روايات

رواية جميلة الرعد الفصل الثاني 2 بقلم آلاء محمد

رواية جميلة الرعد الفصل الثاني 2 بقلم آلاء محمد

رواية جميلة الرعد الجزء الثاني

رواية جميلة الرعد البارت الثاني

رواية جميلة الرعد
رواية جميلة الرعد

رواية جميلة الرعد الحلقة الثانية

وانا نازله لقيت حد بيمسكني من ايدي ببص لقيته رعد_ايه الخلجات العفشه اللي لابسها دي يا بنت عمي
شديت ايدي من أيده =اعتقد لبسي مفهوش حاجه وحشه وبعد ازنك متمسكش ايدي تاني عايز تقول حاجه قولها وانت بعيد
_انتي اهنه ف دوار العده يعني رچاله خارجه وداخله يجولوا عليكي ايه احنا اهنه ف الصعيد مش ف البندر
وبعدين مكانش جصدي عاد امسك يدك انا بس كنت بوجفك جبل متنزلي أكده
=عموما شكرا علي النصيحه
بس انا معنديش لبس تاني غير لبس البندر ده إذا كان عاجبك بعد ازنك
وسبته ونزلت
***************
وجفتها وعرفتها أننا ف الصعيد ولبس البندر ده مينفعناش عاد بس هي طلعت جويه وميهمهاش حد وجالتلي ملمسهاش تاني بت محترمه بصحيح شكلها ميديش طريجتها دي بس چميله بردوا بعد مخلصت كلامها نزلت وسابتني واجف لو تعرف أن لو حد غيرها عمل الحركه دي هيبجي يوم اسود علي دماغه ده انا رعد العمده دخلت غرفتي غيرت ونزلت علشان معاد الاكل نزلت لجيت…..

 

 

*************
نزلت لقيت الكل قاعد اول اما شافوني فضلوا يمدحوا فيا وقد ايه انا جميله وشبه امي الله يرحمها وجودك مع عيلتك ده اكبر داعم واكبر مكسب ف الدنيا يابخت اي حد عنده عيله حلوه بيحبوا بعض جه معاد الاكل والكل قعد علي السفرا السفرا كبيره جدا شايله العيله كلها والخدم رايح جي بيظبط السفرا لقيته نازل بهيبته وشاكله المخيف والكاريزما اللي تخطف القلب نازل بعبايه سوده وعمه سوده وكوفيه سوده وجزمه سوده ايه يا عم الجمال ده بطل بقي تخطف القلوب بجمالك ده الصراحه هو الوحيد اللي خطفني من كل الولاد اللي شوفتهم يمكن لانه جامد وصلب وانا بحب النوع ده اللي هو جاد وقاسي مع الكل اللي اللي منه واللي بيحبه يمكن علشان شوفت الحنيه ف عينه يمكن علشان مختلف معرفش الصراحه ايه سبب الاعجاب ده
نزل وترأس السفرا لانه العمده بقي وكده وانا قعدت جمب بابا من ناحيه ومن جنب اسد من ناحيه
لقيته بيبصلي بصه مريبه سيكا الصراحه قلقت بس بينت اللي هو أنت بتبصلي كده ليه انت مين اصلا
العمده علي نفسك يابا
قعدنا ناكل ونضحك ويفتكروا زمااان والذكريات بجد ناس جميله وطيبه ولطيفه بشكل رهيب
خلصنا اكل وقعدت انا عيال عمتي وعمي نضحك ونتصور ونلعب بجد لطاف اوووي ياريت كنت اتعرفت عليهم من زمان
ببص لقيته قاعد بعيد عننا كده بشويه وباصص علينا ف صمت ونظراته قتاله جاد اوي الولا رعد ده وبابا وعمتو وطنط ماما رعد ف الجنينه بيشربوا شاي
بصيت لليل وقولتلها=هو ماله ده باصص علينا كده ليه
-اصل أبيه رعد مبيحبش اللعب والضحك عموما هو راجل افوش كده بصي سيبك منه ده نكد خليكي معانا
ضحكت ضحكه بصوت غصب عني انا ضحكتي كده الله
_وه اتحشمي يا ليل واظبطي أكده
بيقول يا ليل علشان ميوجهليش كلام بس علي مين
بصيت ليه بتحدي وقولتله =علي فكره انا اللي ضحكت مش ليل
_ما انا مش عايز أجل منك وانا لسه عارفك
=لا والله انت متقدرش اصلا
_حلي عني يابنت الحلال انا مش فاضيلك
=عموما انا مش عايزه اتخانق اصلا فأنت اللي حل عني
_اللهم طولك ياروح
سبته ورجعت مكاني تاني نكمل لعب
**************

 

 

نزلت لجيتها جاعده جنب اسد وه حرمه جاعده جنب راچل مش چوزها هو ده اللي چاي من وراكم يا بنات البندر انتم
اكلنا تحت نظراتي ليها طريجت كلامها وأسلوبها وضحكتها كلها تخطف القلب من اول لحظه
خلصنا اكل وعمي وعمتي وامي طلعوا ف الچنينه يشربوا شاي وهي وبنات وولاد العيله جعدوا علي الارض يلعبوا ويضحكوا تفاهه بعيد عنكم وانا جعدت علي الكنبه اللي بعيده عنهم شويه سمعت صوت ضحكه هي تخطف الجلب اه بس دي تفتن شباب البلد كلهم شدينا انا وهي ف الحديث وطلعت لسانها طويل يا چماعه عكس شكلها خالص
جعدت مكاني تاني وهي رجعت مكانها وكملت لعب معندهاش دم البت دي
*****************
لعبنا لعبه الشايب وطبعا علشان انا اسمي الحقيقي بومه فطبعا انا اللي لبست الشايب وطبعا هيحكموا عليا بس اجتمعوا علي أنهم يخلوه حكم واحد لأنهم لسه عارفني وكده
=لا والله عداكم العيب ياريت بقي حكم خفيف بالله عليكم لسه جايه من سفر وسواقه ومش حمل فرهده
ضحكوا عليا جامد
وقال عمرو -بصي انا عندي حكم ايه رأيك تغني
أيدوا كلهم كلامه ظبط نفسي وقولت بصوت عالي نسبياً=من حبي فيك ياجااااااري ياجاري من زمااان هخبي الشوق وداري ليعرفوا الجيرااان من حبي فيك ياجااااااري ياجاري من زمااان هخبي الشوق وداري ليعرفوا الجيرااان هخبي الشوق وداري اداري ليعرفوا الجيرااان وحيات حبك مشبكناااا غير شبكوا وشبكنا وحيات حبك مشبكناااا غير شبكوا وشبكنا بس كده
بما أن انا صوتي جامد جدا بشهاده الجميع واني كنت بغني ف الأوبرا فطبعا كلهم فضلوا متنحين شويه وبعدين سقفولي جامد -انا كان جلبي حاسس ان صوتك حلو الله اكبر عليا بجد

 

 

قعدت اضحك علي انبهرهم بصوتي بجد فرحت اوي اوي يعني لقيته بيقولي……….
*************
لعبوا لعبه الشايب دي اللي هي فيها احكام واكده وهي اللي خسرت عملالي فيها السبع رچاله وف الاخر تخسر ف الشايب حكم عليها عمرو أنها تغني وكنت مستني انطرش وانا جاعد بس عكس توقعاتي تماما صوتها كان جمييييل جوي جوي وغنت اكتر غنيوه انا بحبها بعد مخلصت الكل سجفلها وانا جولتلها……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية جميلة الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى