رواية المنتقبه والاعمى الفصل الخامس 5 بقلم هويدا زغلول
رواية المنتقبه والاعمى الجزء الخامس
رواية المنتقبه والاعمى البارت الخامس

رواية المنتقبه والاعمى الحلقة الخامسة
في اوضه عاصي
عاصى
بس اللون الاحمر عليك حلو قوي قوي يا رحمه
مش انت برده منقبه ليه داخله على الاوضه بتاعتي من غير النقاب
وعلى فكره طلعتي اموره وجميله جدا
رحمه كان في ايديها الصينيه اللي عليها الدواء وكوبايه الميه رميتها على الارض من الخضه اللي هي فيها وقالت
رحمه
ايه اللي حضرتك بتقولي ده هو حضرتك بتشوف ولا ايه متاسفه جدا ان انا دخلت من غير النقاب بتاعي بس انا عشان عارفه ان حضرتك يعني يعني
عاصي
كملي عشان عارفه ان انا اعمى عشان كده كنت بتخشي عندي من غير النقاب بس لا يا رحمه انا فتحت من مده بسيطه وما كنتش عاوز اعرف اللي حوالي ان انا فتحت عشان اشوف الحقيقه اللي حواليا عامله ازاي وطلعت انت محترمه وكويسه
رحمه
يا لهوي يا لهوي هو انا لسه واقفه بكمل كلامي معاك ثواني اروح البس نقابي واجي على طول
وبعد كده رحمه راحت تلبس نقابها وعاصي قال بضحك
عاصي في نفسه
ما كنتش متصور يا رحمه ان انت اموره وجميله قوي كده ان شاء الله تكوني فعلا كويس وما يكونش حد زقك عليا
وبعديها راح ما لبست النقاب رجعت تاني عند اوضه عاصى وقالت له
رحمه
طب يا ترى بقى حضرتك شفتني كم مره من غير النقاب
عاصي
صدقيني كنت كل مره بتخش عليا من غير كنت بحاول اودي وشي الناحيه الثانيه علشان انا عارف ان انت منقبه ما ينفعش حد يشوف وشك
رحمه
طب دلوقتي حضرتك تحب تروح تقعد في الجنينه ولا احط لك الفطار فين
عاصي
اه حطي للفطار في الجنينه وانا هاجي افطر هناك
رحمه
يا نهار ابيض هو انا ازاي ما خدتش بالي فعلا من يومين رحت حطيت لحضرتك الفطار في الجنينه وانت جيت لوحدك من غير ما حد يمسك ايدك ازاي ما جاش في بالي ان انت ممكن تكون فتحت عينيك وعرفت تشوف
عاصي ضحك
طب يلا روحي حضري الفطار ويا ريت تحضري الفطار اللي انت بتحبيه علشان هتقعدي تفطري معايا
رحمه بيكسوف
ربنا يخليك يا عاصي بيه العين عمرها ما تعلى على الحاجب برده
عاصي
العين اول ما جت عليك وشافت جمالك وجمال عيونك وادبك واحترامك حبيتك مش عارفه تنساكي
رحمه بكسوف
هو الكلام ده ليا انا يا عاصي بيه طبعا اذن حضرتك اروح احضر الفطار
ورحمه على المطبخ بكل كسوف من كلام عاصي رومانسي وعاصي قعد يضحك عليها
اما في فيله شوقي
شوقي
يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم مالكم زعلانين ليه كده على الصبح في ايه يا فوزيه
فوزيه
اصل الجنايني ابو البنت رحمه الله يرحمه يا شوقي بيه
احمد
ازاي الكلام ده راح ازاي في حد عمل له حاجه ولا ايه
فوزيه
لا يا احمد بيه ده راح دي حاجه بتاعه ربنا الله يرحمه من يومه وهو غلبان دي البنت رحمه يا حبه عيني ملهاش غيره في الدنيا انت هتزعل قوي
شوقي
كلميها يا فوزيه وعرفيها على الخبر ده الله يرحمك كان طيب وما كانش بياذي حد
احمد
ايه اللي حصله بس ده هو كان اخر كارت معايا في ايديا عشان اخلي رحمه تخلص من الزفت اللي اسمه عاصي
اما فوزيه كلمت رحمه في التليفون
في الفيلا عند عاصى
في الجنينه عاصي كان قاعد بيفطر مع رحمه وتليفون رحمه رن ورحمه قالت
في الجنينه
رحمه
ايه ده دي الست فوزيه خير يا رب
الو ازيك يا ست فوزيه عامله ايه
فوزيه
الحمد لله يا رحمه يا بنتي انا عايزه اقول لك خبر بس امسكي اعصابك
رحمه
قولي يا ست فوزيه ايه اللي حصل بابا كويس
فوزيه
ابوك راح يا بنتي الله يرحمه ويصبر قلبك
رحمه بصريخ
انت بتقولي ايه يا ست فوزيه ابويا ايه اللي حصل له اكيد في حد اذاه اكيد احمد او شوقي اكيد الكلاب دي هم اللي اذوه قولي لي مين اللي عمل فيه كده
فوزيه
دي حاجه بتاعه ربنا يا بنتي ما حدش عمل له حاجه
وبعد كده رحمه قفلت السكه وقعدت تعيط وعاصي قال لها
عاصى
ايه الكلام اللي انا سمعته ده يا رحمه احمد مين وشوقي مين وابوك ايه اللي حصل
رحمه
انا احكي لك على كل حاجه بصراحه كده انا كنت شغاله عند شوقي وعند احمد ابني في الفيلا وهم اللي جابوني هنا عشان احط لك سم في الاكل واخلص منه لكن انت كل مره كنت بتصعب عليا وما قدرتش اعمل كده وكانوا بيهددوني ان لو ما عملتش كده هياذوا بابا لكن ربنا رحمه من الدنيا كلها
عاصي
معقوله يا رحمه انت كمان زقوكي عليا وايه اللي ما خلاكيش تسميني وتخلصي مني
رحمه
ما قدرتش شفتك طيب حنين جدا وانا عارفه ان هم الوحشين مش انت عشان كده ما قدرتش اعمل فيك اي حاجه
عاصي
طب اهدي يا رحمه بطلي عياط ادعي له ربنا يرحمه اهم حاجه دلوقتي ان احنا لازم نروح ناخد ابوك وندفنه ما انت عارفه اكرام الميت
انا مش هسيبك وهفضل جنبك يا رحمه اوعي تخافي وحقك هجيبه لك لحد عندك من شوقي وابنه
وفعلا بعديها رحمه وعاصي راحوا بالعربيه وخدوا ابو رحمه علشان يتم دفنه
لكن عاصي كان قاعد في العربيه ورحمه دخلت في الفيلا وقالت
في فيلا شوقي
رحمه بصريخ
انت فين يا شوقي انت فين يا احمد انا خلاص ما بقتش اتهدد عاوزين تاذوني اعملوا اللي تعملوه بس خلي بالكم الايام الجايه هتبقى سوداء عليكم من عاصي بيه
شوقي
يا نهار ابيض تصدقي خفت قوي يا رحمه دلوقتي بقيتي تتحامي في عاصي يا عيني يا عيني
احمد
ماشي يا رحمه وعاوز اللي انت فرحانه بيه ده انا هموته لك واخلص منه وابقي وريني هتعملي ايه
رحمه
ما بقتش اخاف اعملوا اللي تعملوه خلاص اللي كنت بخاف عليه راح
وبعديها رحمه مشيت هي وعاصي ودفنوا ابو رحمه
اما مراد يروح يلاقي شروق قاعده على مكتبه وتقول له
في مكتب مراد
مراد
انت ايه اللي جابك انا يا شروق وايه اللي مخليك قاعد على مكتبي كده
شروق
هو انت عبيط ولا ما بتفهمش مش قلت لك عشان عاوزه اشوف وشك الشركه ولا في البيت وطلقني يا مراد
مراد
يا نهار اسود ومنيل هو انت عاوزاني اعيش مع واحده غوريلا طول حياتي ومضحي بنفسي ومضحي بسعادتي عشانك انت وفي الاخر اطلع من المولد بلا حمص لا يا حبيبتي ده نجوم السماء اقرب لك
شروق
تمام ما فيش اي مشكله لو ما طلقتنيش انا هخلعك واطلع بره يا مراد مش عاوزه اشوف وشك تاني انت في واحده في حياتك وانت من النهارده ما تلزمنيش
مراد
يا سواد الحلل يعني انا كده خسرت كل حاجه يا ريت يتم ظهرتي في حياتي يا رحمه كنت عايش وراضي اه يا انا ياما اترميت في الشارع ياما الحقيني ياما
وبعديها مراد فعلا رجع شحات تاني وخسر شروق مراته وطبعا هو خسر رحمه من زمان
في فيله عاصي
عاصي
رحمه انا عارف الفراق باباك مش حاجه سهله خالص وانا عارف يعني ايه فراق الحبايب بس عشان خاطري انا مش قادر اشوفك كده
رحمه
غصب عني يا عاصي بيه ابويا ده كان كل ما ليا وكان طيب وحنين ما كنتش بحب حد في الدنيا
قده
عاصي
بلاش كلمه عاصي بيه دي انت هنا ست البيت يا رحمه انا مستني الوقت المناسب ومستني لما تفوقي من الحزن باباكي علشان اكتب كتابي عليك تقبلي تتجوزيني يا رحمه
رحمه
انت بتتكلم بجد يا عاصي
انا مش عاوزاك تندم انك في الاخر اتجوزت واحده خدامه
عاصى
الخدامه دي اللي خافت عليا وحامتني من غل وسم وشر شوقي وابنه
انا اقدر امنلك على بيتي وعلى حياتي يا رحمه
رحمه
ربنا يخليك يا عاصى انا من بعد النهارده ما بقاش ليا حد غيرك انت
عاصي
يبقى معلش هسيبك النهارده بس لاني لازم اروح الشقه واشوف شغلي وصل لايه ولازم اعرف الناس كلها ان انا فتحت عشان اللعب يكون على المكشوف
رحمه
عشان خاطري يا عاصي خلي بالك من نفسك شوقي وابني دول اخطر ناس في الدنيا وانا خايفه عليك قوي
عاصي
طول ما انت جنبي ومعايا انا مش خايف من اي حاجه خلي بالك من نفسك انا جاي على طول
وبعديها عاصي راح شركته ودخل مكتبه ولقى مروان صاحبه شايف الشغل على اكمل وجه وفعلا كان مخلص وقال
في شركه عاصي
في مكتبه
عاصي دخل ولقى مروان عمال يشتغل وعاصي قال
عاصي
من يوم ما شفتك يا صاحبي وانا ارتحت لك وعرفت ان انت فعلا ظهري وسندي في الدنيا
مروان بص قصاده كانت الصدمه الكبيره وقال
مروان
ايه ده يا عاصي هو انت فتحت امتى عرفني يا حبيبي يا عاصي وليه ما عرفتنيش حاجه زي دي
عاصي
كنت اعملها لك مفاجاه يا صاحبي وانت ورحمه اكتر اتنين فرحتوني لما فتحت عينيا ربنا يخليكوا ليا
مروان
اه يا سوسه يا عاصي وبدل انت جيت الشركه يبقى اكيد ناوي على حاجه
عاصي
طبعا فتحي حمى شوقي كلمني كذا مره وعاوز يقابلني وقلت له هيقابلني في شركتي قصادك يا صاحبي عشان نعرف طلباته
وفعلا في الوقت ده السكرتير دخل واقف
سكرتير
حمد لله على سلامتك يا استاذ عاصي في واحد بره اسمه فتحي استني يقابل حضرتك
عاصي
دخله
وفعلا بعديها عاصي قاعد على مكتبي ومروان واقف جنبه وفتحى دخل وقال
فتحي
ازيك يا عاصي بيه حمد لله على سلامتك ايوه كده نورت السوق ونورت شركتك
عاصي
الله يخليك يا فتحي خير كنت عاوزني ايه
فتحي
بصراحه انا جاي احط ايدي في ايديك علشان ندمر شوقي
عاصي
وانا مش محتاج حد يحط ايده في ايدي انا هدمره لوحدي ده هو ليه عندي احلى مفاجات في الدنيا هيشوفها الايام الجايه
فتحي طلع مستندات من الشنطه وقال
فتحي
بس متهيالي مفيش احسن من الورق ده ومن المفاجاه دي المستندات اللي معاك دي تودي شوقي في 60 داهيه ويا ريت انت اللي تعمل كده بنفسك لان انت عارف انا حماه ومش هقدر اعمل كده لاني شوقي مؤذي وانا راجل كبير في السن ما بقتش اقدر عليه
عاصي
خد الملف من فتحي يا مروان هديه مقبوله يا فتحي وعلى العموم الايام الجايه ايامي انا وبس
فتحي
وانا اتمنى كده يا عاصي بيه ان انت اللي تمسك السوق وشير كده تبقى احسن الشركات في السوق زي ابوك الله يرحمه
عاصي
الله يرحمه يا رب ان شاء الله هو ده اللي هيحصل وشركه شوقي مش هيكون لها وجود اصلا
اما في الفيلا عند ميرفت كانت قاعده وسرحانه في حياتها هي وشوقي ودخلت عليها نانسي بس سكرتيره وقالت لها
في فيلا شوقي
نانسي
مساء الخير يا مدام ميرفت مالك سرحانه كده ليه
ميرفت
نعم خير جايه ليه لو بتسالي على جوزك يا حبيبتي جوزك في الشركه مش هنا ايه اللي جابك بقى
نانسي
حلوه قوي الكلام ده يبقى احنا كده هنلعب على المكشوف انت خلاص عرفت ان انا ضرتك وان انا ست البيت هنا يبقى من غير اي شوشره وكلام كثير خلي عندك دم وتطلقي وامشي اطلعي بره
ميرفت
مين دي اللي تطلع بره تربيه الشوارع انا مش عارفه على ايه صحيح ما هو رمرام لما يجي يبص بيبص على الرمامه اللي زيه
احمد نزل على سلم الفيلا وقال
احمد
مالك يا امي بتزعقي كده ليه وايه اللي جابك هنا يا نانسي او انت جايه تعملي مشكله ولا ايه
نانسي
بقول لك ايه ولا اعمل مشكله ولا ما اعملش مشكله خلاصه الكلام انا من بكره هجيب هدومي كلها وهاجي اقعد هنا انا هنا ليا في الفيلا زي ما انتم ليكوا بالضبط انا ست البيت يا احمد مش امك
احمد بعصبيه
لا بقى ده انت زودتيها قوي هتطلعي بره ولا اوريكى النجوم في هذا الظهر يا نانسي
نانسي
عيب كده يا احمد ما ينفعش اتكلم مرت ابوك يا حبيبي بالطريقه دي انا ممكن بكلمه مني لابوك اطلعك بره انت وامك انت ما تعرفش شوقي بيحبني قد ايه بصراحه يا ميرفت بيقول عليك الحربوقه وندم ان هو اتجوزك
ميرفت بصريخ
امشي اطلعي بره يا حيوانه انا غلطانه ان انا وقفت اتكلم معاكي اصلا انا عمري ما هنزل مستوايا لمستواكي
احمد
بس يا امي اهدي اطلعي بره يا نانسي علشان بجد انا ممكن ااذيكي
نانسي
يا روحي يا روحي ده نونو زيك بياخد مصروف من بابا هياذيني انا بلاش تزعلني منك عشان ممكن اقطع عنك المصروف يا احمد هو انت فاكر نفسك ليك شخصيه يا حبيبي انت عديم الشخصيه يا بابا
احمد مره واحده جاب اله حاده وهو ما كانش في وعي من كتر العصبيه اللي كان فيها وموت نانسي وقعت على الارض وهي سايحه في دمها وميرفت قالت
ميرفت
ايه اللي انت عملته ده يا احمد انت كده هتتسجن وهتروح في 60 داهيه ليه عملت كده
احمد
ما قدرتش يا ماما اشوفها بتزعلك واسكت انا
ميرفت
انا ما ليش دعوه باي حاجه البوليس لو جه انت اللي موتتها فاهم ولا لا انا ما ليش دعوه باي حاجه
فوزيه خرجت من المطبخ وكانت عماله تصرخ وتقول
فوزيه
ابني ابني راح في داهيه ابني راح مني ربنا ينتقم منك يا ميرفت انت وشوقي ليه عملت كده يا احمد يا ابني ليه يا حبيبي توجع قلبي عليك
ميرفت بصدمه
ايه يعني انت امه يا فوزيه بعد العمر ده كله عمال ادور على امه الحقيقيه وتطلعي انت
احمد
ايه الكلام اللي انت بتقوليه ده هو انت مش امي يا ميرفت وفوزيه هي امي
فوزيه
ايوه يا قلب امك انا امك الحياه يا حبيبي عشت خدامه تحت رجل ابوك وامراه ابوك ميرفت علشان افضل جنبك واربيك وفي الاخر منهم لله ودوك في داهيه
ميرفت
ايوه يا احمد انا مش امك انا اصلا ما بخلفش ابوك زمان جابك البيت وقال لي ما تساليش مين امي احنا هنربيه وخلاص اتاري فوزيه هي وانا ما اعرفش اي حاجه
احمد
ايه الكلام الغريب اللي انتوا بتقولوه ده معقوله يعني انا كل القساوه اللي شفتها مني دي يا ميرفت عشان انت مش امي فعلا انا شفت فوزيه كميه حنيه غريبه الضنا غالي وانا كنت غالي على فوزيه ومش غالي عليك انت
فوزيه
الله يخليك يا ميرفت هانم ابوس ايدك كانك ما شفتيش حاجه وهمشي انا وابني من هنا ومش هنسهر تاني الله يخليك بلاش تاذي ابني ده ما عملش حاجه في دنيته وحشه ابدا كل الوحش اللي في حياته ان شوقي يبقى ابوه
ميرفت
لا طبعا ايه الكلام ده مش هيحصل انا هبلغ البوليس دلوقتي غوروا كلكم في 60 داهيه انا مش عاوزه اعرف ولا اشوف فيكم حد ثاني في حياتي كويس ان انا خلصت من احمد الدور الجاي هيبقى على فوزي لازم اخرج وانت يا ست انت مش عايزه اشوف وشك تاني في حياتي اغوروا كلكم من حياتي
وفعلا ميرفت بلغت البوليس والبوليس جه خد نانسي وقبض على احمد ودخل السجن
اما في الشركه عند شوقي كان قاعد في مكتبه ودخل عليه محمود وقال له
في مكتب شوقي
محمود
انا عاوز اي فلوس يا شوقي الكلام ده ما ينفعنيش انت اخذت الورق اللي انت عاوزه وموته اختي وجوز اختي وسكت وما اتكلمتش وفي الاخر سبتني كده شحات ولا معايا فلوس ولا معايا وظيفه
شوقي
وانا قلت لك مره ما بشغلش عندي مجرمين ولو على الفلوس انت قبضت الفلوس من زمان يبقى كده خلاص يا حبيبي ما لكش حاجه عندي وهي مش هيطلع بره بطل اسلوب الشحاته ده
محمود
لا بقى انا مش شحات انا غلطان ان انا سلمتك ورق شركه جوز اختي بنفسي وخربت بيتها وزعلتها وفي الاخر انت اللي فكيت فرامل العربيه وموتها الكلام ده مش هيعدي بسهوله يا شوقي عاوز تسكت بقي اديني فلوس كثير وانا هسكت ومش هتكلم
شوقي بضحك
هههههههههه صدق انا خفت خفت قوي قوي كمان اللي عندك اعمله يا حبيبي خلاص انتم عيلتكم وقعت من ساعه موت اختك وجوزها ومن ساعه ما عاصي اتعمى كده خلاص كش ملك وانا اللي كسبت وشركتي هي اللي هتفضل فوق قوي وعمرها ما هتنزل وامشي اطلع بره علشان ما اعملش فيك زي اللي عملته في اختك واخلص منك انت كمان وانت عارف ان دي حاجه سهله قوي
محمود
بدل هي حاجه سهله يبقى انا كمان اعملها ونخلص الدنيا كلها منك ومن شرك موت يا شوقي موت
ومحمود قاعد يخنق شوقي بايديه يخنقه يخنقه وشوقي ما كانش عارف ولا ولا ينده لحد ولا حد لحقه وشوقي راح في ايد محمود
وبعديها محمود قال في نفسه
محمود
غور في 60 داهيه اخيرا ريحت الناس كلها من شرك انا لازم افتح الخزنه واخذ كل الفلوس اللي فيها واهرب بسرعه قبل حد ما يمسكني
وفعلا محمود فتح الخزنه وخد كل الفلوس اللي فيها وجه يخرج من المكتب السكرتيره دخلت عليه ومسكت محمود وقعدت تصرخ وقالت
السكرتيره
الحقوني الحقوني شوقي بيه شكله مات الحقوني بسرعه تعالوا انا ماسكه المجرم
وكل الموظفين جم ومسكه محمود وبلغوا عنه البوليس
وبعد شويه البوليس جه ومحمود قال
محمود
سيبوني سيبوني محدش يمسكني ده انا عملت فيكم احسن واجب ده انا خلصتكم من شره شوقي ده شر وخلصتكم منه اوعوا سيبوني سيبوني
الظابط
يعني انت معترف يا محمود ان انت اللي عملت كده في شوقي
محمود
اه يا حضره الظابط عملت كده وكان لازم اعمل كده من زمان قوي انا كده مرتاح خدت حقي وحق اختي وجوز اختي
الظابط
اقبضوا عليه
اما في شركه عاصي كان قاعد على مكتبه ودخل عليه مروان صاحبه وقال له
في مكتب عاصي
مروان
لك عندي خبرين يا صاحبي خبر حلو وخبر وحش
عاصي
قول الخبر الوحش قوي هي ما بقتش تفرق معايا وبعد كده قولي الخبر الحلو
مروان
من اللي عرفته من الموظفين اللي عند شركه شوقي اللي خالك محمود اتقبض عليه لانه موت شوقي بسبب انه خد حقه وحق اخته منه عشان خالك محمود هو اللي كان مدي الاوراق لشقي
عاصي
ياه يا خالي انت اللي طلعت مدى الاوراق لشوقي ده انت اخر واحد كنت ممكن اشك فيه
طب والخبر الحلو ايه
مروان
ايه الخبر الحلو خلاص احنا هنركز في شغلنا ومش هنتعب نفسنا وندمر شوقي ونعمل في شغلنا احنا مش فاضيين كل اللي هقدر اقوله لك كده خلاص كش ملك انت اللي كسبت يا ملك شوقي مات ومحمود اتسجن واحمد كمان وكده خلاص السوق بقى ليك انت وبس يا عاصي
عاصي
يا ما كان نفسي يكونوا موجودين على حياه عينهم عشان يشوفوا اللي انا هعمله فيهم ويشوف الانتقام هيبقى ازاي ويشوفوا التدمير يبقى ازاي اصل حظهم حلو انهم مش موجودين
مروان
على فكره يا صاحبي في شركات كثيره عاوزه تشاركك اول معرفه ان انت نزلت في السوق من تاني وان انت اللي بقيت ماسك شركه ابوك كله عاوز يرجع يشاركك تاني الف مبروك يا صاحبي دنيتك رجعت لك من جديد عقبال العروسه
عاصي
ما هو ده اللي انا كنت عاوز اكلمك فيه النهارده تروح تجيب الماذون وتطلع على الفيلا هتلاقيني هناك قاعد انا عشان النهارده هكتب كتابي على رحمه
مروان
انت بتتكلم بجد يا عاصي يا زين ما اخترت البنت دي محترمه كده وكويسه قوي احلى حاجه فيها نقابها الجميل
عاصي
احم احم
خد بالك انا بغير هههههه يلا بسرعه روح هات الماذون هروح على الفيلا
اما في الفيلا عاصي روح ولقى رحمه قاعده متوتره جدا واول ما شافته جريت عليه وقالت له
في الفيلا
رحمه
طمني يا عاصي انت عامل ايه دلوقتي حد اذاك احمد ابو شوقي انا عارفاهم مجرمين
عاصي
انسيهم يا رحمه خلاص كل واحد فيهم خد جزاؤه واهم حاجه دلوقتي الماذون جاي في السكه عشان اكتب كتابي عليك
رحمه
ربنا يخليك ليا يا عاصى انا دلوقتي ما بقاش ليا حد في الدنيا غيرك انت
عاصى
ربنا يقدرني واقدر اساعدك واعوضك على كل الايام اللي انت شفتيها يا رحمه
هو فعلا مروان جه بالماذون وعاصي كتب كتاب وعلى رحمه كان اجمل يوم في حياه رحمه
اما ميرفت صوره راحت عند فتحي ابوها وعاشت معاه في بيته وكانت حزينه جدا على الايام اللي عاشتها مع شوقي
اما احمد دخل السجن وكان حزين وزعلان على شبابه
اما محمود دخل السجن وكان زعلان انه خير اخته وجوز اخته وفي الاخر عارف ان هو خد جزاته يستاهل كل ده
اما فوزيه قعدت في البيت لوحدها حزينه وعماله تعيط على ابنها اللي راح منها وشبابه ضاع منه في السجن
اما مراد اترمى في الشارع وبقى شحات
وعاصي ورحمه اتجوزوا وعاشوا اجمل ايام حياتهم
وبكده تبقى خلصت حلقتنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المنتقبه والاعمى)