رواية حرم السند الفصل الأول 1 بقلم الرحال
رواية حرم السند البارت الأول
رواية حرم السند الجزء الأول

رواية حرم السند الحلقة الأولى
كانت واقفه بفرحه وترتدي فستان فرحها وتنظر بخجل في الأرض سمعت خطوات رجله وفتح الباب ووقف ثواني خلفها من دون حركة هي استغربت ونظرت له بخجل
رهف بفرحه :انا مش مصدقه نفسي يا سند ان بعد حب دام 5 سنين اتجوزنا خلاص
سند بجمود وهو يقف وينظر لها ببرد:انت طالق
وقعت الكلمه عليها كالصاعقه وتنظر له ببلاهه لا تصدق ما قاله
رهف:سند متهزرش الطلاق مفهوش هزار
سند:وانا بقولك انت طالق يا رهف وخرج من الغرفه وهي انهارت على الأرض تبكي دخلت إليها امها
الام:رهف في ايه يا رهف في ايه يا بنتي اتكلمي سند خرج بسرعه وركب عربيته ومشي وانت قاعده تعيطي في ايه يا بنتي
رهف بصدمه ودموع :قالي انت طالق يا رهف سند طلقني يا ماما طلقنيييي
الام بصدمه:ليه يا رهف حصل ايه
رهف وتبكي بحرقه في حضن امها:معرفش يا ماما معرفش انا موجوعه قوي يا ماما سند كان كل حياتي يا ماما وبكت بحرقه( بقلم :الرحال)
الام:اهدي يا بنتي اكيد في سبب انه يعمل كده كلنا كنا شايفين كان بيحبك ازاي اهدي يا بنتي قومي معايا قامت معاها رهف كأنها جسد بلا روح نامي يا رهف وانا هنزل لجدك اكيد سند قاله هو عمل كده ليه
رهف مردتش ونامت وهي تنظر للسقف وهي تبكي
نزلت الام بغضب وجدت الجد وباقي العائله يجلسون
الام:ينفع اللي حفيدة. عمله مع بنتي ده
الجد:بنتك حفيدتي زي ما هو حفيدي متخفيش يا أسماء صدقيني مش عديله تصرفه ده بس هو يجي
أسماء:مش قادره اصبر البنت فوق مموته نفسها من العياط مش قادره اشوف بنتي في الحاله دي
الجد:روحيلها يا رغد خليكي جنبها
ذهبت رغد..
الجد:تعالي ورايا يا محسن ودخلوا المكتب
الجد بغضب:عجبك اللي ابنك عمله في بنت عمه ده يا محسن( بقلم :الرحال)
محسن انزل رأسه بحزن:مش عارف اقولك اي والله يا حاج
الجد:متقولش يا محسن بس لما سند يشرف صدقني مش هرحمه
عند رغد نزلت بسرعه من عند رهف وهي تبكي
رغد:رهف رهف مبتفتحيش
طلع الجميع بفزع
الجد:افتحي يا رهف افتحي يا بنتي
رهف من جوه:متخفوش يا جماعه انا كويسه بس عايزه ابقى لوحدي شويه متخفوش مش هعمل في نفسي حاجه
الام بعياط:طب اتحيلي انا يا بنتي
رهف بصراخ:حرام عليكم سيبوني قولتلكم انا بخيررر وسمعوا عياطها
الجد:يلا ننزل يا جماعه يلا
أسماء بدموع :بنتي
الجد:متقلقيش على رهف انت عارفه كويسه هي قويه قد ايه
نزلوا الجميع وعدي اسبوع ورهف كانت مبتخرجش من غرفتها
اما عن سند فهو رن عليهم وقالهم انه خلاص يسافر ومش هيرجع…
عدي سنتين ورهف حاولت بكل إرادتها تتخطي سند لذلك دخلت كليه الشرطه…
في الصباح الجد كان يجلس
الجد :امال فين رهف
اسماء:نازله اهي يا حاج
نزلت رغد بنت عم رهف واخت سند ونزلت بعدها رهف
الجد:روحي نادي مهران يا رغد
رغد بغيظ:هو مفيش غيري يعني يا جدي
الجد:معلش يا رغد هانم اعتبرني في مقام جدك واسمعي كلامي
رغد :ان كان كده ماشي
الجد:اعمل معاها ايي دي
ذهبت رغد ودخلت لغرفه مهران وجدته نايم ذهبت واحضرت كوب ماء وكانت سوف تسكبه عليه لكن فجأه وجدت نفسها تحته وهو ينظر لها
رغد:ايه ده انت صحيت
مهران وهو يرفع لها حاجبه:تخيلي واكمل كنت ناويه تعملي ايه
رغد بتوتر:لا ابدا لقيت ان الدنيا حر يعني وخوفت ليجيلك. جفاف قولت بقي يا بت يا غد اعمل خير فيه وحطي عليه مياه( بقلم :الرحال)
مهران بخبث:قد ايه يا بت يا رغد انت قلبك ابيض واكمل بغمزه علشان كده لازم اكفئك وبدأ يقرب وجهه من وجهها وهو بنظر لشفايفها
رغد:لا شكرا وبعدت بسرعه وقبل ما تخرج قالت جدك بيقولك انزل افطر ومشيت بسرعه وهو ابتسم عليها وبعد وقت كان الجميع انتهى من الفطار
رهف:هروح المركز انا بقى يا جدي عايز حاجه
الجد:لا يا بنتي ربنا معاكي
رغد :وانا هروح الكليه يا جدي
الجد:روحي ربنا يهديكي يارب
رغد:شكرا يا حاج والله جدي ده التوب ومشيت
الجد:وانت يا مهران يا ولدي
مهران:هروح الشركه وبعدها اطلع على المستشفى…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حرم السند)