فين ياحبيبتي انا معاكي اهو
صافي : محدش معايا انا لوحدي .. كلكم سيبني .. صحابي وسائر .. وماما .. ماما فين يابابا .. ازاي تسبني كل دا ..
فاروق : ماما مسافرة ياصافي زي ماقولتلك وقريب هترجع
صافي : لا يابابا انا عاوزة تيجي دلوقتي انا محتاجها اوي ..
فاروق : حاضر هكلمها تيجي حاضر بس اهدي أنتي ومتزعليش ..
صافي : انا سقطت يابابا
فاروق : ولا يهمك ياحبيبتي .. فداكي ميت سنة
صافي : بس اسر نجح ومش هبقا معاه اعمل ايه عاوزة اكون معاه
فاروق : بس كدا .. انا هكلم المسؤولين ف الكلية واخليهم ينجحوكي .. ان شاءالله يسقطوا غيرك وتاخدي مكانهم وهدفعلهم اللي هما عاوزينه .. حاجة تانية ياحبيبت بابا
صافي : اه خليك معايا متروحش الشغل وتسبني
فاروق : حاضر ياحبيبتي هكون معاكي .. بس هروح مشوار صغير بس وهرجعلك علطول مش هتأخر ..
_____________________________
مني : كلمتي ابوكي طمنتيه
سارة : اه ياماما لسه قافلة معاه
ريم بتتمطع : صباح الخير ..
مني : لسه بدري ياهانم
ريم : حاضر هخش اكمل نوم
مني : انتي يابنت تعالي هنا .. افطري وتعالي ساعديني يلا
ريم : اساعدك في ايه .. ما سارة عندك تساعدك هي
سارة : سبيها ياماما تنام هي ف اجازة .. انا هساعدك عاوزة ايه اعملوا
مني : لا انتي مش هتساعديني انتي هتدخلي تغيري هدومك .. وتظبطي نفسك كدا
ريم وسارة بصوا لبعض
سارة : اغير هدومي واظبط نفسي ليه احنا خارجين
مني : لا جيالنا ضيوف
ريم : ضيوف مين
مني : ضيوف وخلاص .. اعملوا اللي بقول عليه يلا
ريم : واشمعنا هي تلبس وانا لا يعني
مني بتلقائية : علشان هما جايين علش…. *سكتت*
سارة : في ايه ياماما انتي مخبية ايه
مني : بصراحة بقا انا عزمت خالتك وابنها انهاردة .. وجايين علشانك
سارة : انتي مقفلتيش الموضوع دا لحد دلوقتي ليه ياماما
مني : اقفلوا ليه وائل كويس والف واحدة تتمناه ..
سارة : وانا مش عاوزة لا وائل ولا غيره .. ولو سمحتي وقفي اللي بيحصل دا ..
مني : اوقفه ازاي يعني اتصل اقولهم متجوش وازعل اختي مني ..
سارة : لا متزعلهاش ياماما خليهم يجوا بس انا لا طالعة ولا هقابل حد .. ومتحاوليش تحطيني قدام الامر الواقع .. علشان هتزعلي من رد فعلي .. عن اذنك
مني : استغفرالله العظيم واتوبه اليه .. ادي اخرة تربية نادر ودلعه ليها
ريم : ماتسبيها براحتها ياماما مش عاوزة خلاص هو عافية
مني : مالكيش دعوة انتي وخشي نامي ولا شوفي كنتي رايحة فين
ريم : انا غلطانة اني صحيت اصلا ..
__________________________
قمر : احكيلي بقا ياعربي .. الحارة عاملة ايه .. والناس اللي فيها وحشوني والله كلهم ..
عربي : كويسين كلهم .. مافيش غير بوز الاخس بس هو اللي قرفنا .. امتا الحارة تنضف منه ..
قمر : قريب يا عربي باذن الله
هدي : يلا ياحبايبي الاكل جهز
تونة : هييييييه اخيرا هنأكل
هدي : عيب كدا ياتونة
قمر : لا ياماما متقلقيش عربي حافظ تونة مافيش احراج منه .. ياما عملت مصايب قدامه
عربي : اه ياما فتحت دماغ الناس وفقعت عين ناس
هدي : يلاهوي ياتونة انتي تعملي كدا
تونة : دول بيفتروا عليا ياماما متصدقهمش
عربي : بنفتري عليكي ايه يا تونة .. دي راس ابن ذكية لسه معلمة
تونة : تصدق بالله انت لو ماسكت لقوم اعلم ع راسك انت كمان
هدي : عيب ياتونة قولت خليكي بنت مؤدبة وجميلة
تونة : حاضر حاضر .. ممكن نأكل بقا
هدي : طبعا ياحبيبتي
*الجرس رن *
تونة : دا مين التنح اللي جاي دلوقتي
ليل : قومي شوفي مين
تونة : لا انا بأكل مش فاضية .. قومي انتي ولا ع رجلك نقش الحنة
ليل : يباي عليكي اسكتي خلاص هقوم
ليل فتحت : مين حضرتك
قمر : مين جه ياليل
فاروق : انتي ليل
ليل : اه .. انت مين
هدي : فاروق !!
___________________________
كنزي بفرحة : ماما .. ماما حازم لسه قافل معايا وقالي انه. اتفق مع بابا الفرح الاسبوع الجاي
نجلاء : بدري كدا ليه مش كان يستنا شوية .. هنلحق نحجز الفساتين والقاعة امتا والحاجات اللي نقصاكي .. والمعازيم والناس هنلحق نعمل كل دا ف اسبوع
كنزي : متقلقيش ياماما بابا قالي هيجي انهاردة بدري وهننزل نكمل بقيت حاجتي .. وان كان ع الفستان والحاجات دي هنزل انا وحازم نحجزها عادي .. والمعازيم بقا ربنا يخلي الموبايل هنكلمهم كلهم عادي ياماما .. متقلقيش
نجلاء بزعل : ماشي ياكنزي اللي تشوفيه
كنزي : مالك ياماما .. انتي مش فرحانة اني هتجوز
نجلاء : لا ياحبيبتي فرحانة طبعا .. بس مش مصدقة انك هتمشي وتسبيني خلاص * عيطت*
كنزي حضنتها : و مين قال اني هسيبك ياماما .. دانا هنطلك كل شوية ومش هبعد عنك ابدا
نجلاء : لا ياحبيبتي ماهو انا مش هخلص منك علشان تجيلي كل شوية
كنزي : الله بقا .. يعني انتي هترتاحي مني زعلانة ليه بقا .. خلاص مش جاية خالص
نجلاء : بهزار معاكي ياكوكو هو انا ليا غيرك .. تنوري ف اي وقت بيت ابوكي
كنزي : ياحبيبتي ياماما .. ربنا يخليكم ليا يارب
________________________________
هدي : خير يافاروق عاوز ايه
فاروق : مش تدخليني الاول ولا هنتكلم ع الباب
هدي : اتفضل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى