روايات

رواية تبدلت حياتي الفصل السابع 7 بقلم نورا هاني

رواية تبدلت حياتي الفصل السابع 7 بقلم نورا هاني

رواية تبدلت حياتي الجزء السابع

رواية تبدلت حياتي البارت السابع

تبدلت حياتي
تبدلت حياتي

رواية تبدلت حياتي الحلقة السابعة

مريم :بتقول ايه ؟
محمد : ولا حاجه لازم ننام بدري عندنا شغل كتير بكرا
مريم : انا بكرا عندي مشوار
محمد : فين ؟
مريم : هقابل مليكه وآسيل ،كنت عايزه اقولك ممكن نبات وهاجي الجمعه
محمد بهدوء : ختي ازن مين ؟
مريم : كنت هقولك بس لو مش موافق عادي اروح وارجع ف نفس اليوم
محمد : تمام تصبحي علي خير
مريم : وانت بخير
عند ليل
ليل وصل اسيل البيت ورجع يحاول يكلم مروان مره تانيه
فكر يبعت رساله عشان يكلموا
ليل : مروان الرقم ده رقم عريس مليكه ، قولي الموضوع ده تبعك ولا فعلاً في عريس تاني متقدملها ؟
وقت متشوف الرساله رن عليه
عند اسيل
مرات الاب : اهلاً ، كل ده تأخير
اسيل : كنت مع ليل
مرات الاب : نعم مع مين !
اسيل : اطمني محصلش اي شر
اولا ليل ده انسان متحكم ومفيش حاجه بتعجبوا ثانياً انا مش صغيره يالا تصبحي ع خير
دخلت الاوضه وسبت مرات ابويا تكلم نفسها وكلمت مريم ع الوتساب
مريم : طب الحمد لله أن محصلش مشاكل
اسيل : فكراني هسكُتلها كتير
مريم : المهم احنا بكرا عند مليكه
اسيل : في حاجه ولا ايه ؟
مريم : لاء مفيش بس كُلنا مضغوطين خلوا بكرا يومنا
اسيل : اتفقنا ، انتي كلمتي مليكه ؟
مريم : لاء كنا متفقين من فتره
اسيل : طب اكدي عليها
مريم : مش لازم كده كده هتكون ف البيت واحنا معانا نسخه
اسيل : طب متأكدي عليها
مريم : قفله ودلوقتي معاد نوم
اسيل : طب ماشي يالا ننام احنا كمان
مريم : مش قادره
(دي حقيقه 🥲)
اسيل : ليه ؟
مريم : ارق شديد مش نافع معاه علاج
اسيل : طب سلام يحب 😂
تأني يوم
مريم محمد و الاطفال
مريم : محمد . محمد صلاة الفجر هتروح عليك
محمد : خلاص قمت
صحي محمد اتوضي وخد يحي ونزل المسجد ودخلت انا اصحي ملك بعدها
ملك : ياماما عايزه انام
مريم : مش عايزه تكلمي ربنا ف احب الأوقات إليه يا لوكا ؟
مش المفروض ندعي ف الوقت الجميل ده ؟ مش المفروض منأخرش صلاة ؟
ملك : بس يماما.
مريم : مفيش بس يحببتي ، ربنا بيقول
( فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا )
من سورة مريم- آية (59)
عارفه يعني ايه ؟
يعني في وادي في النار اسموا غي الوادي ده للي بيضيع الصلاة
، كمان ربنا بيختار من عباده ناس معينه بيحب يشوفها فبيصحيها في احب الأوقات اليه فلازم نحاول نحافظ عليها علي قد منقدر (بالمناسبه البست بتاعتي محافظه علي صلاة الفجر وكمان حسستني بقيمة واهميه صلاة الفجر ، بجد ربنا يجعلنا من الثابتين عليها 🤍 بلمنسبه بردو صحبتي دي تبقي اسيل ☺️)
ملك : حاضر يا ماما
بعد ما لوكا حبيبت ماما صحيت دخلنا نصلي سوا بعد مصلينا سُنه الفجر كل واحده لواحدها ، وبعد الفجر قرأنا سورة يس وبعد كده ابتديت احضر الفطار لعلتي الجميله ( مننساش اذكار الصباح هي من بعد الفجر وآخرها الظهر جاهد نفسك يجميل 😇 )
يحي : السلام عليكم
مريم : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يحي : شكل حماتي بتحبني
محمد : ههه اه جدا
ملك : بابا انا صليت الفجر انهارده
محمد : شاطره يا حببتي
بصيت لمحمد بهدوء وقلت بحماس لملك : براڤو يا لوكا اصلاً بابا عارف انك شاطره وهتصلي ديماً صلاة الفجر وكل الصلوات من غير محد يقولك كمان
ملك بحماس : إن شاء الله يماما
مريم : محدش ينسى يشرب عصير البرتقال بتاعوا
يحي وملك : حاضر ماما
بعد الفطار
مريم :اطفالي الحلوين عايزه اقول حاجه
انهارده ممكن اتاخر شويه ، ذي ممتعودين لازم نعمل فروضنا كأئن ماما هنا ، كل حاجه نستخدمها نحطها مكنها ونقول الدعاء قبل وبعد الاكل وكل دعاء متعودين نقولوا ، طبعاً المذكره وذي ممتفقين دي لعبتنا الكبيره لازم نشوف مين هيجيب علامات اكتر ف كل امتحان ، لوكا ابعدي عن الشيكولاته عشان سنانك وانت يا يحي حافظ علي البيت عشان انت رجل البيت
محمد : احم احم
مريم : الصغنن 😁 ، اتفقنا يا ولاد
يحي وملك : حاضر ماما
*************************
صحيت اسيل
وبدئت فروضها
صلاة الفجر ، سورة يس بعد الفجر ، اذكار الصباح وخرجِت من الاوضه
مرات الاب : اهلا ، عندك مواعيد ؟
اسيل : اه يا مرات ابويا عايزه حاجه ؟
مرات الاب : مسألتيش علي تليفونك يعني ؟ في واحد فضل يرن عليكي
اسيل : شكرا علي مجهودك العظيم ،ودلوقتي ممكن تديني التليفون ؟
مرات الاب : خودي
اسيل بصدمه : هاااا ليل رن كتير ، لازم اكلموا قبل محط نفسي فمشكله
سابتها ومشيت
اسيل : الوا
ليل : مردتيش ليه ؟
اسيل : كنت نايمه
ليل : مسمعتيش التليفون ؟ شكلك مصلتيش الفجر
اسيل : صليت الفجر ، وتليفوني كان مع مرات ابويا ماشي
ليل : بتتكلمي كده ليه ؟
اسيل : ايه يعني مردتش تتكلم معايا كده ليه ! انت عجيب
ليل : افتكرتك مصلتيش الفجر
اسيل : في عقاب احلي من ده و بطريقه احسن من دي وانت بتتكلم معايا ، انا من غير حاجه تعبت ونفسيتي باظت ، عن اذنك محتاجه اقفل
ليل ب اسف: لمه تهدي رني عليه
اسيل : اوكي سلام
اسيل .انا بجد محتاجه اتكلم مع حد
*************************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تبدلت حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى