روايات

رواية جعلني ملتزمة الفصل التاسع 9 بقلم ريم أحمد

رواية جعلني ملتزمة الفصل التاسع 9 بقلم ريم أحمد

رواية جعلني ملتزمة البارت التاسع

رواية جعلني ملتزمة الجزء التاسع

رواية جعلني ملتزمة
رواية جعلني ملتزمة

رواية جعلني ملتزمة الحلقة التاسعة

لقيتها بتقولي ايه ي فرحه كنتي عايزه تتكلمي معايا ف موضوع ايه ي حبيبتي خير
رديت عليها وقولتلها أنا تايه ي نور حاسه نغسي ف كابوس مش عارفه اعمل ايه
ردت عليا وقالتلي هي كده الدنيا ي فرحه بس ايه حصل لكل ده رديت عليها وقولتلها:الحكايه بدأت من يوم م بابا قالي عريس جاي متقدم ليكِ ووقتها لما اجه لقيته ده أحمد جارنا اللي كنت كل يوم بصحى على صوته ف القرآن وكنت مدايقه منه جداااا مكنتش بستحمل اسمع القرآن اصلا ي نور وقتها لما اجه اتقدم رفضته وقولت ليه أنا مش موافقه عليه ووقتها بابا ضربني ي نور أول مره كان يمد أيده عليا من هنا وعيني فتحت على حاجات كتيررر وحسيت احساس غريب وقتها وحصلت حاجات كتير غيرت فيا حاجات وحشه حتى اعز صديقه ليا كانت هتوديني ف داهيه حاجات كتير حصلت معايا ف الكام يوم دول واللي أنا مستغرباه إزاي الشيخ أحمد يجي ويتقدم ليا أنا أنا ي نور هو فين وأنا فين بس قولت لبابا أنا موافقه لأني مرتاحه جدا بعد م صليت استخاره بس بردو لسه تايه وعايزه أسأله السؤال ده ليه انا اللي اخترتني هو جاي النهارده بليل عندنا وقتها لقيت نور بتضحك ليا وبتقولي هو أنتِ متعرفيش الشيخ أحمد ده يبقي ليا ايه بصيت ليها وأنا مستغربه جدا سؤالها قولتلها هو أنتِ تعرفيه ي نور قالتلي هو في أخت متعرفش اخوها ي فرحه لحظه لحظه أخت وأخوها أنتِ بتقولي ايه ي نور ردت عليا وقالتلي أنتِ متعرفيش أن الشيخ أحمد اخويا بس من بابا ي فرحه هنا بقيت ف حالة زهول ايه ده ازاي أنا أول مره اعرف لحظه لحظه يعني انتي كنتي عارفه أنه متقدم ليا ي نور ضحكت وقالت ليا كل الاسئله دي ي فرحه هتعرفيها من أحمد بس كل اللي اقدر أقوله ليكي دلوقتي اوعي تتردي انك ترفضيه مهما حصل وبإذن الله يكون خير ليكِ ي فرحه وأنا النهارده هجي معاه كمان ضحكت وقولتلها بتتكلمي بجد ضحكت وقالت جد الجد ي ستي بس ابقي اكرمي الضيافه قومت حضنتها وأنا مش عارفه ليه مبسوطه كده وفرحت لما عرفت أنها أخته يمكن لأن صاحبتي أخت جوزي هتبقي لحظه لحظه انا بقول جوزي ليه هو لسه بقي أنا ايه اللي بقوله ده بس اهدي ي فرحه خلصنا كلام وكنا ماشين ف الكليه وقتها اعترض طريقي عصام وقالي:بس ايه ي فرحه قلبتي شيخه ولا ايه رديت عليه وقولتله حاجه متخصكش وابعد عن طريقنا احسن م اشكيك لعميد الكليه وقتها اجه صاحبه وائل وقال بضحك يعني صاحبتي غير صحبتك دي حتى مرميه ف المستشفي مع ابوها ي عيني ده بيموت اتصلت عليا وكسرتها وده كان هدفي من البدايه إني اكسرها وكسرتها لأنها كانت شايفه نفسها وصاحبي كان نفسه يكسرك بردو بس طلعتي اذكي منها تعرفي أنها كانت هتبيعك علشاني وعملت كل ده ف الكافيه علشان عصام قال ليها إنك لو مجبتيش معاكي فرحه هخلي وائل يقطع علاقته بيكِ شفتي بقي صحبتك حبيتك عملت ايه بس ي عيني صعبت عليا وهي بتستنجد بيا إني اساعدها بس مسعدتهاش وكسرتها قدامي وفضلوا يضحكوا ضحك هستيري قدامي وأنا واقفه لا حول مني ولا قوه كنت هقع لولا ايد نور اللي سندتني لقيت نور بترد عليهم بتقولهم : هتروح فين من ربنا انت وهو مفكر نفسك مالك الدنيا وأنتَ عبد ضعيف لا حول منك ولا قوه ف ثانيه قادر ربنا يبتليك وف لحظه قادر يشيل عنك الابتلاه مفكر كده أنتَ كسبت ولله ابدأ أنتَ خسرت خسرت كتير عارف ده هيترد ف اختك او امك او زوجتك مستحيل تنجوا كده ده غير عذاب الآخرة أنك اتكلمت مع بنت ف الحرام ومقابلات هتروح فين من ربنا حسبي الله ونعم الوكيل ربنا ينتقم منكم انتوا والاتنين وهتشوفوا عدل رب السموات هتشوفوه ووقتها افتكروا كلاموا ربنا لا يظلم أحد وهينتقم منكم انتوا والاتنين توبوا لربكم واستغفروا لعله يغفر لكم ذنوبكم اتقوا الله وقتها حسيت وشوهم ملأه الخوف من كلام نور ليهم بس بردو مفيش اي حاجه تغيرت رد عليها وائل بكل سخريه مفيش غير أم خيمه كمان هتعلمنا ماشي ي ست الشيخه نصايحك دخلت من ودن وخرجت من ودن ردت عليهم نور وقالتله:حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل ربنا ينتقم منك مسكت ايدي ومشينا وأنا كنت ف عالم تاني كل كلمه قالها عن صاحبتي عشرة عمري صاحبه أيامي تعمل فيا كل ده بس لحظه هو قال هي ف المستشفي مع ابوها ي ترا ايه حصل فوقت على ايد نور اللي بتملس بيها على وشي وبتقولي مالك ي فرحه اهدي فضلت اعيط واقولها صاحبتي عملت فيا كل ده بس هي دلوقتي وحدها مع ابوها عايزه اشوفها ي نور محتاجه اكون جنبها ردت عليا وقالتلي اتصلي عليها يلا قولتلها بس دي أذتني قالتلي ربنا ببغفر وييسامح إحنا مش هنسامح ي فرحه واكيد هي ندمانه دلوقتي وبتتمني أنها تكلمك وتصالحك ندمانه على كل لحظه ضيعتها وندمانه على اللحظه اللي فكرت فيها تبيعك ي فرحه مسحت دموعي وقولتلها معاكي حق لازم اكون جنب صاحبتي خرجت تليفوني من شطنتي واتصلت عليها جاني صوتها صوت أول مره اسمعه من صاحبتي حزن ووجع وندم مبقتش عارفه اذا كانت دي صاحبتي ولا لاء وقتها قولتلها وانا دموعي بتنزل من عيوني وصوتي فيه رعشه ياسمين جاني صوتها وهي بتعيط وبتقولي حققك عليا أنا اسفه وفضلت تعيط وأنا فضلت اعيط زيها حاولت اهدي وقولتلها اهدي اهدي أنتِ فين قالتلي أنا ف البيت وقيل م اتكلم قالتلي أنا محتجاكي جنبي ي فرحه محتجاكي اوي وقتها قولتلها جايه ليكِ مسافه السكه نسيت كل حاجه نسيت زعلي منها واللي عملته نسيت كل الزعل اللي بنا دي صاحبتي واختي وعشرة عمري دي بتقولي محتجاكي أنا أعمل المستحيل علشانها قفلت معاها وقولت لنور انا هروح لياسمين ردت عليا وقالتلي وأنا هروح معاكي لازم نقف جنبها ف الوقت ده حسيت قد ايه أنا ظملت نور حضنتها وقولتلها شكراً بجد لكل حاجه حضتنتي وقالتلي مفيش شكر بين الاخوات ي مرات اخويا وضحكت ضحكت معاها وروحنا على بيت صاحبتي ياسمين
عند ياسمين”
بعد م قفلت من فرحه فضلت تعيط وامها حضنتها وقالتلها اهدي ي بنتي رديت على ماما وأنا بقولها ظلمت صاحبتي ي ماما بعد كل حاجه جايه ليا ومواقفه جنبي أنا وحشه وحشه ي ماما لقيت ماما بتقولي أنتِ مش وحشه ي قلب أمك احنا الوحشين احنا اللي قصرنا معاكي إحنا اللي دلعناكي زياده ومكناش نراقب عليكي كل حاجه سيبينك فيها على راحتك لحد م كنتي هضيعي “حكت ياسمين كل حاجه لمامتها عن وائل واللي عملته مع فرحه بعد م رجعت من المستشفي”
أنا ي بنتي وابوكي قصرنا معاكي حققك علينا ربناكي بعيد عن الدين واهملنا إحنا السبب ف كل ده سمحينا ي بنتي وفضلت تعيط قولت لماما :خلاص يماما دي صفحه واتقفلت وعايزين نبدأ صفحه جديده ويارب بابا يقوم بألف سلامه عايزين نبدأ صح ي ماما الموت مش بياخد الأذن مننا لما يجي إحنا هنقابل ربنا ازاي عايزين نبدأ صح وعايزه اقولك حاجه تانيه كمان أنا موافقه ي ماما على الدكتور محمد و..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني ملتزمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى