روايات

رواية بنات أبويا الفصل الثاني 2 بقلم راندا الشرقاوي

رواية بنات أبويا الفصل الثاني 2 بقلم راندا الشرقاوي

رواية بنات أبويا الجزء الثاني

رواية بنات أبويا البارت الثاني

بنات أبويا
بنات أبويا

رواية بنات أبويا الحلقة الثانية

كان في يوم نازلة نيمو بالعربيه بتاعتها والكلام دي باليل وبعدين جايه منه اللي هي حالين أم قمر وزهرة من فسحة مع صاحبتها وشكلها كانت مستعجله زي أي بنت متهوره من الفرحه وكدا وبسبب دي خبطط العربية دي في بتاعت نيمو أم كريم وكان بسبب الغلط دي خسرت حياتها نيمو وسابت كريم رضيع أقل من شهرين والمنظر بتاع نيمو كان ربنا ما يعودها في عدوا ولآ حبيب علشان كده الناس كلها اللي كآنت عارفه الموضوع وسبب الحادث قالت لأزم طارق يكتب على منه علشان تربي الطفل وحتي أهل منه قالوا دي الصح وعلشان كان منه من البنات المتهوره أهلها مش اعتراض حد فيهم بالعكس وافقوا الكل وبعد دفنت نيمو ب 40 يوم تم كتب كتاب طارق على منه علشان تكون أم ل كريم اللي سمتوا نيمو كريم وبعد الزواج طارق مش كان متقبل منه زواجه لي وقت طويل قوي بس الصراحه اللي كانت عمرها ما تتنكر أن منه كان أكتر من أم حنونه في كريم وكأن تربيه على الأدب والاحترام وتقدير الصغير قبل الكبير يوم في يوم من اللي بيشوفوا طارق بعيونه بدأ يتقبل منه زواجه لي ويدي ليها مكان نيمو اللي كان موعد ما يكون غير ليها بس هي دي نصيب كاتبه القدر وأيام وأيام ما دخل كريم المدرسة كانت منه محفظة كل حاجة لازمه لي لحد ما كان الأول على الصف بتاع هو كل سنه وكريم بيحب منه وكأنها أمه الحقيقة اللي حاملتو في بطنها شهور طويلة وهي منه نفس الكلام علشان أول طفل قال ليها ماما وحساسها ب الامومه وفعلا أصلا الأم اللي ربت خير من ألف أم ولادات كفايه سهر اليالي كفايه نضفت لي كتير وغسلت لي ورضعت لي وكل اللازم عملته. وكدا أصلا فرحت نيمو في قبرها مش تقدر تتوصف خالص
ومن طيبت قلب نيمو ربنا كرام طفلها ب أم حنونه أكتر منها حتي وكدا بس بيقول كريم ل قمر وزهرة تعالوا لما قمر مش راحت مع صحابها أوديكم أنا افصحكم شوية هوديكم كذا ماكان على البحر والحديقد وكل مكان تتمنوا ي قمرات البنات يلآ ي ولد أبويا كريم ضحك من كلام قمر وزهرة وبيقول ليهم علطول تقولوا لي نفس الكلمة ي بنات حتي بعد ما كبرتوا وبقيتوا على وش زواج قمر وزهرة بصوت واحد كان أتزوجت أنت بعد ما خلصت علم واشتغلت كمان طارق قاطع كلامهم بس كده كفايه عايزين تروحوا مشوار يلآ مش عايزين كل واحد يروح مكانه
كريم لي بس عايز تخلص مننا ي بابا ما نحنا بنكلم بعد كلمنك وبعدين أصلا كل مره تلقي بنتكلم فيها تقول كدا لي طارق بس رأته رأسي وجعاني ي ولد سكات كريم واخد البنات ومشي راح على البحر بيقول أهو طلعنا من البيت خلينا نقدي النهار هنا البنات لأ خلينا نروح البيت علشان ماما مش تقعد لوحدها فاهمه كريم ايوا آمال أنا صغير ي بنات أبويا قمر وزهرة أهو اللي بيقول نحنا كبرنا على كده هو بيقول قاطعت كلامهم مي صاحبت زهرة في الكلية وهي بتغمض عيونها من وراه ولما مسكت زهرة إيدها حظرت علطول علشان دي من عويد فيها في أول حاجه عملتها كانت زهرة تحضن مي قوي وبعدين مي بتسلم علي قمر وتبوس فيها علشان ليها صحابه فيها من طريق زهرة زهرة بتعرف مي لأ أخوها كريم بس كريم كان يبس ليها بإعجاب من تحت ل تحت بس الشاطرة قمر كانت ملاحظة الوضع لحد ما كريم لاحظ ملاحظة قمر عليه ونزل عيونوا الأرض
بس زهرة كآنت تسأل صاحبتها على موضوع وشكلها مخطوبه بس مي كانت تقول ليها والله في موضوع كبير حصل ل درجة سبنا بعدين هقولك عليه بعدين لما نكون لوحدنا زهرة حضنتها وقالت ربنا يعوضك غيروا ب الخير ي مي متزعليش أنا عارفه كنتي تحبيه بس كل جرح ولي دواه وأنتي دواكي الأيام مي كنت زي ما بتقولي بحبوا بس اللي حصل منه كتير خلا ينزل من عنين أنا وكرهتِ حد يجيب اسمه قدامي والله استغربت زهرة من كلام مي وقالت ليها في أي لدي كله ي بنت الحلال أي عمل يعني مي قولت هقولك لما نكون لوحدنا ي زهرة كريم أدخل بيقول خلاص ي زهرة صاحبتك قالت لما نكون لوحدنا بس يعني بس فاهمه كلمه تاني مش عايز مي ل كريم شكر لحضرتك كريم ولايهمك ي انسه قامت مي تمشي بس قمر وزهرة مسكوا فيها وزهرة بتقول ل قمر روحي البيت مع كريم وأنا هشوف مي واجي كريم مسك قمر وراح ركب العربيه أجره والعربيه بتاعته ركبت فيها زهرة وصاحبتها مي علشان تقول ليها في أي ولما وصلوا مكان يقعدوا في لوحدهم وزهرة بتقول في اي مي أنا هقولك السبب واحكمي

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات أبويا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى