رواية امرأة في عصمة صعيدي الفصل العاشر 10 بقلم سلسبيل كوبك
رواية امرأة في عصمة صعيدي الجزء العاشر
رواية امرأة في عصمة صعيدي البارت العاشر
رواية امرأة في عصمة صعيدي الحلقة العاشرة
و ديما اتصدمت لما لقت علاء مسك ايديها و شالت ايديها بسرعة و بصت لجاسر بتوتر…
جاسر(بعصبية): ايه اللي بيحصل هنا؟
ديما(بتوتر): مفيش اي حاجة ده ده هو كنا هنتمشي…
جاسر قرب على ديما و ديما بترجع لورا و هي متوترة..
جاسر(بهمس و حدة): و قولتلك ايه على لبسك ده؟
ديما(بتوتر): لا هو انا…
علاء(بخبث): هو في حاجة يا جاسر؟
جاسر(بعصبية): ملكش دعوة يا علاء و اياك الاقيك قريب منها، فاهم؟
علاء: و الله هي اللي قالت ليا…
قتحية: في ايه يا ابني؟
سارة: لحقتي عملتي مشكلة..
جاسر(بعصبية): خلي علاء يبعد عن مراتي يا مرات عمي..
عبير: هو عمل ايه اكيد هي اللي كلمته..
ديما: لا و الله..
جاسر مسك دراع ديما جامد و طلع على اوضته…
اسماء: دايما لازم تعمل مصيبة يا زفت انت..
جملات: ابعد عن ديما هي متجوزة ابن عمك احترمها..
عبير: في ايه هو عمل حاجة اكيد هي اللي قالتله…
سارة: روحوا حاسبوها الاول…
دعاء: هو ابيه جاسر ممكن يعملها حاجة؟
فتحية: ان شاء الله لا…
عند جاسر و ديما…
جاسر(بعصبية): خشي..
ديما و هي بتمسك في الباب مش عايزة تدخل..
ديما(بدموع): لا لا بليز انت هتزعق ليا..
جاسر(بعصبية): ديما شيلي ايدك من على الباب و خشي بطلي طفولية انجزي…
ديما(بدموع): لا لا..
جاسر وطي و شالها و دخل الاوضة و قفل الباب برجله، و رماها على السرير…
جاسر(بعصبية): انا قولتلك ايه على لبسك؟
ديما: مش فاكرة…
جاسر(بعصبية): هو مش انا قولتلك امبارح اي كلمة اقولها تسمعيها و لا هو قلة ادب و خلاص..
ديما: متزعقليش الله، محدش عمره زعقلي..
جاسر: لما تعملي حاجة غلط لازم تتحاسبي و تعرفي غلطك..
ديما: خلاص تعالي اتكلم معاايا براحة..
جاسر مسكها من شعرها و قربها منه..
جاسر(بحدة): ديما قسما بربي لو شوفت منك حاجة تانية متعجبنيش، متلوميش غير نفسك…
ديما(بدموع): حاضر..
جاسر سابها و دخل خد دوش..
ديما(بدموع): ربنا يأخدك، بكرهك..
جاسر بعد فترة خرج و مودهاش اي اهتمام، و غير هدومه و خرج ليها…
جاسر: انجزي قومي غيري علشان الغداء..
ديما: كلت شكرا..
جاسر: عنك ما تأكلي هتحايل عليكي..
جاسر سابها و نزل تحت لقي الكل قاعد على السفرة..
حسن: فين ديما يا جاسر؟
جاسر: كلت مش قادرة تأكل…
كل الستات بصوا لبعضهم و استغربوا..
دعاء: بس يا ابيه ديما مأكلتش اي حاجة كانت مستنياك انت و بابا و خالد..
جاسر: يبقي مش عايزة تاكل..
خالد: بس ايه الاكل الحلو ده؟
جاسر: عندك حق حاسه من بتاع بره…
ايمن: تسلم ايديكوا…
فتحية: البركة في ديما هي اللي عملته..
على: ديما بتعمل اكل حلو كدة؟
سارة: اكلي اكيد احلي..
فيروز: بس ايديها اتحرقت..
حسن: ليه كدة؟
عبير: علشان خايبة..
جملات: عبير متنسيش انها متعرفش اي حاجة هنا..
علاء: علشان كدة كنت هفرجها البلد النهاردة..
جاسر: علاء اياك تقرب من ديما اديني قولتلك اهو..
علاء: دي بت عمي برضو..
حسن: بس مراته و هو براحته..
علاء: تمام..
ديما: عجبك الاكل يا عمو…
حسن: اه يا حبيبتي حلو اوي..
دعاء: ده عسل يا بنتي..
ديما: شكرا..
جملات: ايه سر الابتسامة الحلوة دي؟
ديما(بابتسامة عريضة): اصل حازم لسة مكلمني و قعد يهزر معايا شوية، و هيجي هو و خطيبته قريب…
جاسر: مش قولتلك متكلمهوش تاني..
ديما: انت بتقولي موتي ب البطئ، حازم اخويا بإرادتك او غصب عنك..
خالد: ديما اه انتي متربية معاه بس مش اخوكي و لا حتى بالرضاعة..
ديما: اوف ايه ده؟كنت قبلت عرض اسلام احسن..
اسماء: مين اسلام؟
ديما: كان زميلي في الجامعة، و في وسط الجامعة وقف و اتقدملي بطريقة رومانسية بس انا رفضته..
علاء: طب اسلام و لا جاسر؟
حسن(بحدة): ايمن لم ابنك..
ايمن: اسكت يا علاء..
ديما: اينعم يعتبر اني مجبورة على جاسر بس هو في الاول و الاخر جوزي يعني اكيد مش هختار شخص غيره، تمام..
سارة: انتي شايفة نفسك على ايه يا ماما لا لمي نفسك..
جملات: هو انتي و امك مش طايقين البت ليه؟
ديما(بغرور): الناس مش بطيق غير اللي احسن منها..
خالد(بهمس): خفي اللعب يا ديما…
حسن: تسلم ايدك يا ديما..
ديما: احرجتيني..
اسماء: طب كلي بقي يا حبيبتي..
ديما: لا شكرا مش قادرة..
جملات: اخبار ايدك؟
ديما: يعني تمام…
ديما: انا مرة كنت في بيت صاحبتي و كنت نايمة و قومت لقيت البيت بيتحرق و محدش معايا…
خالد(بصدمة): ازاي؟
ديما: اه و الله و حاولت اخرج و معرفتش و بعدين اغمي عليا مفوقتش غير و انا في العناية المركزة…
دعاء: طب الحمد لله انك كويسة..
ديما: اه بس بقي بقيت في المستشفي شهر لان مكنتش بعرف اتنفس و كنت بلبس جهاز الاوكسجين..
فيروز: شكلك شوفتي كتير يا ديما..
ديما: No كل حاجة و اي حاجة كنت بمر بيها سواء وحشة او حلوة بأخدها على سبيل المغامرة…
فتحية: جدعة..
ديما: انا هطلع انام باي..
عبير: هتنامي و مش هتخدمي جوزك..
ديما: ليه لاكون الخدامة الفلبنية اللي هو جايبها..
ديما سابتهم و قامت اترمت على السرير نامت…
جاسر: انا رايح المصنع يلا يا علاء يلا يا خالد..
حسن: و انا رايح اقعد مع عمك حسنين شوية..
على: انا ورايا شغل في المخزن..
ايمن: خدني معاك يا على يلا..
و كل الرجالة راحت شغلها، و الستات قعدوا يتكلموا..
و بعدين في ستات بدأت تيجي علشان تبارك لديما..
فيروز: هطلع اصحيها..
فيروز طلعت جري لاوضة ديما و حاولت تصحيها..
فيروز: ديما يلا قومي بسرعة…
ديما: في ايه حد مات..
فيروز: قومي الستات بدأت تيجي و انتي لسة نايمة..
ديما: تمام قومت يا حبيبتي..
فيروز: ايه ده ده اكيد جاسر متدلع..
ديما: اشمعنا..
فيروز: يعني يصحي على شكلك ده و حبيبي و انتي باين انك رومانسية يا بسكوتة انتي..
ديما: يا ظريفة..
ديما قامت لبست بنطلون و تي شيرت و لمت شعرها..
فيروز: لا يا ديما البسي فستان..
ديما: لا مش قادرة اغير بليز..
ديما و فيروز نزلوا و الستات قعدت تتكلم على ديما…
فتحية(بهمس): ملقتيش غير بنطلون يا ديما..
ديما: يا طنط ده انا و مش هتغير…
ست: ايه من قلة الفساتين اللي عندك ده انتي حتى من عائلة القاضي…
سارة(بسخرية): اصلها مصراوية…
عبير(بسخرية): اه ملهاش كبير ده حتى مش محترمة جوزها…
ديما(بعصبية): احترمي نفسك يا سارة و انتي كمان يا طنط عبير زي ما بحترمك تحترميني و انا متربية احسن تربية و بعرف احترم والدي و جوزي كويس..
نظيرة: حلاص يا ولية منك ليها…
بنت: انتي جميلة اوي..
ديما(بابتسامة): انتي احلي يا عسل انتي..
ديما كانت قاعدة مع البنات اللي قدها و اللي اصغر و بيضحكوا و يتكلموا…
و في ستات حقدت على ديما و في ستات حبتها..
-في مكان تاني…
خالد: تفتكر هيسكتوا..
جاسر: معرفش..
خالد: و سارة؟
جاسر: معرفش يا خالد معرفش..
خالد: حاول تحب ديما يا جاسر لو فضلت بتحب سارة تعتبر كدة بتخون ديما، و انا كأخ كبير مش هسيب اختي مع راجل مش بيحبها..
جاسر: متقلقش يا خالد، مهما حصل هي في الاول و الاخر مراتي و احتمال تبقي ام عيالي..
خالد: تمام يا صاحبي..
علاء: شايفك يعني يا جاسر مخليني انا اشتغل و واقف تتكلم انت و خالد…
جاسر: انت بتشتغل معانا في الارض يا علاء، لا انا و خالد بنتعب في الارض و في عز الحر و انت بتكون جنابك قاعد في البيت زي الستات…
علاء(بغيظ): مش دايمة يا جاسر، مش دايمة..
خالد: روح شوف شغلك يا علاء..
علاء سابهم و مشي…
خالد: متأخدش في بالك يا صاحبي..
جاسر: ده بوق بس يا ابني…
جاسر: خالد انا عايزك تكلم ديما و تقولها على طباعنا و تفهمها و توعيها، هي لسة مش واخدة عليا لكن اكيد انت اخوها هتتقبل كلامك…
خالد: تمام، مع انها مش هتتعلم بسرعة..
جاسر: هي غبية..
خالد: عندك حق…
جاسر: و طفلة كمان كل تصرفتها طفولية..
خالد: اه يا ابني انا حاسك عايز تضربها عيارين و تخلص..
جاسر(بضحك): اه و الله دي عايزة حد يظبطلها الsystem بتاعها…
خالد: انا حاسس انها لو عرفت اننا متعملين و بنعرف نتلكم انجليزي هتتصدم..
جاسر: لا و صاحبتها تقولها يا بنتي دول صعايدة مش هيفهموا..
خالد: اه دنيا…
جاسر: هو الصنارة غمزت و لا ايه؟
خالد: ليه بتقول كدة؟
جاسر: لا مفيش بسأل..
خالد: لا مغمزتش يا اخويا خليك في صنارتك…
جاسر: طب يلا نكمل شغل علاء جاب اخره..
-في مكان تاني…
عند محسن و تسنيم…
محسن: تفتكري هتعرف تعيش هناك؟
تسنيم: اه يا حبيبي ديما شاطرة و هتتعود بسرعة…
محسن: يا رب، ديما عرفت اني لازم اعمل عملية..
تسنيم(بصدمة): ازاي عرفت؟
محسن: معرفش، محدش يعرف غيرك انتي و محمد و شاكر و اولفت…
تسنيم: طب هي عرفت ازاي؟
محسن: معرفش…
محسن: دلوقتي هنسافر المانيا علشان العملية..
تسنيم: ماشي يا حبيبي..
تسنيم راحت و حضنت محسن و هو بادلها حضنها..
محسن: اخيرا اطمنت على ديما بس يا رب تبطل شقاوة طالعة لامها…
تسنيم: بجد يعني انا بعمل شقاوة…
محسن: لا انا اللي بعمل..
تسنيم: ربنا يسامحك…
محمد: جينا في وقت مش مناسب و لا ايه؟
دنيا: طبعا طبعا ما هو صدق ما ديما خلعت علشان يستفرد بتسنيم لكن لا يا بابا ديما مش موجودة انا اسد يا حبيبي..
تسنيم: اسكتي يا مجنونة…
اولفت: هي جيباه من بره ما هو من بنتك…
دنيا: في ايه انا كدة بتشتم انا و ديما، انا لن اتنازل عن حقي او حقها…
محمد: بطلي شوية يا هبلة…
دنيا: طيب طيب…
تسنيم: لازم نأكل مع بعض بقي..
اولفت: لا احنا كنا جايين علشان..
تسنيم: اه اه…
محسن: دنيا روحي قولي لناصرة تعمل اكل..
دنيا: هروح بس بمزاجي..
دنيا قامت و راحت لناصرة…
محسن: ان شاء الله هسافر قريب..
محمد: انا جاي معاك يا صاحبي..
محسن: لا علشان دنيا..
اولفت: لا و طالما تسنيم هتروح معاك انا جاية معاكوا..
تسنيم: خلاص يبقي دنيا تروح تقعد مع ديما مش هنسيبها لوحدها هنا..
محمد: خلاص ماشي…
اولفت: امتي طيب؟
محسن: هقول لشاكر يحجز التذاكر..
دنيا: ايه ده ايه ده انتوا ناوين تسافروا من غيري…
محمد: اه يا حبيبتي هنسافر نغير جو…
تسنيم: و انتي هتسافري لديما…
دنيا: ليه هقعد هنا..
اولفت: لا اقعدي معاها…
دنيا: تمام ماشي، هستمتع معاها…
محسن: ربنا يحفظك يا حبيبتي..
دنيا: لا بتكسف..
اولفت: اخرسي يا بت..
-في مكان تاني..
عند ديما…
ديما(بفرحة): الجو حلو اوي…
بنت: انتي اللي حلوة و الله روحك حلوة و متواضعة اوي…
ديما: لا لا كدة هتكسف…
بنت: و الله جاسر بيه محظوظ بيكي..
سارة: ما خلاص منك ليها بطلوا رغي..
دعاء: انتي مالك يا سارة؟
فيروز: دي حفلة تعتبر لديما..
ديما: ضايقتك يا سارة؟
سارة: لا كل الناس اضايقوا من صوتكوا العالي..
ديما: خلاص طالما انتي مضايقتيش يبقي متتكلميش يا عُمري..
البنات ضحكوا لما وش سارة اتقلب…
سارة: مش دايمة يا حبيبتي…
دعاء: سيبك منها..
بنت: هي دايما كدة مبتحبش الخير..
ديما: انا مالي هتجوزها مثلا…
بنت: و القاهرة بقي حلوة يا ديما..
ديما: اه حلوة، و هنا برضو حلو كل بلد ليها مميزات و عيوب هنا في هدوء جو افراح حلو و في اراضي زراعية كدة يعني..
فيروز: قعدتك يا ديما حلوة اوي..
ديما: لا كدة هتغر بقي…
بنت: طبعا و مين قدك يا عروسة؟
نظيرة: لا العروسة حلوة يا ام جاسر..
فتحية: ايوه هي حلوة و طيبة بس المشكلة في لبسها..
نظيرة: هتتعود يا حبيبتي، هي هتتعود و كمان هي و جاسر لايقين على بعض..
اسماء: اه و الله بس عبير و سارة مش سايبنها في حالها…
نظيرة: غيرانين يا بنتي…
جملات: و لا علاء ده نسخة من امه في الشر…
نظيرة: شرب من امه الشر، ربنا يهدي..
ست: بس العروسة قمر قمر اوي، دي طبيعية كدة؟
فتحية: اه..
ست: بس دي لا في جمال طبيعي كدة…
اسماء: اه..
ست: و لا الفرح البنات بتقول انها عملت كل حاجة لنفسها…
جملات: هي قمر من غير اي حاجة الحمد لله..
-عدي وقت و الستات بدأت تمشي…
ديما: اليوم كان لذيذ اوي..
فتحية: طيب يا حبيبتي احنا هنخش نرتاح..
فيروز: و احنا هنعمل العشاء..
دعاء: معاكي ربنا انا ورايا مذاكرة..
ديما: خلاص روحي و انا و فيروز هنعمل العشاء…
دعاء: قلبي يا ديما..
ديما: هطلع اغير في ثواني و نازلة…
ديما كانت هتمشي و بعدها رجعت تاني..
ديما: معنكديش اسدال؟
فيروز: ليه؟
ديما: اصلي انا بحب لما اقعد في بيتي اقعد بشورت و حاجات قصيرة كدة يعني، و جاسر هيزعق فاول ما يجي البسه…
فيروز: تمام تعالي معايا…
فيروز طلعت مع ديما و ودتها اسدال…
ديما راحت اوضتها خدت دوش فوقها…
ديما لبست شورت قصير جدا و ضيق باللون الابيض و تي شيرت بحمالة قصير و مبين بطنها باللون الاحمر و كوتشي ابيض عالي شوية و سيبت شعرها…
ديما راحت لدعاء و خبطت الباب و دخلت..
دعاء(بصدمة): يا نهار اسود، ده لو جاسر شافك هينفخك…
ديما: لا لا بصي عندي فكرة انزلي ذاكري في الجنينة و اول ما تشوفي علاء او كدة جه تعالي بسرعة…
دعاء: بس..
ديما: بليز يا دعاء…
دعاء: ماشي، ربنا يستر يا ديما هتجبيلنا مصيبة..
ديما: لا لا متخافيش…
دعاء خدت كتبها و قعدت في الجنينة و ديما حطت الاسدال جمبها في المطبخ…
ديما: هو احنا هنعمل عشاء ايه؟
فيروز: معرفش فاضل نص ساعة على ما يجوا…
ديما(بفرحة): تعالي نعمل بيتزا..
فيروز: لا هتأخد وقت…
ديما: عقبال ما يجوا و يغيروا هدومهم…
فيروز: هو في حد بيتعشي بيتزا يا ديما؟
ديما: اه اه، يلا بس…
ديما جابت الطريقة من على النت و بدأوا يحضروا و يعجنوا…
ديما(بضحك): طلع الموضوع حلو اوي…
فيروز: اه يلا هندخل الفرن…
ديما: لا انا مش هقرب من الفرن ابدا…
فيروز(بضحك): حرمتي؟
ديما: طبعا…
فيروز(بصدمة): ابيه جاسر..
ديما رمت من ايديها الصينية، و لفت بسرعة ليه..
ديما(و هي خلاص هتعيط): طبعا لو حلفتلك اني حاطة اسدال جمبي اهو و قايلة لدعاء لما يجي علاء تجري تقولي مش هتصدقني صح؟
جاسر فضل وجههة خالي من اي تعبير و ده موتر ديما اكتر..
ديما(بدموع): ساكت ليه؟
جاسر: بطلي هبل شوية بلاش طفوليك و مش اي حاجة تعيطي…
جاسر: انجزي البسي الاسدال علاء زمانه جاي..
ديما: بجد؟
ديما لبست بسرعة الاسدال تحت نظرات جاسر..
ديما: اهو، مش هتزعق صح؟
جاسر سابها و مشي و اول ما خرج مقدرش يمسك نفسه من الضحك و قعد يضحك…
سارة: ايه العروسة الجديدة فاتحة نفسك اوي كدة؟
جاسر(بارتباك): لا مش كدة، ده مجرد موقف..
سارة: شكل العروسة نستك حبيبتك، انت مطلعتش قد وعودك يا جاسر…
جاسر: سارة انتي اكتر واحدة عارفة قد ايه انا بكره ديما و قد ايه بحبك انتي و قد ايه انا مظلوم…
سارة: و انت عارف يعني ايه اتخيل حبيبي في حضن واحدة غيري، انت عارف يعني ايه ممكن اتخيل انك تبقي معاها في اوضة واحدة و لوحدكوا و انا قاعدة بره، كنت مستمتع معاها…
جاسر(بحدة): انا ملمستش ديما، اهدي بقي..
سارة(بصدمة): ايه؟
جاسر(بحدة): ايوه انا لغاية دلوقتي ملمستش ديما، يعني انا يعتبر ظالمها…
سارة(بحنية): يا حبيبي مش قصدي، انا بحبك اوي و الله..
جاسر: ليه ما انا بخونك؟
سارة: انا بس بغير عليك مش من حقي…
جاسر: خلاص يا سارة…
-عند دعاء…
خالد: ازيك يا دودو..
دعاء: اه اهلا…
دعاء(بصدمة): انتوا جيتوا؟
خالد: اه في ايه؟
دعاء: لازم اقوم بسرعة…
خالد: استني هنا في ايه؟
دعاء: اصل جاسر لو جه و شاف ديما لابسة اللي هي لابساه هيزعق ليها…
خالد: جاسر جه من بدري..
دعاء(بصدمة): ازاي انا محستش بيه، يا رب..
خالد: اهدي بس اكيد مفيش حاجة…
علاء و حسن و ايمن و على جم و دخلوا و خالد و دعاء..
ديما: اهلا يا عمو…
حسن: حبيبتي عاملة ايه؟
ديما: الحمد لله..
على: و انا مليش حضن زي عمك و لا ايه؟
ديما: لا طبعا ليك…
ديما حضنت عمها على و عمها ايمن..
ايمن: حبيبتي..
و بعدين ديما راحت حضنت خالد و هو حضنها..
فتحية: اهلا يا حاج، فين جاسر؟
خالد: جاسر جه من بدري..
فتحية: بتعملي ايه يا ديما هنا يلا ورا جوزك..
ديما: اعمل ايه يعني؟
فتحية: روحي غيريله هدومه و شوفيه عايز ايه..
ديما: طب يا فيروز خلي بالك من الاكل..
فيروز: تمام…
ديما طلعت اوضتها لجاسر…
و دعاء طلعت تحط كتبها و تنزل، فيروز قاعدة بتشوف الاكل…
فتحية و اسماء كل واحدة راحت مع جوزها…
خالد طلع يغير و علاء…
عند ديما و جاسر..
ديما دخلت لقت جاسر قاعد على الكنبة و مرجع رأسه لورا و باين عليه التعب…
ديما: احم احم…
ديما قربت منه لقته على نفس وضعيته…
ديما: جاسر جاسر..
ديما وقفت وراه و بدأت تعمله مساچ في رقبته، و هو فاق على حركتها…
جاسر: بتعملي ايه؟
ديما: شكلك تعبان بحاول اعملك مساچ يرخي جسمك..
جاسر: شكرا ابعدي..
ديما: لا عادي انت زي خالد و بابا…
جاسر كان مرتاح و ديما بتعمله المساچ و غمض عينه لدرجة انه نام…
ديما: مرتاح؟
ديما: جاسر جاسر، انت لحقت تنام…
ديما قربت من وشه و بدأت تضربه على خده براحة..
ديما: يا ابني اصحي..
جاسر(بتعب): في ايه؟
ديما: قوم غير هدومك و اتعشي و بعدها اطلع نام..
جاسر: تمام…
جاسر قام غير هدومه، و ديما دخلت غيرت هدومها لحاجة محترمة بنطلون و تي شيرت واسع و طويل..
جاسر و ديما نزلوا لقوا الكل قاعد على السفرة..
حسن: فين الاكل؟
فتحية: فين الاكل يا ديما؟
ديما: فين يا فيروز؟
اسماء: انتوا معملتوش؟
ديما: لا لا عملنا..
ديما راحت المطبخ و بدأت تطلع البيتزا من الفرن..
فيروز: الريحة حلوة اوي..
ديما: عيب عليكي…
ديما جت جري شايلة صينيتين و فيروز وراها…
ديما: حاسب…
ديما و فيروز بدأوا يحطوا قدام كل واحد بيتزته..
عبير: ايه ده؟
ديما: بيتزا ايه متعرفهاش…
خالد: في حد بيتعشي بيتزا؟
ديما(و هي بتقعد جمب جاسر): يوووووووه…
ديما: كنا انا و دنيا و حازم لما يكون بابا مسافر و ماما نايمة نتصل بالمطعم و نجيب بيتزا و كانز و كاتشب و مايونيز و نأكل…
فيروز: و الله؟
ديما: اه، و مرة مكنش في حد في البيت غيري انا و حمزة و كنت جعانة حمزة طلب لينا بيتزا و حاسب الراجل كأنه راجل كبير…
ديما(بضحك): كان دايما يقولي انتي ملكي و انا راجلك..
جاسر(بحدة): طيب نأكل بقي…
الكل بص لديما و جاسر و كلوا في صمت..
حسن: الاكل حلو اووي يا ديما…
ديما: شكرا و فيروز كمان عملت و دعاء ساعدتنا بقلبها و روحها…
دعاء: تنكري؟
فيروز(بضحك): لا طبعا…
فتحية: ابقي اعملي تاني..
ديما: حاضر…
سارة: عادي بيتزا عادية..
ديما: شكرا..
عبير: البيتزا وحشة..
ديما: شكرا…
ديما(باستفزاز): و يا ريت تقوليلي العيب فين علشان معملهوش المرة الجاية…
ايمن: حلو اوي..
ديما: ما تقول رأيك يا خالد؟
خالد: فظيعة…
ديما: و انت يا جاسر؟
جاسر: جميلة..
ديما: و انت يا علاء؟
علاء: رأيي هيزعل..
ديما: لا قول..
علاء: جميلة اوي اوي لدرجة اني عايز ابوس اللي عملتها..
جاسر قام من مكانه بكل غضب و ضرب علاء بوكس وقعه على الارض هو و الكرسي…
ديما(بصدمة): انت عملت ايه؟
سارة: انت مجنون يا جاسر؟
عبير: ابني…
جاسر: مش قولتلك تتكلم معاها بحدود و لا انت زي الستات..
خالد: انا شايف انك تستاهل…
حسن: علاء اعتذر لجاسر…
علاء: بس يا عمي..
ايمن: اعتذر..
علاء: اسف يا ابن عمي..
علاء سابهم و مشي و عبير و سارة بصوا بغضب لديما و مشيوا..
ايمن: انا بعتذر..
على: و لا يهمك يا اخويا..
فتحية: خلاص يلا يا بنات على اوضكوا..
ديما: هشيل الاكل..
فتحية: لا روحي مع جوزك فيروز هتشيل..
كل واحد طلع على اوضته…
جاسر: انتي مكنش لازم تسأليه…
ديما: كنت عايزة اعرف رأيه، انا مغلطتش معرفش انه جرئ و سافل…
جاسر سابها و راح نام على السرير..
جاسر(و هو مغمض عينه): ملكيش نوم على الكنب تعالي نامي على السرير و بدون نقاش…
ديما: بس..
جاسر(بحدة): قولت كلمتي..
ديما راحت على السرير و نامت على الطرف و سايبة مسافة كبيرة بينها و بين جاسر…
بعد فترة قبل الفجر بشوية..
ديما قامت و ملقتش ماية جمبها نزلت المطبخ و مسكت الكوباية و لسة هتشرب لقت ضرب نار من كل حتة و رصاصة اضربت في المطبخ…
ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااااااااااااااااااا…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اصغط على : (رواية امرأة في عصمة صعيدي)