روايات

رواية امرأة في عصمة صعيدي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سلسبيل كوبك

رواية امرأة في عصمة صعيدي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سلسبيل كوبك

رواية امرأة في عصمة صعيدي الجزء التاسع والعشرون

رواية امرأة في عصمة صعيدي البارت التاسع والعشرون

امرأة في عصمة صعيدي
امرأة في عصمة صعيدي

رواية امرأة في عصمة صعيدي الحلقة التاسعة والعشرون

شخص2: ما تنجز طلع كل اللي معاك بدل ما افرغ مسدسي في دماغ السنيورة اللي جمبك..
حازم: انتوا مين اسااسا؟
شخص1: انت لسة هترغي؟
الشخص التاني وجه مسدسه ناحية ديما اللي هي نايمة و مش حاسة بأي حاجة…
جاسر: نزل سلاحك دي حرمة مينفعش كدة…
خالد: انتوا عايزين ايه؟
شخص3: كل اللي معاكوا انجزوا…
دنيا: هتخطفونا طب طب هتقتلونا..
خالد: طب وسع و انا نازلك..
شخص بعد عن باب العربية و خالد نزل. و جاسر عمل زيه هو و حازم…
جاسر: انتوا اربع اشخاص بس؟
شخص2: انت لسة هترغي ياض انت..
جاسر و خالد بصوا لبعض و كل واحد طلع مسدسه وبدأ يضرب نار..
ديما(بصريخ): عااااااااا..
ديما(بخوف): ايه اللي بيحصل هنا؟
و بعديها لقت حد بيفتح باب عربيتها و بيشدها معاه…
ديما(بصريخ): جااااااسر..
شخص: لو خايف على الحلوة نزل سلاحك..
جاسر نزل سلاحه في الارض و خالد عمل زيه..
جاسر: دي واحدة ست ملكش دعوة بيها، كلامك مع الرجالة..
حازم: جاسر حاسب..
بس جاسر لقي اللي بيضربه على رأسه..
شخص2: البوليس جه اهربوا بسرعة..
الرجالة كلها هربت و جاسر وقع على ركبه..
ديما(بعياط): جاسر..
ديما جريت على جاسر و هي شايفة الدم نازل من رأسه..
خالد: يلا ننقله على المستشفي بسرعة..
محسن: يا رب لطفك، يلا يا جماعة..
دنيا(بدموع): هو حصل حاجة ليه؟
الظابط: ايه اللي حصل و مين اللي اتصل؟
ديما(بعياط): نلحق جوزي الاول..
الظابط: طب يلا..
خالد: حازم ارجع انت سوق في العربية التانية و تعالي ورايا..
حازم: طيب..
خالد و حازم ركبوا جاسر العربية و هو مغمي عليه و ديما جمبه…
و الكل راح ناحية اقرب مستشفي…
دنيا: بليز عايزين نقالة بسرعة..
و نقلوا جاسر اوضة الطوارئ و الدكتور دخل يفحصه…
ديما(بعياط): هو هيحصله حاجة؟
خالد: لا متخافيش..
الدكتور: هو تمام، بس لازم نعمل اشاعة نطمن اكتر..
دنيا: مش انا قولت بلاش نمشي بليل شوف افكارك بقي…
محسن(بحدة): دنيا عيب..
جملات: خلاص حصل خير ده مكتوب…
حازم: طب هندخل نطمن عليه امتي؟
ديما: انا داخلة مليش فيه..
ديما دخلت اوضة جاسر و قعدت جمبه و مسكت ايديه و قعدت تعيط..
ديما(بعياط): بليز متقلقنيش عليك، انا خايفة اوي..
و بعد فترة جاسر فاق و شدد على ايد ديما..
ديما(بفرحة و دموع): انت كويس؟ها رد عليا كويس..
جاسر(بخفوت): اه كويس، انتوا كويسين؟
ديما: اه…
ديما(بعياط): قلقتني عليك..
جاسر(بخفوت): آسف..
و الكل دخل و اطمنوا على جاسر..
الدكتور: الاشاعة سليمة الحمد لله..
الكل: الحمد لله..
الدكتور: تقدروا تخرجوا النهاردة لو عايزين..
خالد: اه، يلا يا جاسر..
جاسر: طيب..
جاسر سند على خالد و حازم و مشيوا…
دنيا(بهمس): من امتي الحب يا حزينة؟
ديما(بهمس): اخرسي يا بت شوية..
دنيا(بصدمة): ايه ده كله؟
جملات: دول رجالة علشان ميحصلش زي اللي حصل من شوية..
ديما(بذهول): بالعدد ده؟
جملات: اه الخبر وصل الصعيد يعني كل اهل البلد مستنين رجعة جاسر..
محسن: يلا يا بنات اركبوا..
ديما قعدت جمب جاسر و حازم بيسوق، و الباقي ركب العربية التانية…
جاسر(بهمس): كنتي خايفة عليا بجد؟يعني انسي موضوع العروسة..
ديما(بغيظ مكتوم): لا مكنتش خايفة عليك تمام، و كمان براحتك عايز تنسي موضوع العروسة انسي مش عايز عنك ما عوزت، رزل…
جاسر: طب بطلي غيرة طب…
ديما: انا مش غيرانة تمام..
جاسر: اه عندك حق طب و النار اللي في رأسك دي ايه..
ديما: جاسر متستفزنيش..
جاسر: طيب..
جاسر حط رأسه على كتف ديما و غمض عيونه…
و بعد فترة وصلوا الصعيد و لقوا الناس كلها حوالين بيت عائلة القاضي…
ديما(بخفوت): جاسر يلا وصلنا..
جاسر: طيب ظبطي طرحتك..
ديما ظبطت شكلها و نزلوا كلهم..
جملات(بهمس): تعالوا يا بنات معايا..
جملات خدت ديما و دنيا و دخلوا على البيت علطول..
شخص: حمد لله بالسلامة يا جاسر بيه..
جاسر: الله يسلمكوا كلكوا..
حسن: الف حمد لله بالسلامة..
جاسر(و هو بيحضن والده): الله يسلمك يا حاج..
خالد: طب يلا ندخل و لا ايه؟
ايمن: يلا يلا تعالي يا خوي..
و الكل دخل البيت..
دعاء(بفرحة): ديما دنيا..
دعاء جريت عليهم حضنتهم جامد..
فيروز: اخيرا شوفناكوا..
فيروز حضنتهم هي كمان…
فتحية: ازيك يا حبيبتي..
ديما: شكرا يا طنط..
و الكل سلم على بعضه و الرجالة دخلت..
فتحية: حمد لله بالسلامة يا ولدي..
جاسر(و هو بيبوس ايديها): الله يسلمك يا حاجة…
اسماء: الحمد لله رجعتوا بالف سلامة..
دعاء(بهمس): الحجاب حلو اوي..
فيروز(بهمس): شكلكوا جميل بيه..
ديما و دنيا(بهمس): شكرا..
اسماء: طب تأكلوا لقمة و تطلعوا تريحوا..
جاسر: لا انا مش قادر، انا و ديما هنطلع نريح فوق عن اذنكوا..
جاسر مسك ايد ديما و طلع على اوضته…
دنيا: انا هطلع ارتاح…
حازم: و انا نتقابل بكرة…
خالد: الوقت اتأخر عن اذنكوا…
و الكل راح على اوضته و نام…
-في الصباح الباكر…
اسماء: صباح الخير..
حازم: صباح النور يا طنط..
حازم(بهمس): اومال فين دعاء؟
اسماء: لم نفسك يا حازم…
على: الواد ده مضايقك..
اسماء: لا…
حازم: انا ماشي و سايبهالكوا مخضرة…
حازم سابهم و طلع للجنينة لقي دعاء قاعدة بتذاكر في اهتمام، حازم قرب منها بهدوء و وقف وراها..
حازم: بخ..
دعاء(بخضة): عاااااااا، انت غبي..
حازم: اتخضيتي يا بطة..
دعاء: امشي من هنا…
حازم: لا..
دعاء: هنادي بابا و جاسر..
حازم: نادي..
دعاء: انا ماشية..
حازم: خلاص خلاص كلها شهر يا جميل…
حازم سابها و مشي، و دعاء كملت مذاكرتها…
خالد كان نازل على السلالم بس لقي دنيا قاعدة على السلالم راح قعد جمبها..
خالد: مالك؟
دنيا: اسفة لاني زعقتلك امبارح..
خالد: تمام، في ايه ايه اللي مزعلك؟
دنيا: مفيش..
خالد: واضح ما تتكلمي يا بنتي..
دنيا: مفيش الله..
خالد: طيب براحتك…
دنيا: طب ما تقوم..
خالد: لا مرتاح هنا..
دنيا: براحتك…
جملات: قاعدين كدة ليه؟
دنيا: مفيش حاجة، اجي اساعدك في حاجة؟
جملات: لا يا حبيبتي خليكي..
فيروز: دنيا تعالي معايا..
دنيا: طيب..
دنيا طلعت مع فيروز و راحوا اوضة فيروز…
دنيا: ايه يا بنتي؟
فيروز: انا بحب…
دنيا: طيب و فيها ايه؟
فيروز: ده حاجة عيب هنا يا دنيا..
دنيا: بتحبي مين؟
فيروز: ولد عمي..
دنيا(بصدمة): خالد!
فيروز: لا..
دنيا(بصدمة): جاسر!
فيروز: لا علاء ولد عمي ايمن…
دنيا: ملقتيش غير البايظ ده و تحبيه..
فيروز: معرفش..
دنيا: طب اصبري طيب الامور تتعدل و نتكلم..
فيروز: طيب…
عند ديما و جاسر..
ديما كانت نايمة على ¾ السرير و جاسر كان هيقع و مش عارف ينام..
جاسر(بعصبية): ديما اتأخري شوية..
جاسر(بعصبية): يا ديما..
ديما(بنوم و خضة): ايه؟
جاسر: اتأخري شوية..
ديما(بنوم): طيب..
ديما اتأخرت شوية و كملت نوم و جاسر عدل نفسه..
جاسر: متجوز عربية نقل انا..
جاسر: ديما ديما…
ديما(بنوم): ايه بقي يا جاسر؟
جاسر: ما تلمي نفسك شوية بدل ما انتي واخدة السرير كله، او قومي الوقت اتأخر…
ديما: سيبني اكمل نوم يا رزل و ابعد عني..
جاسر: انا عايز اكمل نوم انتي سيبيلي السرير و انزلي..
ديما(بنوم): لا…
جاسر: ايه؟
ديما(بنوم و زهق): لا يا جاسر…
جاسر: ما انا مش عارف انام منك انتي مكنتيش كدة..
ديما قربت من جاسر و هي مغمضة عنيها و حضنته و نامت و جاسر حضنها و نام هو كمان…
بعد فترة جاسر صحي خلاص و بدأ يصحي ديما..
جاسر: ديما حبيبتي يلا قومي..
جاسر: ديما ديما، يا بت انتي..
ديما: صاحية..
جاسر: و مقومتيش ليه؟
ديما: عايزة انام في حضنك..
جاسر: طب قومي يلا..
ديما: لا..
جاسر: يا رزلة..
ديما قربت من جاسر اكتر و مسكت فيه جامد و نامت على صدره..
جاسر: طب اسميه ايه؟
ديما(بنوم): انت فعلا هتتجوز عليا؟
جاسر: لو فضلتي مسكاني كدة اه هتجوز عليكي..
ديما بعدت عن جاسر و لفت وشها الناحية التانية..
جاسر قرب منها و حضنها..
جاسر: خلاص متزعليش..
جاسر: كنت بهزر معاكي و الله..
ديما: طيب…
جاسر: طب ايه رأيك نقوم نصلي الصبح ركعتين؟
ديما(بابتسامة): طيب..
جاسر و ديما قاموا و اتوضوا و صلوا و ديما غيرت هدومها و نزلوا هما الاتنين…
بعد مرور شهر..
خلال الشهر ده، كانت الدنيا ماشية حلو دعاء كانت بتمتحن و هي متوترة و دنيا و ديما بدأوا يتعودوا على الحياة في الصعيد و ديما و جاسر كل شوية يضايقوا في بعض، و خالد و دنيا زي القط و الفأر…
-على السفرة..
خالد: ها يا فاشلة النتيجة ظهرت؟
دعاء(بتوتر): لا اخرس بقي، انا كل ما حد يجيب سيرتها بتوتر…
دنيا: يا قلبي ان شاء الله خير..
جاسر: ما تسيبي الزفت اللي في ايدك شوية و ركزي في الاكل…
ديما: طب ما تسبني اركز في اللي في ايدي و ركز انت في الاكل..
جاسر: و الله هكسره ليكي..
ديما: تقدر؟
محسن: خلاااااااص ما بتصدقوا تتخانقوا…
حسن: مزهقتوش..
ديما: رقم جلوسك كام يا دعاء؟
دعاء(بتوتر): هي النتيجة ظهرت؟
حازم: في ايه يا بنتي ايه كمية التوتر ده؟
فيروز: هي كدة…
دعاء: رقم جلوسي()..
ديما: لحظة..
ديما بعد دقايق…
ديما: مستعدة؟
جاسر: ما تنجزي..
ديما(بفرحة): مبروك 98,8%…
دعاء(بصدمة): بجد؟
دعاء قامت تطنطط من مكانها و هي فرحانة اوي…
دنيا: خلاص البيت هيتهد..
حسن: مبروك..
فتحية: مبروك يا حبيبتي..
اسماء: عقبال الشهادة الكبيرة…
على: في بيت جوزها ان شاء الله..
حازم: من عنيا..
حسن: تمام كل الرجالة ورايا..
جملات(بهمس): خير يا رب…
و كل الرجالة خرجوا و بعد فترة..
خالد: تعالوا..
ديما: في ايه؟
خالد: تعالوا..
كل الستات دخلت و الكل بقي قاعد..
حسن: في كذا قرار خدناه لازم تعرفوه..
حسن: مبدأيا ايمن هيرجع عبير يا ديما موافقة؟
ديما: براحته يا عمو..
جاسر: هي غلطت فيكي انتي موافقة انها ترجع؟
ديما: معرفش براحتكوا عادي مش فارقة..
حسن: طيب…
حسن: و علاء هيرجع..
حسن: و فرح دنيا و دعاء و فيروز الاسبوع الجاي..
اسماء(بصدمة): فيروز!
فيروز(بدهشه): انا يا عمي؟!
حسن: اه، العريس علاء ابن عمك…
ايمن: صدقيني اتغير يا بنتي…
فيروز(بخجل): اللي تشوفه يا عمي..
حسن: تمام جهزوا نفسكوا…
و الكل خرج و راح نام و صحي تاني يوم…
-في الصباح الباكر..
ديما: جاسر جاسر..
جاسر(بنوم): ايه؟
ديما: يلا قوم علشان شغلك..
جاسر: تمام سيبيني انام نص ساعة..
ديما: يلا يا كسول يلا..
جاسر شد ديما لحضنه و نيمها جمبه و نام..
جاسر: سيبيني هموت و انام..
ديما: محدش قالك تسهر بليل..
جاسر: طيب بلاش اتكلم علشان خدودك متبقاش طماطم..
ديما: ظريف، يلا قوم بقي..
جاسر: طيب..
جاسر: ها يا فاشلة جاهزة للتسميع..
ديما: متقولش فاشلة، و اه جاهزة..
جاسر: اسكتي ده انتي لسة في الجزء التالت..
ديما: ما اعملك ايه انت اللي كل يوم تقول صفحة واحدة بس صفحة واحدة بس مبترضاش تخليني اخد كذا صفحة..
جاسر: لا يا حبيبتي انا فاهمك انتي مش من النوع اللي بيحفظ كتير..
ديما: طب وسع…
جاسر: بس شعرك طول و بقي شكله حلو..
ديما: طيب وسع..
جاسر: في ايه يا بت؟ما تحترمي نفسك..
ديما: كدة هتتأخر الساعة بقت 7 براحتك..
جاسر: ماشي لسة اليوم طويل..
جاسر قام و دخل خد دوش خرج لبس العباية اللي ديما مختارها ليه..
جاسر: يلا جاهزة؟
ديما: اه، يلا بينا..
ديما و جاسر نزلوا لقوا الكل تحت و عبير و علاء..
عبير(و هي موطية رأسها): آسفة يا ديما اسفة يا جاسر..
علاء: اسف ليكوا انتوا الاتنين..
جاسر: تمام..
و بدأوا يفطروا..
خالد: خلصت؟
جاسر: اه يلا..
حازم: انا هروح اشتغل على اللاب بتاعي تمام..
جاسر قام و باس رأس ديما و خرج هو و خالد..
علاء: عن اذنك يا عمي تسمحلي اروح المصنع..
حسن: تمام…
علاء قام و راح على شغله…
محسن: يا رب اهديلهم الحال..
حسن: ايه الاخبار؟
فتحية: بخير بحسك يا حاج..
دنيا: يا سلام يا عمو بتثبتك…
اسماء: بنت عيب..
ديما(بهمس): هو ابوكي و امك في بيسألوا ليه ما صدقوا يسافزةروا..
دنيا(بهمس): انا شكلي مش بنتهم لا..
دعاء: انا تعبانة…
جملات: مالك؟
دعاء: لا مفيش، هو انا كدة هسافر و مش هشوفكوا تاني..
فيروز: احسن هنرتاح منك..
دعاء(بدموع): يا واطيين..
فتحية: يلا شيلوا الاكل يلا…
حسن: تعالوا نقعد مع الحاج مرزوق…
محسن: يلا…
على و ايمن: تمام..
و الرجالة خرجت من البيت…
و البنات شالوا اطباق الاكل و حطوهم في المطبخ..
ديما: هنقعد بره..
اسماء: متخرجيش يا ديما زي المرة اللي فاتت جاسر قلب الدنيا..
ديما: احم احم ايه ده؟
دعاء: فاكرة ساعة ما توهتي و جاسر قلب الدنيا عليكي و لما جيتي قعد يزعق..
دنيا: ليه بيفكروني ليه؟
فيروز: انتي فايقة يا بت..
ديما: يلا نخرج نقعد بره..
و الستات كانوا في المطبخ بيحضروا الغداء و الكل لاحظ تغير من عبير…
و البنات بيقعدوا و يضحكوا…
و بعد فترة…
فيروز: مين اللي جاية علينا دي؟
دعاء(بصدمة): لتكون سارة..
دنيا: دي هي سارة مالها اتغيرت كدة ليه؟
سارة(بحزن): السلام عليكو، ازيكوا…
الكل: الحمد لله…
دعاء: ايه اللي عمل فيكي كدة؟
سارة كانت خست اوي و وشها اصفر و متعب و عبايتها متبهدلة و تحت عنيها اسود و باين اثار ضرب على وشها
سارة(بدموع): ضربوني و شتموني و عذبوني..
فيروز: الصراحة يا سارة انتي تستاهلي..
دنيا: من اعمالكم سُلط عليكم…
سارة(بدموع): عندك حق…
سارة(بدموع): سامحيني يا ديما ارجوكي..
ديما: اللي عملتيه فيا مش غلطة صغيرة..
سارة(بدموع): ارجوكي لو مسامحتنيش عمي حسن مش هيرضي يخليني اطلق من مازن و ابني هيتعذب و احتمال اسقطه…
دعاء: انتي حامل؟
سارة(بدموع): اه، و مع ذلك بيخلوني اشتغل و بعمل كل شغل البيت لوحدي و كل يوم…
ديما لقت جاسر دخل هو و خالد، قامت و زي ما بتعمل كل يوم راحت حضنته و هو باس رأسها…
جاسر: حبيبتي عملت ايه في غيابي؟
ديما: مفيش قعدنا زي كل يوم..
جاسر: طيب خدي..
ديما(بفرحة): الله مارشيملو انا افتكرتك نسيت لانك بقالك يومين مجبتش..
جاسر: مقدرش انسي حبيبتي بس كنت مضغوط شوية..
ديما: بحبك..
جاسر: فين المقابل؟
ديما باست جاسر على خده اليمين و خده الشمال..
خالد(بخفوت): هو مين الست دي يا ديما؟
ديما(بضيق): دي سارة..
ديما بصت علشان تشوف تعابير وش جاسر لقتها اتغيرت…
ديما(بحزن): عن اذنكوا..
ديما سابتهم و جريت، و جاسر لاحظ ده..
جاسر: يا بت مكنش قصدي، استني..
جاسر راح ورا ديما و ديما جريت على جوا..
خالد: احم مساء الخير..
الكل: مساء النور..
جاسر: مسكتك..
جاسر مسك ديما من ايديها و زقها على الحيطة..
جاسر: شايف انك زعلانة…
ديما: ابدا، و اه سارة هتطلق من مازن قريب لو عايز تتجوزها يعني..
جاسر: يا ربي على الغيرة اوف، يا بت انا بحبك انتي فاهمة؟مفيش غيرك في قلبي و عارف اني ملامحي اتغيرت بس لو كنتي ركزتي شوية كنتي هتلاقي غضب مش اني لسة بحن ليها، اكبري شوية بقي…
جملات(بشهقة): بتعملوا ايه؟ليكوا اوضة منك ليها..
جاسر: هو انتي و هي، ده ايه العائلة دي؟
جاسر سابهم و طلع على اوضته، و الكل رجع من شغله..
حسن: البت دي بتعمل ايه هنا؟
الكل سكت و باصص لسارة…
سارة(بدموع): ارجوك يا عمي انقذي منهم..
ايمن: راجعة دلوقتي مش ده اللي انتي بتموتي فيه و هينقذنك مننا، اشربي بقي..
سارة(بدموع): ارجوكوا انا حامل و هو بيعذبني و بيموتني بالبطئ..
حسن: ملناش فيه..
ديما(بتوتر): احم عمي انا شايفة انها مهما كانت من دمكوا مش هينفع ترموها في الشارع..
على: هي اللي راحت و عجبها الشارع…
دنيا: بس برضو دي مهما كانت واحدة ست..
دعاء: و كمان في الاول و الاخر شايلة حفيد عائلة القاضي..
فيروز: يعني لو تتدخلوا في الموضوع يبقي انتوا بتنقذوا اسم عائلة القاضي…
ديما: اه..
كل الرجالة بصت لبعضها و حسن بص لسارة كتير..
حسن: ماشي بس غلطة كمان و هتندمي..
-حسن عمل قعدة عرب و بالعافية خلوا مازن يطلقها و من غير ما يدفع اي فلوس، و عدي اسبوع قبل الفرح ده بسرعة من غير ما حد يحس بيه…
-بعد اسبوع…
ديما: و هيصة عند العريس هيصة…
دعاء: قولي لينا اي حاجة يا ديما هنموت من التوتر و الخوف..
ديما: الجواز ده اكبر مقلب بتأخديه في حياتك يا حبيبتي..
دنيا: الله يطمنك و يأخدك..
فيروز: بصوا هو ايه هتيجي زي ما تيجي..
ديما: متفائلة انتي يا اخواتي..
الباب خبط..
ديما: ادخل..
اسماء: يلا يا بنات انزلوا…
اولفت(بدموع): حبيبتي اخيرا هتتجوزي..
دنيا: ماما الاو؟ر..
اولفت: طب يلا علشان تنزلوا..
دنيا: بصالي بشماتة يا ديما و ربي لابيكي..
و التلت بنات نزلوا و ديما وراهم..
فتحية: تعالوا يا حبيايبي هنا..
و بدأت الاغاني تشتغل و ديما ترقص و تهيص..
جاسر: خلي ديما تتهد..
جملات: البت مبسوطة..
جاسر: برضو خليها تتهد لاما و الله اخليها تطلع فوق متنزلش..
اسماء: خلاص هروح اقولها..
اسماء(بهمس): ديما جاسر بيقولك اتهدي شوية..
ديما: لا انا مبسوطة..
ديما بصت لجاسر لقته بيبصلها بتحذير راحت ناحيته…
ديما: انا عملت ايه بقي دلوقتي؟
جاسر(بهمس): بتعرفي ترقصي و لما اجي اقولك بتعرفي تقوليلي لا ماشي يا ديما..
ديما: و الله لسة متعلمة من طنط فتحية و من طنط جملات و طنط اسماء..
جاسر: و الله، انجزي يا حاجة طلعوا الشربات، انا ماشي علشان مأخدش قرار اندم عليه…
جاسر سابهم و مشي..
سارة(بتعب): و النبي يا ديما ناوليني الصينية اللي في الارض دي..
ديما ناولت الصينية لسارة و سابتها و مشيت…
و بعد فترة دخل جاسر و معاه دفتر المأذون..
جاسر: خليهم يمضوا يا ديما..
ديما: تمام..
ديما: يلا يا حلوين..
دنيا: بسم الله الرحمن الرحيم..
دنيا بدأت توقع و هي مترددة..
دعاء: انا لسة صغيرة..
ديما: بطلي لعب عيال..
دعاء: طيب..
دعاء وقعت هي كمان…
فيروز: انا خايفة..
ديما: انجزي يا عروسة، هتحايل عليكوا..
فيروز وقعت، و ديما ودت الدفتر لجاسر و اول ما جاسر خرج حصل ضرب نار كتير..
و خالد و حازم و علاء دخلوا و كل واحد باس رأس مراته و خرجوا تاني، و الكل كان مبسوط و فرحان و بعد فترة انتهي الفرح..
علاء خد فيروز و طلع اوضته، حازم خد دعاء و طلع اوضته، خالد خد دنيا و طلع اوضته..
محسن: انا تعبان يلا تصبحوا على خير..
الكل: و انت من اهله…
محسن و جملات طلعوا اوضتهم يناموا، و عبير و ايمن، و على و اسماء، و حسن و فتحية..
ديما: ايه النوم لسة مجاش عندك و لا ايه؟
جاسر: لا هنام بس بقي امتي..
ديما(باستغراب): امتي؟
جاسر: هقولك مخافيش..
سارة(بوجع): آآآآه..
ديما: مالك؟
سارة: حاسة بنغزة…
ديما: الف سلامة اطلعي ارتاحي..
جاسر: يلا يا ديما..
جاسر وطي و شال ديما و طلع على اوضته..
ديما(بهمس): ميصحش كدة..
جاسر: ملكيش فيه…
في اوضة دعاء و حازم..
حازم(بفرحة): متعرفيش كنت بتمني اللحظة دي قد ايه..
حازم(بفرحة): و اخيرا ربنا حققلي امنيتي..
حازم(بمرح): لا عايزك تبقي فرفوشة كدة عايزك قرد في المكان..
دعاء: عيل رخم..
حازم: ايوه كدة افتكرتك بقيتي خارسة..
دعاء: ما تبطل بقي..
حازم: بس نسيت اقولك حاجة علفكرة..
دعاء: ايه؟
حازم: انتي حلوة اوي..
حازم بدأ يفك طرحة دعاء و شعرها نزل على ضهرها زي الحرير..
حازم: فاكرة اول مرة شوفت فيها شعرك، كان غصب عني بس دلوقتي بقي حلال عادي…
حازم: مش عايزك تخافي، احنا بعد كام يوم هنسافر سويسرا و هخليكي تكملي تعليمك ده وعد مني، و وقت ما تكوني عايزة تنزلي مصر هنزلك..
دعاء: شكرا..
حازم: طيب يلا قومي غيري هدومك و اطلعي نأكل..
دعاء: حاضر..
دعاء دخلت غيرت هدومها و خرجت و بدأت تأكل هي و حازم العشاء و يتكلموا و يضحكوا…
في اوضة فيروز و علاء..
علاء: عارف انك ممكن تكوني معترضة عليا بسبب تصرفاتي زمان او كدة حقك، بس انا فعلا اتغيرت..
فيروز: و لا يهمك..
علاء: طب اقلعي طرحتك يعني علشان متتخنقيش..
فيروز: حاضر..
فيروز بدأت تقلع طرحتها و شعرها باين لعلاء..
علاء: تعرفي كان نفسي دايما اشوف شعرك، و ادي ربنا كتبها ليا..
علاء: يلا نأكل..
فيروز: طب هخش اغير..
علاء: تمام..
فيروز دخلت غيرت هدومها و خرجت و بدأوا يأكلوا و يتكلموا و يتعودا على بعض…
في اوضة خالد و دنيا..
دنيا: هخش اغير..
خالد: تمام..
دنيا دخلت غيرت هدومها و خرجت لقت خالد مستنيها..
خالد: ايه رأيك نتكلم شوية؟
دنيا: تمام..
خالد: بصي يا ستي متفتكريش اني بكرهك بالعكس جدا، انا بحبك و بحبك جدا يا دنيا بس كنت بحاول على قد ما اقدر اخبي مشاعري لغاية تبقي حلالي و كل حاجة تبقي رسمي مش عايزك تزعلي مني لو سمحت..
دنيا: اممممم لا مش زعلانة بص انا و كمان معجبة بشخصيتك بس كنت فكراك بتكرهني..
خالد: ابدا، مجوعتيش..
دنيا: لا الصراحة عصافير بطني بتنونو..
خالد: يعني مش بتصوصو…
دنيا: لا…
و بدأ يتكلموا كتير و دنيا تفضل تضحك و خالد اعترف ليها بحبه…
-في الصباح الباكر..
حسن: هما هينزلوا تحت و لا هطلعوا ليهم الفطار فوق..
جملات: فوق يا حاج، حتى جاسر طلب كدة..
محسن: ده مش بيتهد..
عبير: ربنا يسعدهم كلهم..
فتحية: يلا يا تهاني يلا الكل يطلع الاكل فوق للكل..
عند خالد و دنيا..
الباب خبط..
خالد: ثانية..
خالد فتح الباب..
خالد: خشي حطي الاكل يا تهاني..
تهاني: حاضر يا بيه..
تهاني حطت صينية الاكل و نزلت..
دنيا: احنا هنفطر هنا ليه مش تحت..
خالد: كدة، هنبقي ننزل على اخر النهار…
دنيا: طيب يا رزل..
خالد: مسمعتش قولتي ايه؟
دنيا: يا رزل..
خالد: و الله يعني انا رزل..
دنيا: هتتحول و لا ايه يا عم خليك مكانك..
خالد: بس انتي مديونة ليا بشكر..
دنيا: مش فاهمة..
خالد: مش فستان الفرح بتاع بنت دادة ناصرة عجبك..
دنيا(باستغراب): اه، بس ايه علاقته؟
خالد: انا اللي مختاره ليكي و هو عجبك صح، يبقي تشكريني..
دنيا: لا و النبي و المفروض اصدق..
خالد: هكدب ليه مثلا؟
دنيا: طيب، شكرا..
خالد: مش مقبول..
دنيا: براحتك بقي، انا عايزة اكل..
دنيا بدأت تشيل الغطاء اللي على الصينية و قعدت تأكل و خالد راح و قعد جمبها و بدأ يأكل معاها…
عند دعاء و حازم..
الباب خبط…
حازم قام و فتح الباب..
تهاني: الحاجة فتحية بعتتني بالفطار..
حازم: طب خشي..
دعاء: ازيك يا تهاني..
تهاني: كويسة يا مدام دعاء..
حازم قعد يضحك على منظر دعاء..
حازم(بضحك): امشي دلوقتي يا تهاني امشي..
دعاء: يا رخم بتضحك على ايه؟
حازم: مفيش مفيش، حماتي بتحبني اوي علشان كدة باعتة الاكل فوق ياااااه..
دعاء: انا جعانة اوي..
حازم: و انا الصراحة..
دعاء و حازم بدأوا يقعدوا و يأكلوا و طبعا دعاء مخلصتش من مرح حازم..
عند فيروز و علاء..
الباب خبط…
علاء فتح الباب..
علاء: ايه يا تهاني؟
تهاني: الفطار..
علاء: هاتي..
علاء خد من تهاني صينية الاكل و قفل الباب..
علاء: فيروز..
فيروز: نعم..
علاء: تحبي تفطري هنا و لا تحت؟
فيروز: براحتك..
علاء: خلينا هنا…
علاء: يلا تعالي كلي..
فيروز: حاضر…
فيروز قعدت قدام علاء و بدأت تأكل و لقته باصص ليها..
فيروز: في ايه؟
علاء: بقول قد ايه انا كنت غبي..
فيروز: ليه؟
علاء: كنتي انتي قدامي من بدري بس كنت غبي…
فيروز: كل واحد بيأخد نصيبه…
علاء: عندك حق..
و كملوا اكل…
عند جاسر و ديما..
الباب خبط..
ديما(بهمس): وسع يا جاسر..
جاسر: لا خليكي جمبي هنا..
ديما: يا ابني وسع الباب بيخبط..
جاسر: مين؟
تهاني: انا يا بيه..
جاسر: عايزة ايه؟
تهاني: الفطار..
ديما: اه انا جعانة اوي يا جاسر بليز…
جاسر: ثانية يا تهاني..
جاسر قام و فتح الباب و خد صينية الاكل من تهاني و حطها على الترابيزة..
جاسر لقي ديما بتقوم بسرعة و بتجري على الاكل، بس هو مسكها…
ديما: وسع يا جاسر عايزة اكل..
جاسر قعد و بدأ يأكل..
جاسر: الرجالة الاول و بعدين الستات..
ديما: ايه العنصرية دي؟الستات اولا و بعدين الرجالة..
جاسر: و هو كدة مش عنصرية..
ديما: بس..
ديما(بصوت عالي نسبيا): انت بتضحك عليا علشان تأكل انت..
جاسر: الصراحة اه..
ديما: عيل سئييييل..
جاسر: شكرا، لاحظي انك بقيتي بتغلطي تمام..
ديما: طيب..
ديما قعدت على رجل جاسر و بدأت تأكل..
جاسر: مش عارف اكل..
ديما: عنك ما كلت..
جاسر: يا رخمة انتي..
ديما: شكرا، لاحظ انك بقيت بتغلط كتير تمام..
جاسر: بتقلديني كمان..
جاسر قعد يزغزغ ديما و ديما تضحك بصوت عالي..
ديما(بضحك): بغير حرام عليك وسع..
جاسر: حرمتي يا شاطرة؟
ديما(بضحك): اه..
جاسر: طيب..
ديما: هروح البس علشان ننزل..
جاسر: هتروحي ايه؟
ديما: في ايه؟
جاسر: مفيش نزول من هنا الا بليل و احتمال بكرة الصبح و الاحتمال الاكبر بقي بعد سنة..
ديما: ظريف..
جاسر(بغمزة): و اعجبك علفكرة…
ديما: طب هنعمل ايه؟
جاسر: تعالي اقولك..
ديما: لا..
جاسر: متخافيش هنتفرج على فيلم و نلعب رياضة شوية نتكلم كدة هنعمل كذا حاجة..
ديما: طيب…
-بعد فترة طويلة على بليل كدة..
خالد و دنيا بدأو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة  اصغط على : (رواية امرأة في عصمة صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى