رواية حدث في ليلة ما الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ميرفت السيد
رواية حدث في ليلة ما الجزء الخامس والعشرون
رواية حدث في ليلة ما البارت الخامس والعشرون

رواية حدث في ليلة ما الحلقة الخامسة والعشرون
{المؤامرة}
مجد بعصبية :هو إنتي إزاي كدة
نهضت تالين وجلست على الفراش :في إيه مش فاهمة
*انا إلي مش فاهمك واقترب منها حتى صار لايفصل بينهما الا سنتيمترات قليلة
حتى لو جوازنا حصل بظروف مش طبيعية مثلي اني فارق معاكي إزاي مااتعصبتيش من كلامهم وتلميحاتهم
:واتعصب ليه يعني؟
ضحك بسخرية * عشان انا جوزك ممثلا
* والله انا شايفة إنك بتدور على اي سبب تتعصب عشانه
:تالين انا عارف ان فترة الحمل صعبة وعندك تقلبات مزاجية ومتحمل إنما اشوفك ساكتة بالشكل دة قدامهم يبقى انا مش فارق معاكي بجد وامسك يدها بعنف: تالين إنتي مابتحبنيش انا عارف ومش مستغرب انما لما احس انك مش قابلاني ولافارقلك لازم اتعصب احساسي صح ولا لا ردي عليا
تالين وهي تتألم :اوعى سيب ايدي انت مجنون
وجذبت ذراعها وقالت :ايوة لاباحبك ولاطيقاك ولا باقبل اشوفك
وتحركت من امامه وهو يحدق فيها ويحاول الا يظهر مشاعره ولكنه كان يشعر بقلبه يتمزق داخل صدره
فلحق بها ووقف امامها وقال بهدوء لايعكس مابداخله: تمام بس عشان اهلك واهلي والبيبي اللي جاي لازم تتقبلي وجودي في حياتك واتصرفي كأننا زوجين ولاعندك اختيار تاني؟
*وانا مااعترضتش على الوضع دة انت الي مش طايق نفسك
وتركته وخرجت الى الشرفة وفجاة رن هاتفها يعلن عن وصول رسالة على الواتس
فتحتها فاذا بها رسالة من رقم غريب ولما رأت مابالرسالة شعرت بصدمة
فكان #بقلم_مرفت_السيد محتوى الرسالة: واخيرا عرفت اخد منك الي بالأصل ملكي انا غلبتك 😁
ثم بحثت عن اسم صاحب الرقم على إظهار اسم الطالب فوجدته غير مسجل فبعثت سكرين محتوى الرسالة لفارس وطلبت منه ان يعرف من الراسل ثم حظرت الرقم أغلقت هاتفها والتفتت لتجد مجد يقف خلفها عاقدا ذراعيه وينظر إليها
: وماتطلبيش مني انا ليه المساعدة بدل ماتطلبي من فارس
*عادي انا متعودة عليه اكتر منك
وعمت بالانصراف فامسك بها بسرعة وجذبها اليه حتى باتت ملتصقة به وهو يقف خلفها وهمس في اذنها: عيب ياتالين انتي متربية ومحترمة اتعودي انه بقى غريب وان بقى ليكي راجل خلاص
حاولت الخلاص منه ولكنه اقوى منها بكثير فادارها اليه ورفع وجهها بيده وقال: انتي ليه مصرة تجرحي فيا كدة
كانت تنظر إليه بتحدي وهو ينظر اليها بعشق وسرح في عيناها وانحنى وقبلها على بغتة منها ثم تركها الجمتها الصدمة فصفعته وهربت من امامه حتى هو نفسه استغرب مما فعل ولكنه ابتسم وقال لنفسه: اول مرة قلبي يدق كدة بجد ولمس شفتيه ثم نظر اليها وهي تعدل من ملابسها وشعرها بعصبية وهي تقول حيوان
ظل يتأملها وهو يدخن سيجارته ويقول لنفسه انا إيه اللي بيحصلي باضعف ليه قدامها كدة اينعم هي زي القمر وكلها كام شهر وتخلف ابني يعني لازم اقربها مني و اعاملها بحنية بس دايما تصرفاتها معايا بتجيب نتيجة عكسية ااه ياقلبي من وقت ماعرفتها وانا تعبان بسببها
كانت تالين بقمة غضبها من مجد وبعدما انتهت من تصفيف شعرها ووضع احمر الشفاه اتجهت إليه وقالت بعصبية اوعى تفكر تقربلي تاني فاهم احنا متفقين
ابتسم ببرود :حاضر أمرك
قاطعهما طرقات على الباب
مجد:ادخل
كانت الخادمة :ميادة هانم عاوزاكم عشان تطفي الشمع
مجد:قوليلها نازلين حالا
ثم قال لتالين:ممكن تتعاملي قدام الناس بشوية اهتمام معايا
:بشرط
*ايه هو
:تلم نفسك ومتقربش مني ولاتعلي صوتك عليا تاني
*حاضر انا اسف اتفقنا 🤝
: اتفقنا 🤝
نزل الزوجان الى ابجدة والاقارب واحتفل الجميع وغنوا لميادة واطفأت الشمع وعي تمسك بيد تالين وعلى جانب اخر هناك ٦ أعين تراقب تالين ومجد بحقد وغيرة
قالت الجدة للجميع #بقلم_مرفت_السيد :متنسوش ياجماعة بعد اسبوعين كلكم معزومين على اسبوع في العزبة زي كل سنة والسنة دي هاتبقى احلى عشان مجد وتالين هايكونو معانا
ابتسمت تالين وقال مجد وهو يضع يده على كتف تالين : عندك حق ياجدتي هاتتبسطي اوي ياتالين بالجو هناك
تالين وهي تقرصه بخفة حتى يبعد يداه عنها :اه طبعا حد يكره الخضرة والهوا النقي
ثم اخرجت هدية من حقيبتها وناولتها لميادة وقالت :دي حاجة بسيطة يارب تعجبك
كانت علبة مجوهرات من القطيفة فتحتها ميادة لتجد عقد من الذهب ومنقوش عليه اسمها ومعه قلب صغير كان تصميمه رائع اعجبت به ميادة كثيرا وعانقت تالين وعي اقول:جميل ياحبيبتي دة اكيد من تصميمك صح
تالين:كل سنة وانتي طيبة اه تصميمي
بدأ الجميع بابداء اعجابهم بتصميم تالين لعقد الجدة وبالعقد الذي ترتديه تالين ايضا
ومديحة وابنتيها يراقبو مايحدث بغيرة وبصمت فلقد اتفقوا الا يثيروا الشكوك حتى يأتي موعد تنفيذ الخطة لذلك اتجهت منار الى تالين وقالت : برافو عليكي ايه الجمال ده ياقلبي
ابتسمت تالين مجاملة لها :شكرأ
انهى الحفل وبدأ المدعوون بالانصرف تباعا حتى اصبح المنزل خاليا ابا من الجدة الزوجان وهدايا كثيرة تملأ المكان واشارت الجدة للخدم بان يباشروا التنظيف فعي تغشق النظام واصبح المنزل في غضون ثوان عبارة عن خلية نحل تعمل
قالت الجدة وهي تنهض :واخيرا شوية هدوء تعالو ورايا على اوضة المكتب انا عاوزاكم
جلس ثلاثتهم بغرفة المكتب والجدة على رأس المكتب تمسك بعصاها الذهبية وتقول: شوف يامجد انت عارف اني كنت مترددة امسكك ادارة المزارع بتاعتي واكتبلك كل املاكي باعتبارك وريثي الوحيد لأن نظام حياتك مكانش بيشجعني ولكن الوضع اختلف دلوقتي انت متجوز وهاتبقى اب ومعاك زوجة ولاباحلامي كنت اتمنى انك تتجوز بنت هناء فيهاةكل الي كنت بادعي بيه ليك
وأخرجت بعض الأوراق وناولتهم لمجد وبغض الاوراق وناولتهم لتالين وقالت : مبروك يامجد انت دلوقتي مالك كل شيء وانت تستاهل وخد بالك في شرط اني اقدر استرد كل دة في خلال سنتين لو #بقلم_مرفت_السيد حسيتك مقصر
مجد:إزاي بس انا مش عاوز حاجة
:بس ياولد وانتي ياتالين دة حقك وحق مامتك ولو مش هاتقبلي اعتبريه مهرك وهدية جوازك فلوس وكتبتلك جزء من مزرعتي
تالين:انا مش هاقدر….
قاطعتها ميادة ونهضت لتغادر وتركتهم غارقين في ذهولهم وقالت :
ميعاد نومي جه تصبحو على خير
نظر مجد وتالين لبعضهما البعض بدهشة. ولم يكونا على علم بأن هناك من تختبأ وتسترق السمع على مايحدث ثم انصرفت بهدوء من الباب الخلفي للقصر
بمجرد خروجها استقلت السيارة التي انطلقت وكان بانتظارها امها وشقيقتها
ظلا يسألانها عما حدث وقصت عليهما ماحدث
لترد امها:الموضوع كدة كبر اوي ولازم نتصرف بسرعة
وابتسمت بشر وعيناها تلمعان
ياترى ماذا سيحدث
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حدث في ليلة ما)