روايات

رواية جعلني ملتزمة الفصل السادس 6 بقلم ريم أحمد

رواية جعلني ملتزمة الفصل السادس 6 بقلم ريم أحمد

رواية جعلني ملتزمة البارت السادس

رواية جعلني ملتزمة الجزء السادس

رواية جعلني ملتزمة
رواية جعلني ملتزمة

رواية جعلني ملتزمة الحلقة السادسة

قولت لماما إزاي اصلي جماعه معاكم
ردت عليا وقالتلي : أنا هأم بيكم وأول ركعتين هصليهم جهري والركعه الثالثه هتكون سريه استغربت من الكلام يعني ايه جهري وايه سري سألت وقتها ماما يعني ايه سري وايه جهري؟
ماما:المقصود ب الصلاه الجهريه هي الصلاه التي يرفع بها المصلي صوته عند القراءة في مواضع معينة فيها ويجهر المصلي في الصلاة الجهرية في أول ركعتين من الصلاة، ويسر في باقي الركعات
سالتها بعد كده طيب كده صلاة المغرب هيبقي اول ركعتين جهري والركعه الثالثه سري صح ؟
ردت عليا ماما وقالتلي:صح ي فرحه أول ركعتين هقرأ فيهم سورة الفاتحه وما تيسر من القرآن وهكبر بصوت بردو والركعه التالته هيكون فيها التكبيرات بس اللي بصوت وهقرأ الفاتحه من غير صوت فهمتي
رديت عليها وقولتلها ايوا ي ماما فهمت بس وقتها مكنتش عارفه إذا كنت هقرأ معاها ولا لاء ف سألتها أنا هقرأ ي ماما الفاتحه والسوره التانيه ولا لاء معاكِ ؟
ردت عليا ماما وقالتلي: هنا في اختلاف ي فرحه ف المسألة دي لكن هنمشي على قول لا صلاة بدون فاتحه يعني اقرأي ف سرك سورة الفاتحه والسوره التانيه اللي هقرأها أو الآيات من بعض السور إذا كنتي حفظاهم تمام اقرأي ولو مكنتيش حفظاهم متقرأيش وف الحالتين أنتِ صح إن شاء الله فهمتي رديت عليها وقولتلها ايوا فهمت وحقيقي كنت من جوايا مبسوطه إني اتعلمت حاجه جديده ومكنتش اعرف يعني ايه صلاه جهريه وايه صلاه سريه بدأت ماما الصلاه ووقفوا اخواتي هدى وندا على يامين ماما وأنا وقفت على شمالها وبدأت ماما تصلي بينا جماعه وكان صوتها جمل اوووي كانت دموعي بتنزل وحدها من عيوني وأنا واقفه دي تاني مره اصلي من 8 سنين حقيقي الإنسان كان تايه جداا كنت مبسوطه وأنا يصلي مع ماما وأخواتي خلصت ماما صلاه وفضلنا قاعدين قالت ماما يلا نستغفر ونصلي على النبي لحد م ابوكم يجي ونبدأ نقرأ الورد سمعت كلام ماما وبدأنا نعمل كده لحد م بابا اجه من الصلاه وقعد وسطينا وبدأنا نقرأ ورد القرآن وكان عباره عن جزء بعد كل صلاه لازم يقرأو جزء من القرآن مش عارفه اوصف شعوري كان ازاي وقتها وفرحتي وشعور الراحه اللي حسيته وكنت مفتقداه من سنين كتيررر خلصنا قراءه ولقيت بابا بيقولي:الشيخ أحمد قابلني ف صلاة المغرب ي فرحه وقالي ردك ايه موافقه ي بنتي ولا لاء وفكري قبل م تجاوبي واعرفي كويس اني انا اكتر شخص عايز مصلحتك وعايزك تكوني مرتاحه ومبسوطه الشيخ أحمد اكتر إنسان أنا هكون مطمن وأنتِ معاه هكون مطمن وأنا عارف انك مع شخص حافظ لكتاب الله مطبق ليه ف أفعاله هياخد ب إيدك للجنه بإذن الله وقتها كلام بابا أثر فيا ولقيت لساني وحده بيقول موافقه ي بابا استغربت حقيقي من نفسي وقتها ازاي أنا وافقت بيه دا كان من سابع المستحيلات إني اوافق بشيخ مش عارفه ليه كنت مرتاحه جدااا وانا بقوله موافقه وكنت مبسوطه مش فاهمه اي حاجه حقيقي بس كل اللي اعرفه إني من جوايا مرتاحه ومبسوطه ب موافقتي عليه
لقيت ماما بتقولي:القرار الوحيد اللي عمرك م هتندمي عليه ي بنتي إن شاء الله ربنا يهديكِ ويسعدك ويصلح حالك ويتمم ليكِ بألف خير
لقيتها جات وحضنتي وفضلت تعيط وقالتلي:بنتي فرحه بدأت ترجع ليا تاني وقتها فضلت اعيط وأنا حاضنه ماما وقولتلها :اسفه على كل حاجه ي ماما سامحيني على عندي وتقصيري وبعدي عنكم أنا كنت تايه ي ماما تايه ومازلت تايه بحاول ولله ي ماما خليكم جنبي ومتسبونيش تاني وحدي لقيت بابا وأخواتي حضنوني وفضلنا كلنا نعيط وكنت وقتها حاسه نفسي ف غربه ورجعت وقتها قالت اختي ندا: كفايه عياط بقى مليش ف جو الحزن ده انا عايزه افرح ب أختي يلا نجهز علشان الفرح
لقيت بابا بيقولها:فرح ايه لسه الأول ف رؤيه شرعيه ويتكلموا ويشوفوا نفسهم هيرتاحوا ولا لاء ولا نسيتي ي ندا
ندا:صح ي بابا أنا من فرحتي نسيت اصلا أن ف خطوبه وكتب كتاب كمان وفضلنا نضحك كلنا وقتها قالي بابا :هكلم أحمد وهقوله يجي بكره إن شاء الله
تكويني صليتي كمان صلاة الاستخارة
رديت عليه وقولتله :حاضر ي بابا وأستاذنت منهم ودخلت اوضتي ووقتها سمعت صوته وهو بيقرأ قرآن بس الغريب دي أول مره اسمعه وأنا مش مدايقه دي أول مره اسمعه وأنا مبسوطه ومرتاحه وحابه أنه يكمل قراءه لبكره وقفت ورا البلكونه بحيث مكنش ظاهره بس اسمع صوته كويس وفضلت واقفه وأنا بسمع ليه وحاسة براحه وبعدها ..
عند ياسمين ”
مشيت ياسمين من عند مامتها وراحت عند مصلي المستشفي ودخلت وهي لابسه الاسدال وده بسبب استعجالها ف لبسته على هدوم البيت وطلعت هي ومامتها دخلت المصلي وهي تايه وماشيه تعيط وفضلت قاعده جوه وهي عايزه تصلي وللأسف مش عارفه تصلي لأن محدش قبل كده قلها تصلي لا أب بيصلي ولا أم كل شخص فيهم الدنيا واخداهم لجنب بعيد عن الواقع فضلت قاعده وهي بتعيط كانت محتاجه تصلي حابه تشكي كل حاجه لربنا لكن من كتر العياط والتونان دخلت مصلى الرجاله بدل مصلي السيدات وقتها لقيت اللي بينده عليها وبيقولها
ي انسه ياسمين هنا مصلي الرجاله مش السيدات رفعت عينها ولقيته الدكتور محمد وقتها قامت من مكانها وقالت
اسفه مكنتش واخده بالي
الدكتور محمد: عادي ولا يهمك مصلي السيدات اللي جنبنا ده اتفضلي كنت خارجه وقتها بس مكنتش عارفه اصلي ف قولت أسأله لأني مش عارفه اعمل ايه
قولتله وقتها:عندي سؤال ي دكتور محمد
الدكتور محمد:اتفضلي
ياسمين:هو أنا ازاي اصلي
الدكتور محمد:مش فاهم سؤالك
رديت عليها وأنا موطيه راسي ف الأرض وقولتله : أنا مش بصلي وآخر مره فاكره إني صليت فيها كانت وأنا ف المدرسه وانا صغيره ومكنتش بصلي بعدها خالص ف مش فاكره اي حاجه ولا عارفه ازاي اتوضي حتى
رد عليا وقالي:طيب اتفضلي اخرجي من المصلي ده علشان وقت الصلاه والكل بيدخل ومش هينفع تقفي هنا وهتكلم معاكِ بره اتأحرجت لأني لقيت الدكاتره كلها دخلت وشباب بردو وناس كبيره كله جاي يصلي خرجت ولقيت اللي بيقول لمحمد
ي دكتور مش هتصلي بينا النهارده
الدكتور محمد:هصلي بإذن الله لحظه وجاي خرجت وقالي وقتها ازاي اتوضي وقالي الدكتوره فاطمه هتصلي ب السيدات جماعه اقفي وصلي جماعه معاهم وكل اللي عليكي تقرأي سورة الفاتحه سألني حفظاها قولتله ايوا قالي بس اقرأي سورة الفاتحة ف كل ركعه وف الركوع قولي سبحان ربي العظيم تلات مرات وف السجود سبحان ربي الاعلى تلات مرات وحافظه الشهاده قولتله ايوا قالي بسكده وبإذن الله بعد كده هقدر أعلمك بنفسي كل حاجه لو كان لينا نصيب ي انسه ياسمين وقالي بعد اذنك علشان الحق الصلاه وسابني ومشي وأنا كنت مبسوطه جدااا من كلامه حقيقي حاسه اني غلطت برفضي ليه دخلت مصلي السيدات واتوضيت ووقفت ف الصف وبدأت صلاه وأنا كنت حاسه ف جبل على قلبي بينزاح خلصت صلاه وخرجت وروحت عند ماما ووقتها لقيت..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني ملتزمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى