روايات

رواية بنات أبويا الفصل الأول 1 بقلم راندا الشرقاوي

رواية بنات أبويا الفصل الأول 1 بقلم راندا الشرقاوي

رواية بنات أبويا الجزء الأول

رواية بنات أبويا البارت الأول

بنات أبويا
بنات أبويا

رواية بنات أبويا الحلقة الأولى

في يوم من الأيام الدنيا اللي بألف وش تغش ومن كل الأنواع واقفة قمر علي التسريحة بالبيجامة وكأنه بتنادي أمها واختها علشان تأخد رأيهم بس لما جات الأم قالت هو إنتي رايحة فين بيها قمر ضحكت وقالت أنا رايحة مع صاحبتي نشم شوية هوا أحسن ما أنه قاعدين في البيت طول الوقت والفترة طويلة مش بتعدي خالص
الأم
هو إنتي لما رايحة مع صحبتك ي قمر ألبسي طقم أحسن بكتير وبعدين إنتي مش صغيرة علشان تلبسي بجامه ي بنتي عيب إنتي خلاص كبرتي علي الكلآم دي أصلا هو للأطفال فاهمه
قمر
مش إنتي ي ماما قولتي لي ماها ما كبرتي هتكوني صغيرة في عيني لي دلوقتي بتخلفي كلامك يعني وبعدين أنا مش عايزة ألبس بتاع البنات الكبيرة أصلا عايزة أكون زي ما كنت من أيام ما عرفت نفسي
الأم
إنتي هتكوني في عيني أنا صغيرة بس في عين الناس لأ وأنتي لازم تمشي على الأساس دي وبعدين إنتي أصلا كبرتي وأهو ما شاء الله آخر سنه ثانوية مالك لأزم تفهمي وبعدين السنه اللي جايه هتروحي الكلية ب البجامه ينفع كده
قمر
هو شكلوا كلامك صح ي ماما خلاص أنا هقوم البس طقم بتمني التعوض عليه الأم وهي بتقرب علي بنتها بحنان أكيد هتتعوضي علشان الكل لازم يمشي في الحياة الجديدة تابع سنهم فاهمه قمر تسلمي لي ي قلبي انتي مش بس ماما نحنا كمان صحابه ونقعد كده علطول ي ميمو صح الأم ضحكت من براتها وقالت طب يلآ بسرعه أخلص علشان تمشي أحسن ما تخلي صحابك يقعدوا مستنين على الفاضي يلآ بسرعه قمر دخلت الحمام غسلت وشها وغيرت ألبس من البجامه للطقم وطالعه بسرعه جري علشان متتأخرش زي ما قالت أمها ليها وهي بتجري في البيت خبطت وشها في أخوها الكبير كريم بالشوكولاته في إيده قاعده تبكي وتقول كيف تعمل لي كده حرام عليك البيت كله طالع على الصوت يقول في أي بس كريم كان يهدي فيهآ علشان مش تزعل منه وزي ما نحنا عارفين كلنا حب كريم لقمر كيف وبيعملها كأنها طفله وبيحلف الشكولاته دي كنت جايبها ليكي زي كل يوم بس قمر بتبكي علشان لأزم تمشي وخصوصا أنه أصحابها مستنينها وقاعدة على الأرض ومش بتعمل حاجه غير البيكي اللي مش لي لأزم بس أبوها طارق مش سكت على اللي بيحصل وقال أحسن من اللي بتعملي دي قومي اغسلي وشك بسرعه وروحي كملي مشوارك ولآ البيكي هيجيب ليكي أي يعني أمها قالت كلام أبوكي مش غلط ي قمر يلآ انجزي كريم يلآ أنا أجي معاكي قمر لأ مش تجي خليي قاعد هنا وبلاش تقول كدا لي طارق غضب من الكلام اللي بتقولوا قمر لاخوها الكبير اللي عمره 27 يعني على وش زواج وهو أصلا عيب لأزم تحترم الأكثر فجأة طارق بيقول قمر أنتي روحي اغسلي وشك وفي الأوضة بتاعتك خليكي مش في روحه ل مكان وهكلم صحبتك وأقول ليها كملي هي مش هتجي قمر لي أي حصل ي بابا طارق لما تجي تتكلمي مع كريم تعرفي حد الكلآم ومش تقولي كلام يمين وشمال وخصوصا لما تكون في ناس قاعده حتى لو كانت العيلة زي أنا أمك أختك نحنا نحترام بعض ودي لأزم وأنتي كبرتي والسنه الجايه هتروحي الكلية يعني تعرفي الصح من الغلط لوحدك ي بنت قمر نزلت الدموع من عنيها وقالت غلط مش هيتكرار ي بابا حقق عليا طارق انتي مش غلطي في حقي أنا أنتي غلطي في كريم علشان كده روحي قولي لي الكلام دي ي قمر كريم بيقول أنا مش زعلان منهآ ي بابا وأصلا هي لو كبرت في عين الناس كلها هتكون في عني أنا صغير قوي كمان قمر أنا آسفه بجد ي ولد أبويا ضحك كريم وهو بيقرب على قمر قدام الكل ويخدها في حضنه لما لاقي بتنزل الدموع منها وهي في حضنه جريت زهرة أختهم وحضنت كريم مع قمر وكريم مسك أخته التاني في حضنه كمان كان يحبهم قوي أكتر من اللازم أصلا زهرة عمرهاااا 20 سنه بتدرس في كلية تجارة قسم محاسبة وشكلها هتكون موظفة بنك بعد ما تخلص بخير ان شاء الله
آمال قمر آخر سنه ثانوية ونفسها تدخل كلية طب صيدلية وخايفه جدا المجموعة في الآخر مش يجيب بس الكل بيدعي ربنا ليها
آمال أخوهم اللي بيحب الكل كريم عمره 27 سنه مخلص كلية سياحه وفنادق وبيشغل ب الشهادة دي من ام غير أمهم ودي حكايه يلآ نعرفها
طارق أبوهم انسان حنون من أيام ما كان قدهم اتزوج من نيمو بنت عمو وكأن يحبها قوي وهي نفس الكلام مر عليهم وقت لحد ما ربنا أنعم عليهم ب كريم وبعدين

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات أبويا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى