روايات

رواية امرأة في عصمة صعيدي الفصل الثامن 8 بقلم سلسبيل كوبك

رواية امرأة في عصمة صعيدي الفصل الثامن 8 بقلم سلسبيل كوبك

رواية امرأة في عصمة صعيدي الجزء الثامن

رواية امرأة في عصمة صعيدي البارت الثامن

امرأة في عصمة صعيدي
امرأة في عصمة صعيدي

رواية امرأة في عصمة صعيدي الحلقة الثامنة

و بعدين في اقل من لحظة ديما مسكت سكينة و قربتها من رقبة البنت و جرحت البنت جرح بسيط..
ديما: بصي يا حلوة مش فارقة معايا تشقطيه متشقطهوش الزبالة بتترمي جمب الزبالة تمام، لكن تقولي عني قصيرة و وحشة و ربي اعمل وشك خريطة كل الناس تيجي تصورها و ابقي علمت عليكي فاهمة…
نجوي(بخوف): حاضر حاضر وسعي…
جاسر كان مصدوم من ردة فعلها و كلامها…
ديما: ناس زبالة، مالية وشك الوان يا شيخة مستحملة نفسك ازاي؟
جاسر: خلاص خلاص…
بنت: انتي ازاي تقربي من نجوي كدة؟
ديما: تحبي اعملك علامة زي اللي في رقبتها…
بنت: لا ده انتي متربتيش بقي…
ديما: تحبي اوريكي التربية..
ديما مسكت ازازة ازاز و ضربت رأس البنت بيها…
نجوي: انتي عملتي ايه؟
جاسر(بزعيق): خلاص منك ليها، انجزي جيبي الاكل..
الست ودت جاسر الاكل و هي بتبص لديما بخوف…
ديما: اي بنت عندها اعتراض تجيلي علشان اعلم عليها..
جاسر(و هو ماسك ايديها): انجزي يلا…
ديما: لا عايزة اشوف حد معترض..
جاسر مسك ديما من خصرها و شالها بإيد واحدة و خرج…
ديما: طبعا ما الهانم كانت عجباك، رجالة زبالة…
خالد: جاسر في ايه؟
جاسر: اختك بتاعت مشاكل…
تسنيم: عملتي ايه يا مجنونة؟
ديما: كنت بتسلي..
جاسر: الصبر، خد يا ابني خلهيم يأكلوا…
جاسر راح عربيته و خالد و ديما ركبوا العربية…
فتحية: هو حصل ايه يا جاسر؟
اسماء: اه في ايه و كنت شايل ديما كدة ليه؟
دعاء: احكيلنا يا ابيه…
جاسر: مفيش حاجة..
فيروز: و الله و على اسااس هنصدق…
جاسر حكي ليهم كل اللي حصل…
فتحية: يا بت اللمجنونة…
اسماء: هبلة البت دي، بس جدعة..
ددعاء: دي حتة سكرة…
فيروز: بت بمية راجل..
خالد: احكي حصل ايهه؟
ديما: مش لما اكل..
دنيا: لا…
دنيا مسكت الاكل منها ودته لخالد…
دنيا: انجزي احكي..
دنيا: طب انا جعانة هاتوا الاكل…
خالد: انجزي انطقي..
جملات: حرام عليكوا البت مكلتش من الصبح…
تسنيم: سيبوها تاكل بس…
ديما: حبايب قلبي خدوا قلبي، هاتوا بقوا الاكل يا رزلين…
خالد: خدي..
ديما: مفيش يا سيدي كل اللي حصل…
ديما حكت كل حاجة حصلت…
خالد: رفعتي السكينة اتعلمتي رفع السكاكين يا ديما..
ديما: لا يا حبيبي انا برفع من زمان…
دنيا: اه كنا بنتخانق علطول..
تسنيم: هبلة..
جملات: انتي عملتي كدة ليه؟
ديما: البت تقول عليا قصيرة و وحشة و اسكت…
جملات: يعني مش علشان جاسر؟
ديما: جاسر مين انا اللي اضايق علشانه، اللي ضايقني بتقوله سيبك من البت القصيرة و الوحشة و ربي كنت عايزة اقتلها في ايدي…
و بعد فترة الكل وصل للبيت بسلام…
حسن: ها ايه الاخبار؟
فتحية: تمام يا حاج..
محسن: ها يا حبيبتي اختارتي فستانك..
ديما: اه يا بابا، عن اذنكوا…
دنيا: خديني معاكي..
تسنيم: لا انتي ليكي اوضة تانية، سيبي العروسة براحتها…
ديما: لا سيبيها…
اسماء: مينفعش يلا روحي..
و الكل راح لاوضته و هو تعبان علشان ينام…
-عند جاسر…
جاسر دخل خد دوش و خرج لقي سارة قاعدة على السرير…
جاسر: سارة!.
سارة: اهلا اهلا يا حبيبي اللي هتتجوز غيري بكرة اهلا يا حبيبي يا اللي هتلمس غيري بكرة…
جاسر: مش كدة يا سارة انا و الله طلبت ايدك من الحاج بس انا اتصدمت..
سارة: كل بعقلي حلاوة يا جاسر..
سارة: انا بكرهك اوي يا جاسر..
جاسر قرب منها و حضنها و هي قعدت تعيط..
جاسر: معلش يا حبيبتي اكيد ده الخير واكيد هتجوزك بس مش دلوقتي الامور تهدي بس و هتجوزك و الله انا بحبك انتي انتي و بس…
سارة: هستناك يا جاسر..
جاسر: بحبك..
جاسر باس رأسها و حضنها، و سارة مشيت..
جاسر اترمي على السرير بتعب..
جاسر: يا رب فكها..
في الصباح الباكر…
كان في صوت دوشة عالي في البيت…
ديما(بازعاج): ايه القرف ده؟
ديما(بصوت عالي): وطوااااا الصوت مش فرح خالكتوا هو…
دعاء: قومي يلا يا بنتي ده لسة في حاجات كتيييير…
ديما: اه اه روحوا انتوا اعملوها و انا هبقي معاكوا بقلبي و روحي…
تسنيم دخلت و شالت البطانية من على ديما..
ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااا، عايزة انام سيبوني في حالي بقي..
الباب خبط…
تسنيم: ادخل..
محسن: ايه يا حبيبتي مالك؟
ديما: ماما شالت البطانية من عليا و انا عايزة انام…
محسن: معلش يا حبيبتي قومي دلوقتي..
ديما: اوف حاضر…
محسن قرب منها و باس رأسها و خرج، و ديما بصت في اثره بحزن…
تسنيم: قومي..
ديما(بقرف): قومت قومت…
تسنيم: مشتفتش حد بينام و هو مشغل التكييف و بيتغطي و ربنا ما شوفتها…
دعاء: اوف هو انتي بتشغلي التكييف؟
ديما: اه طبعا..
دعاء: ابيه جاسر مبيحبهوش…
ديما: يروح ينام عند امه بقي…
تسنيم: مش قولنا عيب…
ديما: اطلعوا سيبوني البس، ايه ده؟
الباب خبط…
ديما: ايه هو في ايه الكل بيخبط عليا انا بس..
دعاء: ادخل..
ديما: مين دي؟
دعاء: دي تهاني بتشتغل هنا..
ديما: اه اهلا…
تهاني: ست فتحية باعتة الفساتين دي لحضرتك..
ديما: ليه؟
تسنيم: النهاردة الحنة و كل الستات تحت، يلا بقي البسي..
ديما: الصبر، اخرجوا…
الكل خرج و ديما اختارت فستان من اللي موجودين..
لبست فستان بدوي جميل باللون الوردي كان واسع من تحت و ضيق من فوق و كان جميل اوي على ديما، و حطت روچ هادئ لبست جذمة من غير كعب و كان في شوية مجوهرات لبستهم، كانت متغيرة خالص…
ديما خرجت و هي ماشية خبطت في جاسر و جاسر مسكها و فضل باصص ليها كتير و ديما مستغربة من ردة فعله..
سارة: استنوا يا عرايس ده بكرة دخلتكوا…
ديما: مش فاضية ارد عليكي..
ديما سابتهم و كملت نزول، و سارة بصت لجاسر بغضب، و جاسر بيبصلها بعتاب…
دنيا: عروستنا جت…
ست1: ايه ده بسم الله ما شاء الله مين دي؟
اسماء: دي العروسة…
ست2: تعالي هنا جمبي يا حبيبتي…
ديما: هو في ايه؟
فتحية: روحي يا حبيبتي متخافيش..
ديما راحت قعدت جمب الست…
ست: ما شاء الله قمر بدر منور يا بنتي..
ديما: شكرا يا طنط…
ست: انتي مصراوية؟
ديما: بيقولوا كدة..
ست: بس انتي مش زيهم خالص انتي وشك صافي…
ديما: شكرا و الله يعني بلاش احراج اكتر من كدة..
ست: خدي يا حبيبتي..
ديما: ايه ده؟
الست لبست ديما عقد دهب كبير تقيل..
الست: ده هدية جوازك، جاسر مش هتلاقي زيه و لا في اخلاقه و لا رجولته…
ديما: شكرا يا طنط انا ارتحتلك اوي…
الست: واد يا جاسر..
جاسر كان ماشي بس سمعها..
جاسر: اهلا خالتي نظيرة..
نظيرة: زين ما اختارت يا جاسر عروستك كيف البدر المنور حافظ عليها..
جاسر: تسلمي يا خالتي، عن اذنكوا..
جاسر بص لديما اللي كانت بصاله و بعدين مشي…
فتحية: قوموا يا بنات ارقصوا…
دنيا: ايوه يلا بقي…
معظم البنات قاموا و قعدوا يرقصوا…
نظيرة: وريني رقصك يا عروسة..
ديما: احم مش بعرف…
عبير: اللي مبتعرفش ترقص جوزها بيتجوز عليها…
ديما: بجد طيب، اصل انا بحب الشراكة اوي…
عبير بصتلها بغضب و ديما بصتلها بهدوء…
بنت: تعالي نعلمك..
و البنات شدوا ديما و حاولوا يخلوها ترقص و هي فرحانة اوي لانه جو جديد عليها…
خالد كان ماشي لمح دنيا و هي بترقص و فرحانة و بص على اخته…
علاء(بخبث): هي الصنارة غمزت؟
خالد(بحدة): خليك في حالك يا علاء و امشي من هنا يلا…
خالد شد علاء و ساب الستات براحتها، و راحوا عند الرجالة…
حسن: مبروك يا ولدي..
جاسر(بابتسامة خفيفة): الله يبارك فيك..
حسن: صدقني انا بعملكوا الصالح…
جاسر بصله بعتاب و حزن…
جاسر: عن اذنك يا حاج..
محسن: معلش هيتعود و ديما انا شايف انها اتعودت..
حسن: حسب خبرتي في حاجة خلت ديما تتقبل الموضوع…
محسن: تفتكر؟
حسن: ممكن..
خالد: كتب الكتاب بليل و لا بكرة يا حاج…
محسن: الدخلة الليلة يا خالد..
خالد(بصدمة): نعم!
حسن: ايوه روح جهز جاسر..
خالد: تمام…
خالد راح لجاسر و هو مصدوم و مستغرب…
جاسر: مالك يا ابني؟
خالد: فرحك الليلة يا جاسر..
جاسر: هو مش بكرة…
خالد: ابوك غير اليوم و بقي كتب الكتاب النهاردة…
خالد: تعالي معايا عند الحلاق نخفلك دقنك دي..
جاسر(بحزن): تمام..
خالد و جاسر راحوا للحلاق و ظبطوا شعرهم و دقنهم و رجعوا تاني…
و الرجالة بتظبط مكان الفرح…
-عند الستات…
تسنيم: يلا يا ديما علشان تحضري نفسك..
-ديما عرفت ان النهاردة الفرح و اتصدمت و خافت جدا…
ديما: ها استني شوية..
فيروز: مش هتعرفي تأخريهم، يلا اطلعي…
ديما(بدموع): بليز هربوني…
دعاء: يا بنتي هو كلام عيال..
ديما(بدموع): ما هو اخوكي لا يُطاق…
سارة(بغيظ): مبروك يا ديما…
ديما: يا شيخة اتلهي…
جملات: يلا روحي مع مامتك يا ديما..
ديما: اوف حاضر تمام…
ديما طلعت مع مامتها اوضتها…
فتحية: مش عارفة الحاج مستعجل على ايه؟
اسماء: و لا انا، انا صعبانة عليا البت اللي مش فاهمة اي حاجة دي..
جملات: خير خير، يلا اعملوا الاكل علشان خاطر الرجالة بره…
عبير: اساعدكوا؟
فتحية: يلا…
اسماء(بهمس): من امتي؟
جملات(بهمس): معرفش..
فتحية: يلا كله يشوف وراه ايه..
تسنيم: يلا يا بنات اطلعوا لديما فوق..
البنات طلعوا ليها…
بنت: تحبي نعملك شعرك ضفيرة؟
ديما: لا بصي يا ماما انا هعمل لنفسي كل حاجة…
دنيا: اتعلموا…
ديما قامت دخلت خدت دوش و خرجت لبست الفستان، و بدأت تعمل شعرها و مكياجها تحت نظر كل اللي موجود و هما مصدومين…
دعاء: ازاي عملتي كدة؟
ديما: دي قدرات يا بنتي..
-و الليل جه و في دوشة و صوت خيول، و الستات بتضحك و بتتكلم…
دنيا: انتي قوية..
ديما: و حياتك ابدا…
دنيا: زمان ماما جت…
دعاء: قمر اوي…
ديما: شكرا…
فيروز: متقلقيش خير…
ديما: يا رب…
فتحية دخلت و تسنيم…
فتحية(بانبهار): ما شاء الله، جميلة اوي مع انك انتي اللي عملتي لنفسك كل حاجة…
ديما: شكرا يا طنط..
تسنيم: ربنا يحفظك يا حبيبتي…
ديما: شكرا يا ماما…
فتحية: انا من هنا و رايح ماما، مامتك هتروح القاهرة يعني انا هنا اللي امك فاهمة…
ديما: هحاول تمام…
فتحية: جاسر طيب و هيحافظ عليكي صدقيني..
ديما(لنفسها): اه اوي، ده اكتر حد بكرهه…
فتحية: يلا يا عروسة انزلي…
ديما بدأت تنزل و وراها دنيا و دعاء و فيروز، و كل اللي موجود اتصدم من جمال ديما و البساطة اللي في وشها…
ديما كانت لابسة فستان باللون الابيض بحملات عريضة مايلة على الكتف و ضيق لغاية الوسط و نازل بوسع خفيف جدا و كانت حاطة روچ و كحل بس و عاملة شعرها على شكل كحكة و لابسة طرحة الفستان و حطت التاج بتاعها و لبست صندلها الابيض بكعب بسيط و كانت لابسة سلسلة رقيقة في رقبتها و قصيرة و حلقين لطاف، كانت جميلة اوي.
دنيا كانت لابسة فستان احمر قصير لغاية الركبة بحملات عريضة و مسيبة شعرها على ورا و حاطة روچ باللون الاحمر و كحل وصندل بكعب احمر.
فيروز و دعاء لبسوا زي بعض فستان باللون الكحلي طويل و واسع شوية و حجاب باللون اوفويت و جذمة بيضاء و روچ هادي..
كانوا الاربع بنات في قمة جمالهم…
فتحية: تعالي يا حبيبتي…
قعدوا ديما على كنبة عريضة و جمبها دعاء و دنيا و فيروز…
نظيرة: حطولها الحنة يا بنات…
ديما: لا لا لا مبحبش الحنة…
عبير: لازم تحطي حنة..
ديما: ابدا…
دنيا: ديما لما بتحط حنة ايديها بتحمر و بتوجعها لا بلاش…
اسماء: خلاص يا بنات…
ست: مالك مايعة كدة ليه؟
عبير: معرفش، ملقوش غير المصراوية…
جملات(بتحذير): عبير…
تسنيم: يلا يا بنات قوموا ارقصوا…
و في اللي قاموا رقصوا، و الكل سامع صوت خيول و اغاني بره…
ديما: انا عايزة اشوف…
دعاء: بس مينفعش..
ديما: بليز ده فرحي…
فيروز: مينفعش تخرجي بره خالص…
ديما: طب نشوفهم من اي حتة…
دنيا: يلا ها؟
دعاء: تعالوا..
دعاء و فيروز طلعوا و وراهم ديما و دنيا بسرعة…
تسنيم: رايحين فين المجانين دول؟
فتحية: انا هعرف بنتك يعني…
اولفت: ازيك يا تسنيم…
تسنيم: اهلا يا حبيبتي، اخبارك؟
اولفت: تمام، هي فين عروستنا؟
اسماء: كانت هنا و قامت طلعت جري و اكيد نازلة تاني…
عند البنات…
دعاء: هنفتح حتة بسيطة من الشباك..
ديما: تمام انا هشوف الاول…
فتحوا الشباك و ديما بتتفرج في رجالة كتير و ناس راكبة على خيول، و بعدين جاسر ركب على خيل و فضل يتمشي بيه و الخيل بيرفع رجله لفوق، و للحظة عنيهم اتقابلت…
جاسر بصلها بغضب و تحذير، و هي بصتله بتحدي..
دعاء: يا نهار اسود جاسر شافك..
فيروز: اقفلي بسرعة يا ديما…
ديما: لا ابدا…
دنيا: يا بنتي دي طباع صعيدية بلاش علشان متتعبيش، متعانديش يا ديما…
ديما: بس ده فرحي و ده من حقي…
فيروز: معلش معلش…
دعاء: اقفلي بقي علشان خاطري…
ديما بصت لجاسر باستفزاز و قفلت الشباك…
بنت: يلا علشان هيكتبوا كتب الكتاب…
دنيا: جايين…
الكل نزل و وديما بتفرك في ايدها، و بعدها بدقية خالد دخل و ماسك في ايده دفتر المأذون…
خالد: امضي…
ديما: ما تمضي بدالي..
خالد: لو كان ينفع كنت مضيت امضي يا بنتي…
ديما مسكت القلم بتوتر و بعدين سابته…
ديما: انا متوترة مش عايزة اكون مراته انا، ايه ده؟
خالد: ربنا يهديكي امضي، منظرنا هيبقي وحش قدام الناس بره…
ديما: ده شخص غليظ و هيتحكم فيا…
خالد: جاسر مش كدة انجزي امضي…
ديما مسكت القلم و مضت بسرعة، و بعدها كل الستات زغرطت، و قبل ما خالد يخرج بص لدنيا و اتسحر بجمالها و بساطتها..
و اول ما خالد خرج بره حصل ضرب نار كتير…
حسن: مبروك يا ولدي…
جاسر: الله يبارك فيك…
محسن: انا بديك حتة من قلبي و لا حتة ايه انا بديك قلبي كله يا جاسر..
جاسر: و ان شاء الله ابقي قد الامانة يا عمي
ايمن: مبروك يا عريس…
جاسر: الله يبارك فيك يا عمي..
على: اخيرا هشوفك متجوز..
جاسر: شكرا يا عمي…
علاء: مبروك يا ابن عمي..
خالد: اختي في عينك يا جاسر..
حسن: خش لعروستك…
جاسر: تمام…
-و بدأوا يوزعوا اكل للرجالة و جاسر دخل…
فتحية: مبروك يا حبيبتي…
دنيا: مبروك…
اولفت: الف الف مبروك يا حبيبتي…
-و بعدها جاسر دخل قرب من مامته و باس ايديها، و قرب من ديما و بعدين بص لسارة و غمض عينه و باس رأس ديما..
جاسر: مبروك…
ديما(بتوتر): الله يبارك فيك، بس ابعد..
جاسر: تمام…
جاسر بعد عنها شوية و بعدين لبسها الدبلة في ايدها الشمال، و باس رأسها تاني و خرج…
ديما: لا انا عايزة اموت…
دعاء: و الله حنين…
فيروز: و طيب…
دنيا: و gentle..
ديما: خلاص يا اختي منك ليها، و غليظ و حقير و استغلالي كمان…
دنيا: هو استغلك في ايه؟
ديما: ده باسني و علشان عارف انه مينفعش اعترض باسني تاني…
فيرود: لا هو هنا كدة بعد كتب الكتاب العريس بيخش بيبوس رأس مراته و بيخرج، او على حسب ممكن يستني لغاية ما يطلعوا فوق..
ديما: اخرسي يا بت…
جملات: يلا يا حبيبتي…
ديما(بخوف): يلا ايه؟
جملات: تطلعي اوضتك..
ديما: احلفي يعني انا هطلع اوضتي و كدة انا اتجوزت الجواز طلع سهل اهو صح..
اسماء: يا هبلة اوضتك دلوقتي بقت اوضة جاسر…
ديما: لا كدة ظلم…
تسنيم: بلاش تتعبي قلبي يلا..
ديما: انتوا هتمشوا امتي؟
تسنيم: هنشوفك بكرة و هنمشي…
ديما: كويس علشان انا عايزة بابا…
و طلعوا ديما اوضة جاسر و قعدوها على السرير..
فتحية: اقعدي كدة لغاية ما يجي جاسر..
ديما: يعني اقعد متذنبة علشان جنابه…
تسنيم: يا بت نفسي مرة مترديش، اه اقعدي كدة..
ديما: اوف حاضر..
و الستات خرجت و ديما كانت حاسة بخوف و توتر و قلق و ملل…
و بعدها بخمس دقايق لقت باب الاوضة اتفتح غنضت عنيها جامد اوي…
جاسر قفل الباب وراه و بصلها بدهشة…
جاسر(بهدوء): افتحي عينك..
ديما فتحت عنيها ببطء و بصتله، و جاسر انبهر بجمالها اللي هو مخدش باله منه تحت، و فضل باصص ليها…
ديما: ايه؟
جاسر(بعد ما فاق): ايه؟
ديما: ايه بقي؟
جاسر(برفعة حاجب): ايه؟
ديما(بتوتر): هو انت اللي هو يعني و هتوريه للناس..
جاسر(بتفهم): لا انا مش كدة…
ديما: طيب كويس…
ديما قامت من على السرير و قربت من جاسر…
ديما: بص يا جاسر انت شكلك مش بتحبني و لا انا بحبك، و اتجوزنا غصب لمجرد انك ابن عمي…
ديما لسة هتكمل كلامها..
جاسر: قصدك اني مش هاخد حقوقي كزوج؟
ديما بصتله بصدمة و اتوترت..
ديما: انت قصدك انك هتلمسني؟
جاسر: اعتقد ده ابسط حقوقي…
ديما في اقل لحظة اغمي عليها…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة  اصغط على : (رواية امرأة في عصمة صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى