روايات

رواية انا عشقت الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

رواية انا عشقت الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

رواية انا عشقت الجزء الأول

رواية انا عشقت البارت الأول

انا عشقت
انا عشقت

رواية انا عشقت الحلقة الأولى

يعني اي الكلام دا
الاب ببرود:- زي ما سمعت هتتجوز زينة بنت عايلة بدران نصيبك بقاا
الام:- يا مراري من همو ياخد اد امه البت اكبر منه يا حاج هيتجوزها ازاى اي الكلام الماسخ دا اموت ولا ابني يتجوزها هى علشان بنت صاحبك ابني يلبسها
الاب بسخرية:- مش احسن لم تدفني ابنك يا جليلة خلص الكلام انا قولت كلمتي و علشان نوقف النار زين هيتجوزها خلاص الموضوع كاتب الكتاب الخميس الجاي
زين بعصبية:- مانا مدفعش حاجة انا مش عملها مش ابنك يقتل و انا ادبس في واحدة زى دى انت بتقول اي يا بويا اعقل الكلام ازاى لا هى من توبي ولا انا من توبها غير كل دا كبيرة عليا
الاب بص له بسخرية:- اكبر منك الى هو كام سنة خمس سنين مش كتير و اهو تتلم بدل المسخرة و السرمح في مصر يا كبير يا عاقل و بعدين مش كفاية ان خطبيها مات قبل الفرح بسبب اخوك
زين:- يعني ابنك يعمل المصيبة و انا ادبس جوزها له مش ليا انا مش اشتكيت و بعدين انا مش بتاع جواز و السجن دا اقولك اتجوزها انت انا مش عايز اتجوز و اهو تبقا كملت الأربعة
الاب بحادة رفع ايديه و رايح يضربه الام قامت برجاء:- بالله عليك ما ترفع ايديك عليه يا منعم كلامك على عينا و راسنا كمان بس احب على ايدك مترفعش ايدك عليه دا الكبير مينفعش كدا يا منعم
الاب بحادة:- يبقا ميكسرش كلامي عقلي ابنك يا جليلة
الاب مشي و الام طبطبت على كتفه بحنان و قلت حيلة
في قصر بدران
زينة قعدة في اوضتها ضمة رجليها و بتبكي في صمت
فلاش
قاسم :- بحبك يا بنت عمي
زينة:- ممم و كمان يومين القيكي جاي و في ايدك و تقولي مرتي و الشرع محلل اربع زى ما رجالة العيلة عاملين و بتضحك على اي شايفني ارجوز قدامك ولا مجنونة و ناكشة شعري
قاسم بضحك:- يا زينة هو انا قادر على واحدة مطلعة عين اهلي لم اتجوز أربعة ليه شايفيني اهبل ولا اعمي انتي في مقام اربعة بشخصياتك الى بتتحول عليا كل دقيقة
زينة بتسال:- يعني بتحبني
قاسم:- بحبك دى كلمة قليلة على حبي ليكي انتي احلي حاجة في حياتي بحبك و هفضل احبك لحد ما اموت بحبك يا زينة حب رمضان لزينة
باك
زينة بدموع:- مكنش دا وعدك ليا يا قاسم مكنش دا اتفاقنا طب انا اعيش ازاى من غيرك ولا اعيش لمين صبرني يارب زينة قامت دخلت التواليت اتوضت خرجت فردت سجادة الصلاة علشان تصلي و هى مليانة وجع خلصت صلاة
زينة:- ادخل
الاب :- عاملة اي دلوقتي
زينة بهدوء:- الحمدلله يا بويا بخير
الاب:- عايز اتكلم معاكي
زينة بهدوء و ممزوج بحزن:- خير يا بويا
الاب:- انا قررت ان كاتب كتابك على ابن منعم الخميس الجاي ، الحي ابقا من الميت و بعدين دا كان خطيبك مش المفروض تحزني كل دا و بعدين انتي كبيرة و لازم تتجوزي علشان اهل البلد هيقولو عليكي اي
زينة:- هو مش المفروض برضو في قانون البلد و العائلة ان التار بتخد ولا هو دم قاسم رخيص عندكم هو مش دا برضو ابن اخوك و ابن العائلة ولا دا كلام لمصالح ولا علشان إلى قتل قاسم ابن صاحبك و بتلم الموضوع
الاب بحادة و غضب:- لولا انى مقدر صدمتك و انكي مش عارفه بتقولي اي انا كنت دفنتك خلاص الكلام انتي هتتجوزي ابن عمك منعم الخميس الجاي و الكلام انتها
الاب خرج و زينة قعدت تعيط على كل حاجة
عد اسبوع في اوضة زينة
زينة:- يا مرت عمي انتي هتسبيهم يعملوا فيا كدا المفروض انى كنت هبقا مرت ابنك هترمني الرمية دى
عايدة بهدوء:- حق ابني عند ربنا و كلام العايلة صح الحي ابقا من الميت و انتي مع الوقت هتتعودي على حياتك الجديدة مفيش مفر
زينة بصدمة:- انتي بتقولي اي
عايدة:- بقول انكي تنسي ابني و انه كان هيتجوزك لان دا الصح عيشي يا زينة عيشي و كفاية غم ربنا يكتب لك الخير
زينة:- مع ابن منعم اانتوا بترموني انتوا مش بتعملو حاجة غير انكم بتحطونا في النار و تقولو لمصلحتكم انتوا متعرفوش الرحمة بس حق قاسم انا عارفه هخده ازاى و هحرق عايلة المنشاوى و الى فيها
عايدة:- متلعبيش بالنار يا بتي
زينة:- النار هى الى لعبت بيا مش انا و انا مش بسيب حقي
بالليل تم جواز زين و زينة
في قصر المنشاوى في اوضة زين
زين:- اتفضلي
زينة كانت بتصله باحتقار و كرهه
زين بسخرية:- ابلة زينة ولا اقولك طنط
زينة مردتش عليه دخلت التواليت زين غير هدومه و نام
لكن فتح عيونه كانت مسك المسدس و حطه على جبينه
زينة و هى موجهة السلاح على جبينه:- اتشهد على روحك لانى مبسبش حقي
زين بصلها بصدمة و

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انا عشقت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى