روايات

رواية القصه واللي كان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رحاب القاضي

موقع كتابك في سطور

رواية القصه واللي كان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رحاب القاضي

رواية القصه واللي كان الجزء الثاني والعشرون

رواية القصه واللي كان البارت الثاني والعشرون

القصه واللي كان
القصه واللي كان

رواية القصه واللي كان الحلقة الثانية والعشرون

القصه_واللي_كان
_البارت الـ 22
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
العشق مرض ليس فيه اجر او عوض..
_علي بن ابي طالب.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
_استيقظ يحيي من نومه بتلك الغرفة الصغيره الموجوده اعلي سطح منزل مندور ع صوت رنين هاتفه اجاب بهدوء وهو مازال شبه نائماً…
يحيي
الو..
جاء له اكثر صوت يبغضه بالدنيا وهو يصيح به
رجع اختي ي يحي ده لو مش عايز اهلك يحصلهم حاجه..
جلس يحي واجابه ببرود
طيب فكر بس تقرب من اهلي هتلاقي الرجاله اللي محاوطه البيت من كل ناحيه من غير ما اي حد ياخد باله مفرفرينك اصل انا مديهم اوامر لو لمحوك قدام بيت اهلي يخلصو عليك فلو خلف فيك ابوك راجل قرب منهم..
خليل بجمود
طيب مش هقرب منهم بس رجع فرح، ده خلاف بسيط بينها وبين جوزها متدخلش انت وخليك فحياتك..
يحي بحده
انت قذر يالااا وانسي ان فرح ترجع غصب عنها لجوزها، هي لو طلبت مني ترجع وهي راضيه انا هوديها ليه بنفسي انما انك تجبرها تعيش مع الوس*خ ابن عمك فده كان زمان ي خليل..
خليل بغضب
انت فتحت ع نفسك فتحه ملهاش اخر واللي خد مني اختي وبيلوي دراعي بيها، انا هدور ع اللي يتلوي دراعه بيه بعيد عن اهله الدكتوره مثلاً ، لما هاجي اخد اختي هجيب واحد معايا يعمل فمراتك قدام عينك اللي اتعمل فاختك زمان عشان تعرف انت غلطت مع مين..
احتدت ملامح يحي وصاح فيه بغضب شديد
خلييييييل اقسم بالله مبهددك بحاجه والكلام اللي قولتله ع مراتي واختي انا هوصلك رده ي حقير..
_اغلق يحي بوجهه الهاتف وهو يزفر بضيق شديد،ثم امسك هاتفه وقام بالاتصال بفرح التي اجابت بهدوء…
فرح
ايوه ي يحي صباح الخير..
_اغمض عيناه بالم فنطقها لاسمه يجعل قلبه ينبض بقوه وكانه اصابه صاعق كهربي اجابها قائلاً..
يحيي
صباح النور ي فرح، ممكن تطلعي فوق ع السطوح عايزك فكلمتين..
فرح بهدوء
حاضر، بس هو مش المفروض اقول لطنط سعاد الاول..
يحي بجمود
تمام قوليلها وانا مستنيكي هنا..
_اغلق معها، ثم نهض الي خارج الغرفه بعد ان قام بغسل وجهه واخذ يستنشق دخان سيجارته بقوه واحده تلو الاخري دون توقف..
_اما هي بالاسفل ارتدت ملابسها التي كانت عباره عن بنطال جبنز من اللون الاسود وبلوزه فضفاضه من نفس اللون ومشطت شعرها الصغير وتركته ع اكتافها ودلفت للخارج، فوجدت نور تتناول الطعام بشهيه مفتوحه كالعاده..
فرح بقلق من تلك الفتاه صاحبة التصرفات الغريبه
صباح الخير..
نور وهي ترمقها من الاعلي للاسفل
صباح النور، ع فين كده؟..
فرح بهدوء
يحي عايزني فحاجه فوق، قولي لمامتك اني هطلع شويه اشوفه عايز اي وهنزل بسرعه..
نور بخبث
امم ويحي عايزك فاي وعايزك فين بالظبط فشقته ولا ع السطوح؟..
فرح بهدوء
هو قالي تعالي ع السطوح انما عايزني فأي فمعرفش بعد اذنك..
نور وهي تلوح لها بيدها قائله بابتسامه صفراء
اتفضلي ومتعوقيش عشان تفطري شكلك هفتانه..
_ذهبت فرح للاعلي وهي تتجاهل حديث نور الساخر فما مرت به جعلها لا تتاثر بحديث نور العفوي، فحين ذهبت نور واخبرت والدتها بان فرح ذهبت لتري يحي بالاعلي، ثم ركضت هي سريعا الي شقة يحي حيث ما توجد سالي دقت الباب بقوه ففتحت لها سالي قائله بغيظ…
سالي
في اي ي نور، حد يخبط ع حد كده…
_رمقتها نور بغيظ فعيناها منتفختين بقوه اثر البكاء ووجهها شاحب وشعرها غير منظم اردف نور بحده..
نور
مهو حقه من صباحية ربنا يطفش منك ويقولها تطلعله..
سالي وهي تجذبها للداخل
تطلعله فين قصدك اي؟..
نور بقلق
البت فرح لقيتها طالعه فبقولها رايحه فين قالتلي يحي عايزها ع السطوح..
هبطت دموع الاخري وذهبت وجلست ع الاريكه قائله ببكاء
هو حر مليش دعوه بحد..
نور وهي تجلس بجوارها
انتي عبيطه وخايبه لي كده، اللي فوق ده جوزك ومش عايزه اظلم البت واقول عليها هتخطفه منك بس انتي لازم تحافظي عليه..
سالي بغيظ وهي تمسح دموعها
يعني انا اعمل اي ي نور، هو حر انا مش هجري ورا حد..
نور بخبث
انا اقولك تعملي اي، انتي اتعاملي عادي بلاش الغيره الشديده دي عشان ميفكرش نفسه ياما هنا وياما هناك، بصي انتي تنفذي اللي اقولك عليه وانتي ساكته..
سالي بفضول
اللي هو اي؟..
نور بهدوء
انتي مش جايه الجامعه النهارده عشان الدكتوراه بتاعتك يلاا روحي اجهزي والبسي حاجه عدله تداري الكرش ده وتعالي وانا اقولك تعملي اي..
سالي بقلق وهي تذهب لغرفتها
حاضر وربنا يستر من افكارك..
_بالاعلي ذهبت فرح الي هناك لتجده يجلس ع المقعد الخشبي امام السور بانتظارها، نظرت حولها بابتسامه هادئه قائله
فرح
حلو اووي المكان من هنا..
اردف هو بجمود
خليل كلمني..
تحولت ملامحها للضيق واجابته
ورن عليا كتير بس انا مردتش زي مانت قولتلي..
يحي بجديه
فرح انتي لازم تكلمي محمد وتتقابلي معاه وتشوفو هتقررو اي؟..
فرح بجمود
انا مش لسه هقرر ي يحي، انا مستحيل ارجعله كنت زمان مستحمله معاه اللي محدش يستحمله عشان ابني، وابني راح بسببه فمش هرجع لو هموت مش هرجعله..
يحي بهدوء
طيب اهدي وانا هكون معاكي بس انتو لازم تتقابلو تتفقو بعيد عن خليل..
فرح بقلق
طيب واللي هيحصل بعد كده؟…
يحي بابتسامه هادئه
اطمني انتي هتفضلي معايا هنا لحد مكل حاجه تبقي كويسه..
جاء لهم فذلك الوقت خالد قائلاً بهدوء
لو مش فاضي ي يحي هجيلك بعدين..
يحي بهدوء
لا تعالي، اعرفك فرح…
نظر لها تابع
وده خالد ابن خالة سالي وجوز نور..
خالد بهدوء
اهلا بيكي ي مدام منورانا..
فرح بهدوء
ميرسي ده نورك، هسيبكم انا وهنزل..
_صعدت فذلك الوقت سالي وهي متالقه بملابسها المحتشمه، وذهبت ووقفت بجوار يحي الذي كان ينظر للجهه الاخري بضيق واردفت بهدوء..
سالي
استني ي فرح، انا حابه اعتذرلك عن سوء التفاهم اللي حصل امبارح والكلام السخيف اللي قولته..
فرح بابتسامه رقيقه
لا عادي ولا يهمك، حصل خير..
_تركتهم فرح وذهبت للاسفل وجاءت لهم نور التي كانت تختبئ خلف الباب قائله بمرح..
نور
متجمعين عند النبي..
خالد بحده
انتي رايحه فين؟.
نور بسخريه
هكون رايحه فين ي حسره الكليه هو في غيرها، وجايه انادي سالي عشان رايحه الكليه هي كمان النهارده..
نظر لها يحي بحده قائلاً
مقولتيش انك رايحه يعني..
سالي بهدوء
مانا اهو طلعت عشان اقولك، وبعدين اعتذرت ليها قدامك اظن كده عداني العيب..
نور بابتسامه واسعه
اصيله ي سالي والله، وحده غيرك كانت زمانها مشيله الاستاذ لقب مخلوع…
يحي بغضب وهو يقلد طريقة سالي بالامس
امم وي ست اصيله راح فين كلام امبارح، انت كداب كداب كداب طلقني..
رمقته سالي بغيظ تحت ضحكات نور وخالد واردفت
متتريقش عليا وبعدين انت كذبت فعلا لما قولتلي رايح المنيا لشغل وانت كنت رايح تقابلها..
يحي بحده
مانا لو كنت قولتلك كنتي هتصممي تيجي معايا وانتي حامل وفي خطر عليكي ولو كنت رفضت انك تيجي كنت جيت لقيتك فمستشفي المجانين انا عارف دماغك..
خالد بهدوء
خلاص بقي ي سالي هو كان خايف عليكي ومش عايز يزعلك..
نور بتأييد: ايوه ي سالي هما معاهم حق ولو كانت في حاجه مكنش هيجيبها هنا..
يحي وهو يرمقها بغضب
قولولها يمكن تفهم..
ثم مال عليها وهمس بهدوء
وهان عليكي تخليني نايم لوحدي هنا بعيد عن حضنك..
نظرت له بتوتر وخجل وابتعدت عنه وهي تقول
اي ده في اي؟..
نور بضحك هادئه
بس ي عم المنحنح راعي ام الاتنين اللي مخزوقين بعض قدامك دول واتلم، وانتي ي ست سالي يلا بينا ع الجامعه..
سالي وهي تتهرب من نظرات يحي التي تربكها
يلا ي نور..
خالد بهدوء
نور هتخلصي امتي عشان اعدي عليكي ونتغدي سواا..
نور بحده
نـ اي ي حبيبي قول تاني كده مسمعتش؟..
خالد وهو ينظر لـ يحي وسالي بقلق
بقولك هعدي عليكي ونتغدي بره زي زمان..
نور بغضب
اااه زمان، قول للزمان بقي ارجع ي زمان..
خالد بحده
انتي ي بت انتي مش اتصالحنا من كام يوم..
نور ببرود
لا انا بس لقيتك مقطع نفسك بكي فقولت اهون عليك واجبر بخاطرك انما بقي لو جاي فرجوع انساني شوفلك موضوع تاني..
تابعت وهي تنظر ليحي وسالي بتاثر
ارجع لي للي اذاني..
يحي بغيظ تحت ضحكات سالي العاليه
غوري ي بت انتي انزلي من هنا، ابو تقل دمك..
_نور وهي تجذب سالي من جواره وتتجه للاسفل، واخذت ترمق يحي بغرور و تدندن بصوت عالي…
نور
خلو اللي بغير مننا يجي ويعمل زينا
يحي بغيظ
البت دي عبيطه والله..
خالد وهو ينظر لاثرها بغضب
سيبك منها، المهم سليم بيقولي موبيل عدنان معلهوش اي حاجه عن شغله خالص وفي مكلمات مشفره مش عارف يفتحها خالص..
يحي بضيق
يعني بعد كل ده منعرفش حاجه عنه..
خالد بجديه
بص هو شكله صفيه علقت معاه نبعتهاله تاني وتشغله شويه وتجيبلنا هي المعلومات..
يحي بحده
في اي ي خالد انت بتتكلم عنها وكانها وحده شما*ل، وبعدين هي قبلت تساعدني عشان تردلي الجميل انما انا مش هدخلها فالحورات دي تاني..
خالد باحراج
ي يحي مقصدش، بس انا غلبت وعدنان دماغه سم لو عرفنا مش هيرحمنا..
يحي بهدوء
انا مندور قالي انه اقل من شهر وهيمشي تاني بس مش هتكون في عمليات الوقت الحالي عشان العين من الشرطه علينا..
خالد بهدوء
طيب بص بكره هنتقابل فالمكان بتاعنا ونبقي نشوف الحوار ده..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبمنتصف اليوم دلفت فرح الي المطبخ لتجد سعاد ومرزوقه يقومون باعداد الطعام فاردفت بهدوء..
فرح
انا ممكن اساعدكم انا بعرف اطبخ ع فكره..
سعاد بابتسامه هادئه
لا ي حبيبتي متتعبيش روحي انتي ارتاحي وانا ومرزوقه هنخلص كل حاجه..
فرح بهدوء
لا عادي انا زهقت من القاعده..
تابعت باحراج
بس لو مش حابين خلاص؟..
سعاد وهي تردف بضحكه هادئه
مش حابه اي، ده انا لساني نشف وانا بقول لنور بنتي تيجي تساعدني تعالي ي حبييتي..
_دلفت فرح الي الداخل وامسكت احدي الخضروات واخذت تقطعها بهدوء..
سعاد بضيق
البت نور الحج قرر انه هيخليها تطلع شقة جوزها الاسبوع ده وخالد غلبان وصعبان عليا من اللي هيشوفه مع بنتي..
فرح بجديه
هي مبتعرفش تطبخ خالص؟..
سعاد بحزن
مفيش خالص ده لو هتقلي بيض تبوظه..
اجابتها فرح باهتمام
طيب متعمليها ي طنط لو ساعه فاليوم هتتعلم..
سعاد بهدوء
ناوليني بس طبق الصلصه من عندك..
اعطتتها فرح ذلك الصحن فتابعت سعاد
جبتها وفضلت اعلم فيها برضو البت معنداني ومش راضيه تتعلم، طيب سالي انا كنت بعذرها عشان فطب وكليتها صعبه بس كانت بتساعدني ولما اتجوزت اتعلمت الاكل وحماتها علمتها من المنيا من ع التلفون، انما نور ربنا يستر..
فرح بابتسامه رقيقه
مش مشكله كبيره يعني طنط لو جوزها بيحبها كل حاجه تتحل بعد كده..
سعاد بهدوء
هو من ناحية بيحبها فهو روحه فيها من وهي فاللفه..
فرح بجديه
طيب خلاص، وانا هبقي اعرض عليها اعلمها فالفتره اللي هقعدها هنا…
سعاد بابتسامه حنونه
ي بنتي هتقرفك وانتي فيكي اللي مكفيكي..
فرح بابتسامه رقيقه
عادي ي طنط دي اختي الصغيره..
تابعت وهي تخبر سعاد
حلو تقطيع الفلفل كده ي طنط؟..
سعاد بهدوء
حلو بس هاتي طبق تاني وقطعي شويه بس حتت اصغر عشان المكرونه..
فرح وهي تجذب احد الاطباق
حاضر..
صدح رنين هاتفها فاردفت بهدوء
دقيقه وحده بس هشوف مين وجايه..
سعاد بايماء
براحتك ي بنتي..
_دلفت لغرفتها وامسكت هاتفها وما ان رات اسمه ع الهاتف فتحولت ملامحها للغضب واجابت بضيق..
فرح
نعم؟..
محمد بحده
انتي فين؟..
فرح بحده
وانت مالك، لسه ليك عين تكلمني؟..
مسح ع وجهه بغضب واجابها
متنسيش انك لسه ع زمتي ي هانم، وانك تروحيله وانتي..
قاطعته بحده
اياك تكمل او تقول فحقي كلمه زياده انا قاعده عند اهل مراته وهو قاعد فييته مع مراته ولجأت ليه عشان معنديش اهل يحموني منك ومن خليل..
محمد بجمود
لسه عند قرارك وعايزه تتطلقي؟..
فرح بهدوء
ايوه ومش هغيره..
محمد بجديه
تمام ي فرح هظبط اموري واكلمك ونروح نخلص من الموضوع ده، المهم خلي بالك من نفسك وانا مش هأذيكي تاني واللي عايزاه هيحصل..
هبطت دموعها واجابته بنبره ثابته
اول متحدد المعاد كلمني..
_اغلقت الهاتف بوجهه ومسحت دموعها وذهبت للمطبخ مجددا..
سعاد وهي تنظر لها بقلق
خير ي حبيبتي حد من اهلك؟..
فرح بدموع متحجره
لا ده محمد جوزي كان بيقولي انه خلاص هيحدد معاد يكون فاضي فيه عشان نطلق..
سعاد بحزن
ي حول الله يارب، طيب مفيش امل انكم ترجعو..
اجابتها بدموع هبطت بالفعل
مبقاش ينفع مش هقدر ارجعله ولا اعيش معاه..
سعاد بحزن
عنيكي بتقول غير كده، دموعك بتقول العكس..
فرح ببكاء
هو انا مش عارفه في اي، بس باستثناء اخر خناقه حصلت انا شوفت محمد الحقيقي اتعامل معايا بشخصيته الحقيقيه ورغم كل ده انا حبيت وجودنا سوا بالشكل اللي كنا متفقين عليه، بس بعد اللي عملو فالاخر وموت ابني بسبب عصبيته وشكه فيا مبقتش قادره اتحمل وجوده ولا افكر فيه ولا حتي متحمله فكرة انه بيصعب علياا..
احتضنتها سعاد بهدوء وهي تربت ع ظهرها بحنان وهي تقول لها
اهدي ي بنتي، وربنا يقدم اللي فيه الخير..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي ذلك الوقت ذهبت سالي الي خارج جامعتها وهي تقوم بوضع بعض الاشياء بحقيبتها، فاوقفها صوت ذلك الشاب الذي اعترض طريقها قائلاً وهو ينظر ارضا بتوتر وخجل..
ماجد
انا اسف ي دكتوره سالي اني ناديت عليكي وكلمتك و..
سالي بهدوء
ولا يهمك ي ماجد خير في حاجه؟..
تنحنح بهدوء واخبرها
اا هي سهي مبتردش عليا لي؟..
نظرت له بشك فتابع هو بقلق
والله متفهمنيش غلط انا بس كنت بكلمها لاني حابب ابعت لابويا يجي من البلد ونروح نقابل اهلها واتقدملها..
سالي بابتسامه واسعه
انت بتتكلم بجد؟..
ماجد بقلق
هي قالتلك حاجه عني بالله عليكي قوليلي؟..
سالي بهدوء وابتسامه واسعه
لا والله مقالتش حاجه بس هي بتحترمك جدا لانك جدع معانا وشهم، واطمن هي مش بترد حاليا عشان سافرت مع اهلها الغردقه وبتبقي ديما هناك مش واخده بالها من الفون بس هما هيرجعو الاسبوع الجاي..
تنهد بارتياح قائلاً
انا مش عارف اشكرك ازاي والله انتي رديتي الروح فيا تاني انا..
قاطعه يحي الذي وقف حاجزاً بينه وبين سالي قائلاً بغضب دفين
تحب اقولك تشكرها ازاي بطريقتي؟..
سالي بخوف تحت قلق الآخر من نظرات يحي الغاضبه
في اي ي يحي، اهدي انا هفهمك كل حاجه ده ماجد وبيسالني علي س….
نظر لها بغضب قائلاً
انتي تسكتي خالص وحسابك اسود معايا لما نروح..
ثم استدار لماجد قائلاً وهو يجذبه من ياقة قميصه بغضب
وانت ي خفيف لو قربت منها تاني او عديت بس من جنبها هدفنك مكانك انت فاهم..
سالي بغيظ
انت بتعمل اي ي يحي نزل ايدك..
ثم تابعت وهي تنظر لماجد
انا اسفه جدا ي ماجد هو بس ف..
صرخ فيها يحي بغضب حتي لفت انظار الجميع لهم وهو يقول
قولتلك اخرسي خالص..
ماجد بقلق
ي استاذ يحي انا والله مكان قصدي ادايق الدكتوره وهي تعرفني كويس، انا بس كنت بستفسر عن حاجه و..
قاطعه بحده
سمعت قولتلك اي ولا اعيده تاني..
ماجد بهدوء
سمعت واسف اني دايقت حضرتك، ووالله مش هيتكرر تاني ولا هكلم الدكتوره تاني غير لو هي احتاجت حاجه فانا موجود كاخ ليها مش اكتر..
_شعر يحي بمدي صدق ذلك الشاب وانه حقا ليس سئ ولكن هناك نيران غيرته مازالت مشتعله، فتركه يحي ولم يجيبه بشئ واخذ سالي من يدها وذهب الي سيارته وصعد سوياً عائدين للمنزل..
_كان يقود السياره غاضباً بقوه من ما حدث وهو يتذكر ضحكاتها وابتسامتها وهي تقف مع ذلك الشاب..
سالي بغيظ
اي اللي عملته دي ي يحي؟..
يحي بسخريه غاضبه
لا ولسه ليها عين تتكلم..
سالي بحده
ايوه ليا عين عشان مغلطش فحاجه..
صرخ فيها بغضب
واقفه مع راجل فنص الشارع قدام اللي رايح واللي جاي وعماله تتسهوكي معاه وتقوليلي معملتش حاجه غلط، هو اي الغلط بالنسبالك ي مدام؟..
سالي بجمود
انا ااه ضحكت بس لاني كنت مبسىوطه لما قالي انه هيخطب سهي صحبتي..
يحي بغضب
ويقولك انتي لي، تكونيش الخاطبه بتاعت الجامعه ومعرفش..
سالي بغيظ
يحي اتكلم معايا كويس ممكن..
اجابها بحده
انا اتكلم براحتي وزي مانا عايز، وانتي تخرسي خالص لحد منوصل ونشوف حل للموضوع ده..
_عقدت سالي زراعيها امام صدرها وصمتت، وبعد قليل وصلا الي منزل مندور ووجدو نور دالفه ايضا للداخل، تركتهم سالي وذهبت للاعلي وخلفها يحي وهو غاضب بقوه..
نور بغيظ
اتفو ع دي خلق تسد النفس، ده انتو كرهتوني ارجع البيت ي جوز بوم منك ليها…
_ ذهبت خلفهم وما ان دلفت للداخل حتي وجدتهم يقفون بمنتصف المنزل ووالدتها تقف بينهم تحاول تهدأت الوضع الحاد بينهم وفرح ومرزوقه يقفان بعيداً يتبعان ما يحدث..
يحي بحده
مش هقول تاني قدامي ع شقتنا ي سالي..
اجابته بجمود
مش هطلع معاك وانت كده، ولما تخلي بالك من تصرفاتك ابقي ارجع..
يحي بغضب
انا اللي اخلي بالي من تصرفاتي، تقفي معاه لي؟..
سالي بغيظ وهي تنظر لفرح التي تتابع ما يحدث بقلق
هو ندالي وكان بيسألني ع سهي صحبتي والله وانا مكنش ينفع اسيبه واطنش وامشي..
يحي بحده
حنينه بروح امك مهانش عليكي..
سالي بغضب
قولتلك متكلمنيش بالطريقة دي ي يحي، واااه مكنش ينفع اسيبه وامشي لانه طول سنين دراستي ماجد كان اكتر حد بيساعدني وعمره مقالي كلمه تدايقني او صدر منه موقف وحش ليا او لاي حد فالدفعه..
يحي بغيره واضحه من حديثها ع ذلك الشاب
ايوه ملاك نازل من السما هو مفهوش غلطه، من الاخر ي سالي طلوع لاي مكان من غير مكون معاكي ممنوع..
سالي بغيظ
هو اي ده بقي انا هتربط بيك لي؟..
يحي بحده
مزاج بقي انا حر
تابع وهو ينظر لها بتحذير
انا هرجع الشغل واول ماجي الاقي فوق ومجهزالي العشا والموضوع ميتفتحش تاني فاهمه والا افهمك بطريقه تاني..
سعاد بقلق تحت حزن الاخرى
فاهمه ي بني، انت بس وروح شوف شغلك وكل حاجه هتتحل باذن الله..
_رمقها بحده ثم ذهب للخارج وهو لا يري امامه من الغضب، واغلق الباب خلفه بقوه، فانفلتت نور وفرح وسعاد ومرزوقه ضاحكين..
سالي بغيظ
انتو بتضحكو ع اي عجباكم الاهانه دي؟..
سعاد وهي تعود للمطبخ
بيغير عليكي ي عبيطه..
نور وهي تجذب فرح من يدها وتتجه لسالي
اهدي بقي ي حجه سالي وتعالي ندخل جوه بقي عشان نتعرف ع المزه دي كويس..
_نظرت لها سالي بهدوء، ثم نظرت لفرح التي ترمقها بقلق ودلفت معهم للداخل..
نور وهي تخلع حجابها
بصي بقي ي فرح مدام هتقعدي هنا يبقي تتعودي ع غيرة يحي الفظيعه عليها، وغيرة سالي الرهيبه عليه، ده انتي فاتك كتير ايام مكان شوقي الله يرحمه عايش..
فرح بهدوء
الغيره اكبر اثبات للحب ع فكره..
نور بتايد
اتفق معاكي جدا..
تابعت فرح بضيق
بس لما بتزيد عن حدها بتقلب شك وبتبقي حاجه صعبه بتدمر كل حاجه قبل متبتدي..
سالي بجمود
يعني هو سبب طلاقك انه بيغير عليكي بزياده كده، سبب تافهه اوي بصراحه..
رمقتها فرح بحزن واجابتها
لا مش ده السبب لاني استحملت السبب اللي من وجهة نظرك تافهه 10 سنين بس لما وصلت انه دمر ابني وخلي طفل صغير ينتحر بسبب خناقات باباه ومامته هنا مقدرتش استحمل السبب التافهه ده تاني..
نظرت نور وسالي لبعضهن بحزن فاردفت سالي بنبره هادئه
ربنا يرحمه ويصبرك..
فرح وهي تمسح دموعها بظهر يدها
ياارب..
نور بمرح
طيب نغير الموضوع بقي مش عايزين نكد، وخلينا فاللي حصل من شويه واي اللي خلي يحي يتعصب كده ي سالي؟..
سالي بغيظ
والله معارفه اقول اي موقف ميستهلش انه يفضحني قدام الجامعه كده..
فرح بهدوء
بصي هو سوري اني بتدخل، بس يحي وطريقة اهله فالمنيا صعبه شويه فحتت الغيره هما كده، يعني هو ممكن موقف عادي بالنسبالك هو يشوفه اصعب موقف وهيقلب الدنيا..
سالي بجمود
هو كان بيغير عليكي كده لما كنتو مع بعض؟..
_نظرت نور لها بغيظ من طريقتها الفظه مع فرح، فحين توترت فرح قليلا ولكنها اجابت بهدوء…
فرح
عدي كتير ع اللي كان بينا فمش فاكره..
سالي بضيق
اممم، طيب هقوم اخد الدوا انا وجايه…
نور بهدوء بعد ان غادرت سالي
ممكن متزعليش، هي غلبانه ع فكره بس بتحبه فوق متتخيلي دي الجزمه مش مخلياني مسجله رقمه عندي ولا بترضي تخليه يهزر معايا…
فرح بضحكه هادئه
الطيور ع اشكالها تقع..
_صدح صوت طرق ع الباب فذهبت نور كي تفتح الباب بعد ان استئذنت من فرح، وما ان فتحت الباب حتي وجدت عدنان امامها..
نور بهدوء
اهلا وسهلا ي استاذ عدنان..
عدنان بابتسامه جميله نقيه
كويس انك انتي اللي فتحتي، انا جاي عشانك اصلاً..
رفعت نور حاجبها باستنكار قائله بحده
انت بتقول اي ي بتاع انت..
عدنان بضحكه هادئه
بقول جاي اشوفك وامشي، كنت عند الحج فالورشه وجيت اطمن عليكي..
دلفت للخارج وهي تقول له بابتسامه صفراء
طيب وسع كده معلش دقيقه..
افسح لها عدنان المجال فوقفت هي ع راس السلم واردفت بهدوء
من حسن حظك ان خالد النهارده مرحش الشغل..
صاحت عاليا وهي تنادي خالد، الذي جاء لها سريعا واردف بقلق
في اي بتنادي كده لي؟..
نور بهدوء وهي تقف بجوار خالد
ها ي استاذ عدنان كنت بتقول اي؟…
عدنان بابتسامه هادئه
كنت بقولها ي خالد اني جاي اشوفها واطمن عليها..
ابتسم له خالد واردف بهدوء وخبث لنور
طيب فين المشكله ي نور؟..
نظرت له بعدم تصديق قائله
وحياة امك ده اللي قدرك عليه ربنا، انت بطلت تغير عليا ي خالد؟..
كتم ضحكاته واجابها
مقالش حاجه تستدعي اني اغير..
نور بغيظ
اطلع ي خالد انا متربتش اني ناديلك ي خيبتها اطلع فوق وخلي بالك من قرونك لتستهوي..
تابعت وهي تنظر لعدنان بحده
وانت اتفضل من هنا هنرش مايه..
_دلفت داخل منزلها واغلقت الباب بقوه بوجههم خالد بضحكه واسعه…
خالد
ي عم عدنان هتوديما فداهيه اهدي..
عدنان بجمود
كانت وحشاني وجيت اشوفها، ولو اطول اقعد معاها اكتر من كده هعمل..
خالد وهو يذهب للاعلي
لا ده موضوع تناقشه مع الحج مش معايا..
_تركه عدنان وذهب للاسفل وهو يتمني بقوه ان تعرف نور ما يعرفه هو، ويتقرب منها ويمرح معها وهي تعرف بانه اخاها وليس احد غريب عنها، كاد ان يصعد سيارته بعد ان فتح له الحارس الباب، ولكنه توقف وهو ينظر امامه بصدمه وعدم تصديق وهو يري صفيه تهبط من سيارة اجره وهي ترتدي فستان نبيتي داكن طويل للارض باكمام خفيفه وضيق بعض الشئ وشعرها ينسدل ع ظهرها..
الحارس بقلق
في حاجه ي عدنان باشا..
عدنان وهو يذهب باتجاه صفيه
استنوني هنا شويه وجاي..
_كانت تصعد الدرح ذاهبه الي منزل شقيقتها، ولكن عادت للخلف ما ان جذب عدنان يدها فأرتطمت به بقوه، فاتسعت مقلتيها وهي تراه يقف امامها بل وتبدو انها تقف داخل احضانه..
واردفت بخوف شديد
احييي…
عدنان بابتسامه جانبيه خبيثه وهو يقربها له اكثر من خصرها
مفاجاه مش كده؟..
_انتفضت بخوف وهي تحاول التملص من بين يديه واجابته بنبره متقطعه…
صفيه
اا انت مين ومعرفكش انا..
همس لها قائلا وهو لا يبعدها انش واحد عنه
لو مكنتيش ظهرتي قدامي دلوقتي انا كنت هصدق انك عفريته..
حاولت الثبات قائله بقوه
انت عايز اي دلوقتي طيب؟..
نظر لها مطولا واجابها
انتي اللي عايزه مني اي؟..
توترت كثيرا واجابته وهي تنظر للجهه الاخري
مش عايزه منك حاجه هعوز منك اي؟..
عدنان بجمود
اومال لي كتبتيلي رقمك غلط ومشيتي؟..
رمقته بتوتر قائله
طيب ممكن تبعد بدل مانت لازق فيا كد….
ابتعد عنها قليلا ولكنه مازال ممسك بيدها قائلاً
ممكن اووي، مستني اجابه لسؤالي؟..
_جاء لهم صوت مي التي كانت تهبط الدرج ونظرت لعدنان بقلق قائله….
مي
في حاجه ي صفيه؟..
اغمضت صفيه عيناها بخوف واجابتها
لا مفيش حاجه ي مي…
مي بهدوء وهي تنظر ليد عدنان الممسكه بيد الاخري
طيب انا كنت ناويه اجيب صحابي واجي الكافي بتاعك نقعد شويه..
صفيه بقلق وهي تنظر لعدنان
تنوريني ي مي اعتبريه بتاعك ي حبيبتي..
مي بابتسامه رقيقه
شكرا جدا ي صفيه، هروح الجامعه انا سلام..
ذهبت مي من امامهم فضغط عدنان ع يدها اكثر قائلاً بنبره غاضبه
طيب ي ست صفيه هتقولي مين اللي زقك عليا واي كانت نيتكم ولا اعرف بطريقتي..
تنهدت صفيه بضيق واجابته
لا عندك انت بتهددني فوسط منطقتي ده حس واحد بس للرجاله بره يجو يقطعوك..
جذبها من خصرها مجددا له قائلا بنبره خبيثه
موافق خليهم يجو ويشفوكي وانتي فحضني..
صفيه بخجل وخوف شديد
انت بتعمل اي، ابعد عني ي جدع انت..
عدنان بحده
هتقولي اللي عندك ولا اعمل اللي هيخليكي تتكسفي اكتر منه..
نظرت حولها بقلق واجابته
انا كنت عايزه افتح لينك ع موبيلك وبس..
عدنان بجمود
لينك هكر صح؟..
اومئت برأسها فاردف بحده
مين اللي بعتك، مندور؟..
صفيه بقلق وخبث
لا مش الحج مندور، وبعدين الحج مندور هيعمل كده لي فأبنه؟..
عدنان بحده نظرات ناريه
وكمان عارفه اني ابنه، ودلوقتي هتقولي مين اللي قالك تعملي كده ولا اي؟..
صفيه بخوف من نظراته
يحي وخالد..
_ابتسم عدنان بسخريه وابتعد عنها متجهاً للخارج، فتنهدت هي بارتياح من ان الوضع انتهي هنا، ولكنه استدار لها قائلا بخبث…
عدنان
الموضوع مخلصش بيني وبينك ي صفيه..
_ذهب للخارج تاركها تلعن حظها وهي لا تفهم مقصده..فحين اردف هو لاحد رجاله بجمود وهو يشير لمنزل صفيه…
عدنان
في وحده فالبيت ده اسمها صفيه تعرفها وتمشي وراها فاي مكان تروحو عايز اعرف دبة النمله عنها..
الحارس بايماء
تمام ي باشا..
_فتح له السايق الباب وصعد بسيارته وخلفه سيارات الحرس خاصته مغادراً الحي بأكمله..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
مندور بابتسامه هادئه
منور المنطقه كلها ي اخو الغالي..
ياسين بهدوء
ده بنورك ي حج مندور..
مندور بجديه
بس لي جيت ع الورشه كده ع طول، كنت روحت ع البيت ريحت من المشوار وكلتلك لقمه..
ياسين بتوتر
احمم انا جاي من غير م يحي يعرف، وجاي مخصوص ليك ي حج..
مندور باهتمام
خير ي بني في اي؟..
اخذ نفس عميق قائلاً بثبات
بص ي حج انا عارف انك كبير المنطقه هنا وكلام يحي وسالي عنك شجعني اكتر عشان اجيلك واطلب ايد..
قاطعه مندور بجمود
يبني انت متعرفش انها اتجوزت؟..
ياسين بصدمه
اي اتجوزت هي لحقت دي كانت من يومين سنجل..
مندور بهدوء
انا كنت فاكرك عارف من يحي او سالي، او حتي خالد هو مش بيكلمك هو كمان..
ياسين بحزن
مهما ميعرفوش اني جاي عايز اتجوزها..
تابع بجمود
هو مين اللي اتجوزها ي حج كنيته اي بيشتغل اي وازاي اتجوزها بسرعه كده؟…
مندور بهدوء
اتجوزت خالد هما اصلا بيحبو بعض ي سيدي من وهما صغيرين..
ياسين بغيظ
ي حول الله يارب هو خالد ده مش عاتق حد، اتجوز نور بنتك حب طفولته ودلوقتي اتجوز اميره وحب طفولته برضو..
مندور بهدم فهم
اميره اي وحب طفولة اي، انت جاي عايز تتجوز مين بالظبط؟..
ياسين ببعض امل
انا جاي اتجوز اميره الدكتوره اللي فالصيداليه اللي ع اول الشارع..
ضحك مندور بقوه واجابه
هههههههههههه طيب قول كده من الاول انا فكرتك جاي تخطب بنتي نور…
ياسين بابتسامه واسعه
يعني خالد متجوزش اميره؟..
مندور بهدوء
ايوه متجوزهاش، بس اميره كانت متجوزه وجوزها مات من فتره كده..
ياسين بهدوء
عارف كل ده ي حج انا سالت سالي عنها بطريقه غير مباشره وعرفت كل حاجه تخصها، واتمني تساعدني فانها تكون من نصيبي..
نظر له مندور بخبث قائلاً
انا معنديش مانع بس ليا عندك طلب صغير…
ياسين بهدوء
اوامرك ي حج؟..
مندور بجديه
تيجي تشتغل معايا هنا، واديك شايف اخوك لما اشتغل معايا بقي ازاي وانا مستخسرك فالمرمطه وعايزلك الاحسن..
ياسين بهدوء
ده شرف ليا ي حج اني اكون معاك، بس انا مقدرش اسيب ابويا وامي واختي واجي هنا..
مندور بجديه
هاتهم وتعالو هنا وانا مستعد اجيبلهم احسن بيت فالمنطقه بس متضيعش الفرصه..
_قطعهم دلوف يحي وهو ينظر لشقيقه بغضب، وملامحه حاده للغايه يحي بحده لمندور..
يحيي
فرصة اي اللي يضيعها ي حج؟..
مندور بهدوء
كنت بقوله يجي يشتغل معانا، اخوك جدع زيك وانا بحب الشباب الطموح اللي زيه..
يحي وهو يكتم غضبه
مستحيل ياسين يجي هنا ولا اهلي يجو هنا ي حج مندور..
تابع وهو ينظر لياسين
وانت روح خلي سالي تطلعك ع اوضة السطوح..
ياسين بقلق
طيب اهدي الحج كان ه..
صاح فيه يحي بغضب
قولت اطلع ي ياسين بره..
رمقه ياسين بغضب وذهب للخارج فأردف مندور بجمود
في اي ي يحي؟..
يحي بغضب شديد
كله الا اخويا، انا. معاك وفشغلك وبعملك اللي عايزه بس تدخل اخويا فيها مش هسمح انه يحصل ابدا..
مندور بغيظ
ماشي انت حر مع ان اخوك مكسب لينا، بس بقي انت ضد المكسب فتروح تقوله ان اميره اللي كان جاي يخطبها مني اني مش موافق وان اسامه طلبها مني وانا موافق باسامه..
مسح يحي ع وجهه بغضب واجابه
مش هقولك تاني الا اخويا، ولو اخويا طلع عايز اميره وهي وافقت هيتجوزها وبلاش تخسرني ي حج، وانت اكتر حد عارف ان اهلي خط احمر..
_تركه يحي وذهب للخارج تحت غضب مندور من معارضة يحي له..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وعند ياسين قبل ان يصل للمنزل وقف وذهب باتجاه تلك الصيداليه الخاصه باميره وملامحه متهجمه بقوه، دلف للداخل ليجدها تجلس ع مقعدها وهي تلهو بهاتفها..
ياسين بجمود
تتجوزيني؟…
نظرت له وهبت واقفه بفزع وصدمه من طلبه المفاجئ قائله
انت مجنون صح؟..
اجابها بحده
مهو انا غلبت فاني اوصلك، فمفيش قدامي غيرك انتي واواجهك، اميره انا عايز اتجوزك وعايز اقابل باباكي واتكلم معاه هو..
اميره ببرود
اسفه حضرتك انا مقدرش اديك علاج مجانين من غير روشته..
ياسين بغيظ
بطلي استفزاز انا مش بطلب منك حاجه عيب ولا غلط، انا عايز اتجوزك اي الجنان فكده؟…
اميره بجمود
انت تعرف عني اي ولا انا اعرف عنك اي عشان اتجوزك، ده طبعا بعيد اني مش هتجوز لاني كنت متجوزه راجل ميتبادلش بحد..
ياسين بغضب مكتوم
اممم طلعتي اصيله للاسف، بصي بقي انا هديلك وقت تفكري وتردي عليا وياريت تسألي سالي كويس عليا، وانا شاريكي بجد ع فكره..
امسك ذلك الورق الموضوع امامها ودون رقمه قائلاً بحديه
رقمي اهو هستني ردك..
_قبل ان يغادر امسكت بتلك الورقه والقتها بسلة المهملات واردفت بجمود…
اميره
الرد وصل اهو اتفضل بقي من غير مطرود..
_نظر لها بحزن ولمعت الدموع بعينه ولكنه ذهب للخارج كي لا يهين نفسه اكثر من ذلك، فحين نظرت هي الي موضع الورقه التي بها رقمه بضيق وهي تتذكر هيئتها الحزينه منذ قليل..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_مساءً… فذلك المكان المطل ع النيل، ع ذلك المقعد الخشبي المدون عليه اسمائهم كانت مي تجلس امام محمد وهي ممسكه باحدي اوراق الكوتشينه وتنظر لها باهتمام وتركيز، ولكن تنهدت بضيق والقتهم ع المقعد. واردفت بغضب..
مي
ع فكره انت بتغش وانا مش هلعب معاك..
محمد بضحكه هادئه
والله مبغش انتي اللي حظك وحش..
مي بغيظ
لا بتغش ازاي الولاد كلها بتجيلك انت..
اقترب منها قائلاً بنبره مشاكسه
عشان انا واد لعيب..
دفعته بقوه ليبتعد عنها وهو بضحك ع هئيتها الغاضبه قائله بغيظ
ي شيخ بلا نيله انت فالح غير فانك تضحك عليا..
تنهد بضيق قائلاً
والنبي ي مي انا مفالح فأي حاجه غير فاللعب وبس..
مي بجديه
انت خلاص هتطلقها؟..
محمد بجمود
ايوه، بس مش عايز خليل يأذيها فنفس الوقت..
مي بهدوء
طيب وهتعمل اي؟..
محمد بقلق
مش عارف بس هشوف طريقه احميها بيها..
مي بتهكم
انت لسه بتحبها..
لمعت الدموع فعيناه واجابها وهو ينظر امامه بشرود
المشكله ان الكل كان فاكر اني عايزها عشان انا متدلع واللي عايزه باخده، محدش شاف اني حبيتها بجد من وانا عيل صغير، حتي لما حبت غيري ورفضتني ودلوقتي لما راحتله انا مكرهتهاش ولا بحبها ولا عايزها بس خايف عليها وزعلان منها، ومن زماااان اووي وانا زعلان وكل مفكر انها حبته هو ومشافتنيش انا بزعل منها اكتر..
مي بهدوء
خير ي محمد المهم انك تبطل عند فأي حاجه وتشوف رغبتها هي الاول عايزة اي، وحتي لو اتطلقتو ودي النهايه كل نهايه هتبقي بدايه قصه تانيه..
امسك يدها واردف بهدوء
انا هطلقها لان ده اللي لازم يحصل، وهبدا معاكي من جديد هبدا الحياه اللي كان نفسي اعيشها ومعشتهاش وضيعتها فعصبيتي وشكي وندمي ع كل حاجه اختارتها..
مي بقلق
بعدين نتكلم فالموضوع ده..
محمد بضيق
ولي بعدين انتي بتحبيني وعايزاني ولا انا فاهم غلط؟..
مي بجديه
ايوه بحبك وعايزاك بس مش دلوقتي لما امورك تهدي وتفكر كويس وتقرر وانت مشاعرك متزنه وقتها هنتجوز..
تنهد بضيق واجابها
انا مش هتناقش معاكي ي مي عشان قرفان من نفسي..
مي بمرح
اقسم بالله انت ناكر الجميل، بقي ي رخم جيبالك كوتشينه وعصير ولب وجيباك المكان المفضل بتاعنا وانت برضو لاوي خلقتك عليا، متتظبط يااه..
ابتسم رغماً عنه واردف
بتغيري مودي فلحظه..
تابع وهو يمسك يدها بهدوء
انا لو عايز اتجوزك وبلح ع الموضوع ده فعشان عايزك معايا فكل حياتي، وبرغم كده مش هضغط عليكي وبراحتك وانا معاكي ديما ووقت متكوني جاهزه هكون تحت امرك متفقين يسطاا..
ابتسمت بأتساع قائله
لا احنا نروح نضرب ورقتين عرفي بحلاوتك دي..
ضحك بهدوء واجابها وهو يتناول مشروبه
كلي اللب بتاعك اللي جبتيه ي مي واسكتي..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_دلفت نور الي الكافي الخاص بصفيه التي افتتحته قريبا وهي تنظر للمكان بانبهار، حتي جاءت لها صفيه واردفت بابتسامه واسعه…
صفيه
هو ده اللي هجيلك بعد الكليه ع طول؟..
نور بمرح
والله تعبت وروحت ارتحت شويه وجيتلك ع طول، بس اي ده انتي احلويتي كده ازاي؟..
صفيه بضحكه هادئه
يعني كنت وحشه الاول ي بنت الحج مندور..
نور بهدوء
لا طبعا ده انتي قدوتي فالجراءه ي صافي..
صفيه بهدوء
تعالي ي نور نقعد..
تابعت بعد ان جلستا ع الطاوله
انا بصراحه مكنتش هكلمك خالص لو كانت جوازتك من عمر عزام تمت..
نور بسخريه
اوعي تقوليلي انك بتغيري عليه..
صفيه باستنكار
لا طبعا بس كنت زعلانه انك تبادلي خالد اللي زي الدهب بواحد زي عمر واطي وزباله..
نور بضيق
لو كنتي مكاني كنتي هتعملي كده، بس انا فهمت كلامك ده فالاخر واتجوزت خالد..
جاء صوت عمر من خلفها وهو يقول بحده
ولو عايز اطلقك منه هعمل كده ولو عايز برضو اتجوزك هعمل كده..
تابع وهو ينظر لصفيه بحده
واقدر برصو ارجعك تحت رجلي تاني ي صفيه..
نور بحده وهي تقف امامه
انت بتراقبني ولا اي؟..
عمر بجمود
مش جايلك انا جاي لصفيه اصلا لان بينا كلام..
صفيه بحده
لا بينا كلام ولا غيره، حل عن طريقي ي عمر..
عمر بهدوء
انتي متخلفه ي بت انتي انا جاي اقولك نرجع وندمت ع اللي حصل زمان بتتفرعني ع اي؟..
نور بغضب
بتقولك مش عايزه تتكلم معاك وانت بتقولها ترجع هو مين اللي متخلف دلوقتي بقي؟..
عمر بحده
نور انتي تطلعي منها، عشان حسابك ع اللي عملتيه معايا لسه مجاش..
نور بغيظ وهي تمسك بكوب الماء الموضوع ع الطاوله واردفت
بس انت دورك جه..
_انهت حديثها وسكبت عليه كوب الماء البارد فاغلق هو عيناه بغضب، فحين نظر بعض الجالسين لهم بقلق..
نور بخبث
هتمشي من سكات ولا اقول انك بتتحرش بيا واخليك تاخد علقه تحفه زي بتوع زمان فاكر ولا نسيت؟..
عمر بحده
ماشي ي نور وحياة امك مخلصتش هنا وانا هعرف ازاي اربيكي ع اللي عملتيه وبتعمليه فيا..
تابع بجمود وهو ينظر لصفيه
وانتي قدامك فرصه واحده ي ترجعي ي هتزعلي مني ي صفيه والمره دي هتكوني انتي السبب فاللي هيحصلك..
صفيه بغيظ
هو انا لعبه فايدك هتمشيها بمزاجك، حل عني ي عمر انا مبقتش طايقه اشوفك وشك ارجعلك ازاي بس..
_تنهد بغضب وذهب للخارج ، لتهبط دموع صفيه بخوف من ما سيحدث وهل سيتكرر ماضيها مجدداً..
نور بحزن
صفيه قولي لبابا هو الوحيد اللي هيقدر يبعده عنك..
صفيه وهي تمسح دموعها
متشغليش بالك ي نور، ربنا هيخلصني منه، المهم روحي انتي دلوقتي قبل متتأخري هخلي حد من العمال يوقفلك تاكسي….
‌_ودعتها نور وعادت الي منزلها وما ان دلفت حتي وجدت والدها والدتها يجلسان ومعهم خالد..
نور بابتسامه هادئه
متجمعين عند النبي ان شاء الله..
سعاد بهدوء
عليه افضل الصلاه والسلام، قوليلي حلو الكافي بتاع صفيه ي نور..
جلست نور بجوارها قائلة بمرح
خطير ي ماما هبقي اخدك مره هناك معايا، بس حصلت حاجه مش كويسه هناك..
مندور بقلق
حصل اي؟..
نور بتوتر
انا وقاعده معاها عمر جه..
خالد بغضب
وانتي تروحي لي لوحدك اصلا، وعملك حاجه الزفت ده؟..
نور بثقه
هو جه يرخم بكلام سخيف فقومت مسكت كوباية الميه ودلقتها عليه..
مندور بابتسامه واسعه
جدعه ي بنت مندور..
خالد بضيق
قالك اي؟..
نور بهروب من سؤاله
هو رخم ع صفيه اووي، تتخيلو عايز يرجعها ليه غصب عنها الحيوان وهددها قدامي..
مندور بجديه
طيب ابقي اشوف انا صفيه، المهم انتو هتدخلو امتي؟..
ابتسم خالد بهدوء فحين توترت هي قائله لوالدها
انت تقصد هندخل امتي ننام صح ي بابا؟..
مندور بجمود
لا ي نور انا قصدي هتدخلي امتي انتي وجوزك وتروحي شقتكم، هو طلب اكتر من مره نعمل فرح بس انتي رفضتي ودلوقتي وفاة شوقي هتخلينا منقدرش نعمل حاجه فقررتو اي؟..
خالد بجديه
انا مستعد دلوقتي، بس اللي تشوفو ي خالي..
نور بغيظ
هو اي اصله ده، انا مش عايزه اروح معاه فاي مكان ومرتاحه كده..
مندور بغضب
مش عايزه اي، هو مش ده اللي روحتي واتجوزتيه من ورانا، دلوقتي مش عايزه اي، وبعدين خلاص انا جيبت اخري، وقعدتك عندي وانتي مكتوب كتابك وهو قاعد معانا فنفس البيت متنفعش..
خالد بهدوء
بالراحه ي خالي واحنا مش هنغصبها ع حاجه يعني..
مندور بحده
انت تسكت انت التاني، هو انا كام مره اقولك تعالي واتجوزها وكام مره تقولك هي ولما جيت اجوزها لغيرك روحت واتجوزتها من ورايا انت دماغك دي متركبه ازاي..
نظر لها خالد بهدوء واجابه
اتجوزتها لاني مقدرتش اتحمل تبقي مع حد غيري، وانت عارف ي خالي انا كنت برفض لي بس ده ملهوش علاقه اني بعشق بنتك ولا ليه علاقه ان هي الحاجه الوحيده اللي عايش هنا ومكمل فالبيت ده لدلوقتي عشانها..
_ابتسمت سعاد باتساع وهي تري حبه لابنتها، فحين رمقته نور بسخريه وهي تشيح بوجهها للجهه الاخري…
مندور بجديه
يبقي خلاص ع اخر الاسبوع هنوزع للحته كلها لحمه وحلويات وانت تاخد مراتك فبيتك بعد متعدله زي مهي تحب، ووالناس مش هتعلق عشان عارفه الظروف..
خالد وهو ينظر بقلق لدموعها المتحجره بعيناها
ماشي ي حج اللي فيه الخير يقدمه ربنا..
مندور وهو ينهض ويذهب باتجاه غرفته
هدخل انا انام وانتو شوفو هتقررو اي برضو..
اردفت سعاد لنور وهي تلحق زوجها
افردي خلقتك دي، مش بنرميكي فالنار احنا..
ذهب خالد وجلس بجوارها بعد ان غادرو والديها قائلاً بقلق
في اي ي نور، هو مش ده حلم حياتنا اننا نكون مع بعض اي اللي مزعلك دلوقتي؟..
مسحت دموعها واجابته بحده
في ان معنديش ثقه اعيش معاك فبيت واحد..
امتلئت عيناه بالدموع قائلاً
انتي لي بتقولي كده طيب؟..
ابتسمت بسخريه واجابته
انت لسه بتسأل، انت الاول كنت رافضني وجرحتني واهنتني اكتر من مره ولما مزاجك جابك اتجوزتني يوم كتب كتابي ع غيرك،و فنفس الوقت كنت كل يوم بتخوني وبكل وقاحه قدام عنياا وعايزني اسكت واستحمل عشان انت بتعمل كل ده عشان نكون مع بعض، ده غير انك بتتهرب من حاجات كتير وبقيت مش عارفاك بقيت غامض وبتخبي عليا اكتر مبتصارحني..
تنهد بضيق قائلاً
انا بعترف اني غلطت لما كنت مع جيدا ومش هلومك واقولك ان انا مفكرتش اقرب منها غير لما ضعفت وجيبت اخري وانتي فوقتها كنتي اختارتي غيري، بس دلوقتي انا سيبتها ووالله مشوفتها تاني من اخر مره كانت هنا وقدامك اهو بقيت من الشغل للبيت..
نور بنظرات مليئه بالحزن واللوم
انا بجد مش عايزه اكون معاك، ولا عايزاك تقربلي، لان كل مفتكر انك كنت معاها بقرف منك، ولو عايز تعمل معايا حاجه كويسه دلوقتي يبقي متتكلمش فموضوع اني اقعد معاك فشقتك ممكن؟..
اغمض عيناه بحزن واجابها
انا مش مصدق اني بسمع منك انني الكلام ده ي نور، بس اللي عايزاه ي بنت خالي وانا مش هجبرك ع حاجه الناس هتبفي عارفه اننا متجوزين وعايشين مع بعض بس وقت متحبي وترجعي تثقي فيا هيكون بيتي مفتوحلك ي مراتي..
_اردف كلماته وتركها وذهب للخارح، فحين ذهبت هي لشرفة منزلها وهي تبكي بحزن شديد ع ما يحدث لها، ففبداية عشقهم كانت تظن انها تقوم ببناء حياة ورديه معه ولكنها لم تحسب يوم حساب اشواك هذه الحياه…
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وبعد قليل وقف يحي بسيارته امام ذلك المكان المظلم الذي يلتقي به مع خالد وسليم، وفذلك الوقت جاء خالد بسيارته من خلفه..
يحي بهدوء
انا فكرتك هنا من بدري..
خالد بضيق
كنت عند مندور عشان موضوعي انا ونور..
يحي
طيب واتفقتو ع اي؟..
تنهد بضيق واجابه
تقريبا كل اللي حصل الفتره اللي عدت كسبني اني بدات اخلص من ذنوب الماضي واكسب خسارة نور..
يحي بعدم فهم
ازاي يعني؟..
خالد بدموع متحجره
يعني مبقتش تثق فيا، نور اللي كان كل حلمها وحلمي نكون مع بعض ونتجوز بقيت ترفض وجودي معاها اصلا..
يحي بجديه
اللي حصل مش قليل ووحده زي نور مشافنش من الدنيا حاجه قاسيه فلما اتخذلت منك بقي هو ده كل تعبها فاستحمل بقي انت نتيجة اخطاء ماضيك..
خالد بجمود
خير ي يحي، المهم انت عملت اي مع ابو اميره..
يحي وهو يدلف للداخل وخلفه خالد
وافق الراجل وكان مبسوط بس قالي نشوف رأي اميره الاول، ولو هي وافقت ابقي اخلي ياسين يجيب ابويا وامي ويجي يخطبها وقبل كل ده هنروح لام توني..
خالد بهدوء
خير ان شاء الله..
_ما ان دلف للداخل حتي صعق الاثنين عندما وحدو سليم مقيد من خلال احدي الرجال المسلحين وذلك الذي يدعي عدنان يجلس ع احد المقاعد وخلفه رجاله ويرمقهم بسخريه..
عدنان بجمود
كل ده تاخير،انا وسليم مستنينكم من بدري..
_نظر خالد ليحي بقلق، ولكنه وجده جامد غير مبالي بأي شئ..
_تفتكرو هيحصل ايه؟؟؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبعد قليل وقف يحي بسيارته امام ذلك المكان المظلم الذي يلتقي به مع خالد وسليم، وفذلك الوقت جاء خالد بسيارته من خلفه..
يحي بهدوء
انا فكرتك هنا من بدري..
خالد بضيق
كنت عند مندور عشان موضوعي انا ونور..
يحي
طيب واتفقتو ع اي؟..
تنهد بضيق واجابه
تقريبا كل اللي حصل الفتره اللي عدت كسبني اني بدات اخلص من ذنوب الماضي واكسب خسارة نور..
يحي بعدم فهم
ازاي يعني؟..
خالد بدموع متحجره
يعني مبقتش تثق فيا، نور اللي كان كل حلمها وحلمي نكون مع بعض ونتجوز بقيت ترفض وجودي معاها اصلا..
يحي بجديه
اللي حصل مش قليل ووحده زي نور مشافنش من الدنيا حاجه قاسيه فلما اتخذلت منك بقي هو ده كل تعبها فاستحمل بقي انت نتيجة اخطاء ماضيك..
خالد بجمود
خير ي يحي، المهم انت عملت اي مع ابو اميره..
يحي وهو يدلف للداخل وخلفه خالد
وافق الراجل وكان مبسوط بس قالي نشوف رأي اميره الاول، ولو هي وافقت ابقي اخلي ياسين يجيب ابويا وامي ويجي يخطبها وقبل كل ده هنروح لام توني..
خالد بهدوء
خير ان شاء الله..
_ما ان دلف للداخل حتي صعق الاثنين عندما وحدو سليم مقيد من خلال احدي الرجال المسلحين وذلك الذي يدعي عدنان يجلس ع احد المقاعد وخلفه رجاله ويرمقهم بسخريه..
عدنان بجمود
كل ده تاخير،انا وسليم مستنينكم من بدري..
_نظر خالد ليحي بقلق، ولكنه وجده جامد غير مبالي بأي شئ..
عدنان بسخريه
اي ي خالد وشك جاب الوان لي ي ابو نسب..
خالد بقلق
عدنان اسمعني انا عارف انك رغم كل اللي بتعملو ده بسبب مندور و..
عدنان بحده
تقول الحج مندور، او خالي ومتنساش اللي خيره عليك وع اهلك..
يحي بهدوء
من غير كلام كتير انت عايز اي دلوقتي تروح تقول لمندور ولا تروح تقول للتجار ولا عايز اي؟..
عدنان بجمود
انت ي يحي يوم مجيت تشتغل مع الحج واكلت بعقله حلاوه وانا قلقان منك ومكتفتش بالشغل اتجوزت بنت عمتي كمان، تعالي احكيلك حاجه حلوه يـ يحي تعرف مندور من زمان وهو بيقولي اني هقرب منهم فوقت معين واتجوز سالي لانه بيحبها اووي ومش عايز يرميها لاي حد وخلاص…
احتدت معالم يحي بغضب شديد فتابع عدنان
بس هو خلاك انت تتجوزها لانه حطك فنفس مكانتي..
اشار لهم هما الاثنين قائلاً بغضب
انتو الاتنين اعتبركم عياله وبتطعنوه فضهره..
يحي بغضب
كلامنا هنا ميتجبش فيه سيرة مراتي فاهم..
ابتسم عدنان بسخريه،ثم اردف خالد بجمود
عدنان انا بطعن ظلم مندور، بطعن الحرام بتاعه اللي اجبرني عليه، واجبر كل واحد بيشتغل معاه عليه بطريقه غير مباشره، حقي اخد نور واعيش فحلال براحتي، انت نفسك لما قالك تتجوز قولتله ازاي تتجوز وانت فاي وقت ممكن حياتك تنتهي وقتها حسيت فنبرتك كرهك لشغلك زينا بالظبط..
تنهد عدنان بضيق قائلا
من الاخر رجعو البضاعه ولو عايزين تخلصو من شغل مندور هظبطلكم الدنيا وامشو، والباشا سليم يبعد عن عمر عزام عشان مش قده..
يحي بابتسامه هادئه
ي خساره البضاعه فالنيل…
ضحك عدنان بهدوء واجايه
اممم طيب وبعدين، حطو نفسكم مكاني اعمل فيكم اي؟..
_صمت ثلاثتهم بقلق، فحين رمقهم عدنان مطولاً واشار لرجاله بان يذهبو للخارج، وعاد وجلس ع مقعده واردف بهدوء..
عدنان
انا هسيبكم تنفذو اللي انتو عايزينه وانا هعرف اخلص نفسي من اي مشكله، بس بشرط ابويا متحصلوش حاجه توقعو كل التجار اللي حواليه وتقفلو اي منفذ يرجعه للشغل تاني او يخليه يكمل بس هو ميتأذيش..
سليم بجمود
ده ازاي ابوك واحد منهم ده كبيرهم كمان ولو حد لازم يتحاسب يبقي هو..
عدنان بحده
اللي عندي قولته وانا هسيبكم تعملو كده بس عيني عليكم وعندي خبر بكل اللي بتعملوه ولو لقيت خطر ع الحج مندور مش هيكفيني موتكم..
خالد بابتسامه واسعه
طيب متخليك جدع وتساعدنا..
عدنان بهدوء وهو يذهب للخارج
اللي متعرفهوش ومحدش يعرفه غير الحج مندور ان البضاعه الجديده جايه مصر اخر الشهر، الحج مندور مكنش ناوي يقولكم غير لما توصل لانه شاكك فيكم…
تابع بابتسامه هادئه
اعتبرو دي مساعدتي ليكم..
_ذهب للخارج فحين بقي جميعهم ينظرون لبعض بقلق…
يحي بجمود
لازم نعرف تفاصيل البضاعه دي ونجمع التجار كلهم فنفس المكان وتبقي دي القاضيه..
سليم بقلق
بلاش التفكير ده ي يحي اللي بتقوله ده شبه مستحيل ولو حصل اي غلطه احنا اللي هنروح فيها..
خالد بضيق
بصو نشوف الاول البضاعه هتيجي ازاي وبعدين نفكر..
يحي بجمود
خير انا هروح، وانتو يلا انتو كمان وعايزين نتقابل بعد كده فمكان تاني..
سليم وهو يذهب معهم للخارح
صحيح خليل عزت ظابط شرطه هو اللي شغال مع عمر عزام الفتره دي..
يحي بسخريه
مجمع الا ما وفق..
تابع سليم
وكانو عايزين يرجعو محمد البحيري معاهم بس هو رفض وهما عايزين يرجعوه باي شكل..
يحي وهو يمسك راسه بألم
صدااع من كتر ما اتعقدت..
خالد وهو يصعد سيارته
هتتحل ان شاء الله…
_دلف يحي لمنزله ليجدها تجلس وتشاهد التلفاز وملامحها غاضبه بقوه، ذهب وجلس ع الاريكه المجاوره لها واخذ يلهو بهاتفه..
وهو يدندن بصوت هادئ
اهواك واتمني لو انساك وانسي روحي وياك وان ضاعت يبقي فداك لو تنساني..
نظرت له بطرف عينها فتابع بابتسامه هادئه
وانساك واتاريني بنسي جفاك واشتاق لعذابي معاك..
تنهدت بضيق وهي تنظر للجهه الاخري، فاردف هو بغيظ
انتي مينفعش معاكي اهواك، اتني اللي ينفع معاكي تخنوه وعمره مخانكم ولا انشغل عنكم..
امسكت بالوساده من جوارها والقتها عليه قائله بغضب
خنتك فين انا هاا؟..
جلس بجوارها قائلاً بغيظ
لما تضحكي مع حد غيري تبقي خيانه ي هانم..
سالي بعدم تصديق
انت بتتكلم بجد ي يحي، انت متخيل اني ممكن اخونك..
اجابها بجديه
لا طبعاً مستحيل اتخيل كده…
وافتكر كلام.عدنان عليها من شويه وقال بغضب
بس انا دمي بيتحرق لما حد غريب بينطق اسمك، فازاي اتحمل انك تقفي مع حد وتتكلمي معاه وتضحكي و..
سالي بهدوء
والله ي يحي مكنت هضحك بس انا فرحت لما قالي انه هيخطب سهي..
يحي بجمود
خلاص نقفل ام الحوار ده خالص تمام..
سالي بايماء
تمام، اروح اجهزلك العشا..
يحي بقلق
لا استني كنت عايز اقولك كلمتين..
سالي بأهتمام
خير؟..
اجابها بجديه
بعد كام يوم فرح هتروح تقابل جوزها عشان تطلق وانا لازم اكون معاها، لو عايزه تيجي معانا معنديش مانع..
سالي بضيق
لا وانا اجي بصفتي، ربنا يخلصلها موضوعها ع خير، هقوم اجهزلك العشاا..
يحي بهدوء
طيب كنت عايزك برضو فكلمتين تانين…
سالي بملامح حزينه
في اي تاني ي يحي، عايزه اقوم اجهز العشاا..
يحي بخبث
عشا اي دلوقتي، وبعدين الكلمتين دول مبيتقالوش هنا..
توردت وجنتيها بخجل واجابته بتوتر
شكلك مش جعان وانا تعبانه وعايزه انام ي يحي..
تركته وذهبت لغرفتها، فنهض وذهب خلفها قائلاً بضحكه هادئه
استني بس مانا برضو عايز انام…
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اميره ببكاء
ي بابا افهمني..
قاطعها والدها بحده
مش هفهم حاجه العريس ميتعيبش متعلم وبيشتغل ومن عيله محترمه وانتي هتبقي اول بخته واخو يحي اللي متجوز سالي صحبتك ومعيشها برنسيسه عايزه اي تاني؟..
اميره بغيظ وهي تمسح دموعها
ع نفسه انا مش عايزه اتجوز سيبوني فحالي بقي..
جذبها والدها من زراعها بقوه وصاح فيها
اقسم بالله ي اميره لو متعدلتي وعقلتي لاكون مقعدك فالبيت ومش هخليكي تشوفي الشارع وهجوزك لاي حد يتقدملك بعد الولد ده، ومتنسيش انك ارمله يعني ياسين اخو يحي ده فرصه واحده مش هتكرر وبعد كده لو اتقدملك حد بعدها ي هيكون معاه عيل واتنين، ي هيكون اكبر مني انا فالعمر..
جاءت والدتها وخلصتها من قبضه ابيها واحتضنتها بهدوء قائله
خلاص بقي ي ابو اميره هي بس لسه محروقه ع موت جوزها،ولما هتفكر كويس هتوافق اهدي انت بس ي خويا..
صاح والدها بحده
هي هتوافق ورجلها فوق رقبتها..
_تركتهم اميره وذهبت لغرفتها باكيه بقوه وهي تمرر يدها اليمني ع خاتم زواجها الذي مازالت تضعه بيدها اليسرى، تذكرت ما حدث بالصباح عندما غادر ياسين الصيداليه وهي ذهبت واخذت تلك الورقه ووضعتها بحقيبتها..
_نهضت وامسكت بحقيبتها واخرجت الورقه وامسكت هاتفها واخذت تدون به الرقم وهي تردف بانفاس متقطعه..
اميره
انا كنت حاسه ان هتحصل حاجه وهحتاج الورقه دي..
قامت بالاتصال به..
_ع الجانب الاخر ، كان يجلس ياسين بمحطة القطار منذ ان تركها جاء موعد فطاره ولكن لسوء حظه كان هناك رجل مسن فقد وعيه وقام بمساعدته ففاته القطار واجبر ع انتظار القطار الاخر تذكر ما حدث وانها قامت برفضه فاردف بدموع متحجره..
ياسين
انا حظي نحس،انا مليش نصيب فاي حاجه نفسي فيها،زمان مقدرتش احقق حلمي وادخل هندسه ودلوقتي اما حبيت وحده دخلت قلبي طلعت بتحب غيري وكمان واحد ميت ، ده انا لو بس اعرف مين اللي مترباش اللي تافف فحياتي..
ربت رجل عاجوز ع كتفه قائلاً له بهدوء
صلي ع النبي ي بني ، كل اللي راح منك مكنش ليك و..
ياسين بغيظ
والنبي مانت مكمل ، انا مش هتلسع مرتين، الصبح يجيلي راجل زي حلاتك كده رجله والقبر يفضل يواسيني واول ميجي القطر يغمي عليه ويخلي القطر يفوتني ودلوقتي وهو فاضل ع القطر نص ساعه تيجي انت..
نظر له الرجل بغيظ قائلاً
اسكت خالص انت حلال فيك حالتك دي ، ده انت لسانك سم..
ياسين بسخريه
متشكرين ي حج مجتش عليك..
_صدح رنين هاتفه ، اخرجه من جيب بنطاله ليجده رقم مجهول الهويه ، وضعه بجيبه مجددا ولم يجيب واردف بسخريه..
ياسين
لا مش هتوقع انها هي وارد واتصدم فالاخر انه حد مكلمنيش من سبعتلاف سنه ضوئيه وافتكرني دلوقتي..
نظر له الرجل بضيق ونهض من جواره وهو يتمتم
استغفر الله العظيم ياارب..
_صدح رنين هاتفه مجددا بوصول رساله نصيه،فاخرج هاتفه مجددا وما ان قرأ الرساله التي كان محتواها…
“انا اميره ممكن تتزفت ترد عليا”…
_هب واقفاً واخذ يدور حول نفسه بعدم تصديق تحت متابعة ذلك الرجل العجوز له ، وما ان صدح رنين هاتفه مجددا..
فاجاب سريعاً قائلاً بابتسامه واسعه
اقسم بالله كان قلبي حاسس انك هتحني وهتقولي الواد ده لقطه وعسل وهتجوزه..
اردفت بغضب
يارب صبرني ع ما ابتلاني ياارب،انت فين دلوقتي ي عمم رجعت بلدكم ولا قاعد هنا؟..
ياسين بهدوء
لا انا لسه هنا،خير ابهريني انا حاسس ان الحظ بدأ يلعب..
اميره بنفاذ صبر
بص انا لازم اقابلك ضروري…
ياسين بسرعه
انا موافق اجيلك فين دلوقتي حالاً؟..
اميره بغيظ
تجيلي فين انت مستوعب الساعه كام،وبكره مش هينفع للاسف مش فاضيه عندي شغل كتير فالصيداليه،فاضي بعد بكره؟..
اجابها بأبتسامه بلهاء
افضالك مخصوص انا كنت راجع ع فكره المنيا بس هروح اقعد فاوتيل لحد منتقابل..
امير باقتطام
خلاص نتقابل بعد بكره فكافي ع الساعه 3العصر كده هبعتلك اللوكيشن بتاع المكان…
ياسين بهدوء
طيب تمام ممكن طلب بس؟..
اميره بضيق
اتفضل..
ياسين بمرح
ممكن اكلمك فالفجر نصحي نصلي مع بعض..
اميره بغيظ وحده
انت بتقول اي انت؟..
ياسين بخوف
مبقولش حاجه انت بتاخدي ع واحد زيي، يلا بقي روحي شوفي بتعملي اي، لا اله ا..
_قبل ان يكمل جملته اغلقت الهاتف بوجهه، تجاهل هو ذلك واخذ يتراقص بسعاده ع انها طلبت مقابلته، لاحظ نظرات الناس المتواجدون ع المحطه وهم يرمقونه بأستهزاء، فتوقف باحراج وكاد ان يذهب ولكنه لاحظ ذلك الرجل العجوز يجلس بعيداً، ركض له سريعا وهو يحتضنه بقوه مردفاً بسعاده..
ياسين
بركاتك ي حج ي وش السعد..
دفعه الرجل بعيداً عنه بغضب وصاح به وهو يوجه العصا الخاصه به ع ياسين
امشي غور من وشي لافتح دماغك انا ناقص مخابيل..
_فر ياسين من امامه هارباً بخوف، واتجه الي احد الفنادق البسيطه وجلس بها متعمداً عدم الذهاب لشقيقه لانه ظن بانه لا يريد ان يرااه وغاضب منه بسبب ما حدث بالصباح..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وباليوم التاني صباحاً في منزل سليم…
الهام وهي تجلس بجوار سليم وهو تتناول افطاره قائله بجديه
سليم هتعبك تاخد يوسف توديه عند لبني عشان اتاخرت ع الشغل…
سليم بضيق
وديه ليها انتي انا مش هروح هناك..
الهام وهي تطعم صغيرها بعض الطعام
ي سليم متاخره واتفقت معايا تاخده وبعدين هي قاعده فشقة اختها، انا بعتلك اللوكيشن ورقم لبني ع الوتس، اول متوصل رن عليها وهي هتنزل تاخده منك..
سليم بغيظ
يوسف انت تعرف ان امك غلسه..
اجابه الصغير بضحكه هادئه
لا ماما لبني بتقول عليها نكديه..
سليم بضحكه عاليه تحت غيظ شقيقته
معاها حق والله..
الهام بجديه
سليم هو انت دايقت لبني فحاجه لما جاتلي من كام يوم؟..
سليم بضيق
هي قالتلك حاجه؟..
الهام بخبث
لا مقالتش بس هي كانت هتيجي تاخد مني يوسف بس لما عرفت انك بتطلع بعدي للشغل قالتلي اوديه ليها،تقريباً كده مش عايزة تشوف وشك..
سليم بغيظ
امممم وعشان كده انتي هتخليني اروحلها انا بما انها مش جايه..
الهام بهروب وهي تذهب للخارج
وديه ليها بقي بسرعه عشان متتاخرش ع شغلك انت كمان..
_ذهبت الهام للخارج فحين اكمل هو طعام صغيرها واخذه متجهاً الي ذلك العنوان الخاص بمنزل شقيقة لبني، وقف اسفل البنايه واخرج رقمها وظل ينظر له بضيق..
يوسف بملل
يلا ي خالو كلمها انا زهقت..
تنهد سليم بضيق
والله وانا كمان زهقت ي يوسف..
يوسف بطفوله
طيب كلمها بسرعه عشان منزهقش اكتر..
_ضحك سليم بهدوء ع هذا الصغير وقام بالاتصال بها، فاجابت وهي صامته لم تجيب..
سليم بجمود
الو ي لبني..
اجابته بنفس نبرته
خير؟..
سليم بضيق
لا حول ولا قوة بالله ي رب، ع العموم يوسف معايا تحت هتنزلي تاخديه ولا ارجعه عند ابويا..
اجابته سريعا
لا نازله دقيقه وحده وهكون تحت..
_اغلقت بوجهه دون ان تنتظر الرد، فتنهد هو بضيق واخذ ينظر الي باب البنايه، ثم بعد دقائق وجدها تدلف للخارج وهي ترتدي ملابسها السوداء مثل شقيقته، هبط من السياره وهو ممسك بيد الصغير..
واردف بهدوء
معلش ازعنجناكي ع الصبح كده..
اجابته وهي تحمل الصغير وتحتضنه بقوه
لا مفيش ازعاج ولا حاجه، انا اصلا اللي قولت لالهام اني هاخده..
تابعت وهي تنظر له بهدوء
هو المفروض اقولك اتفضل اشرب حاجه بس انت عارف الظروف..
اتت لتغادر، فاردف هو بجمود
لبني استني..
استدارت له قائله بهدوء
نعم؟..
تنحنح باحراج قائلاً وهو ينظر لها بحزن
انا اسف اني دايقتك المره اللي عدت..
لبني بابتسامه صفراء
لا ولا يهمك انا بعتبرك اخويا وبعدين مبخدش ع العيال..
اغتاظ هو بقوه واجابها
ع فكره احنا فسن بعض يعني لو انا عيل فانتي اعيل مني..
لبني بضحكه هادئه رغما عنها
مهي مش بالسن بالدماغ ي ابو دماغ هربانه منك، بعد اذنك هطلع عشان الشمس حاميه اويي ومش بستحملها..
_نظر هو لها وهي تذهب للاعلي غير منتبهه لشروده بها منذ ان ضحكت امامه، مسح ع وجهه بابتسامه واسعه وصعد سيارته..
واردف بغيظ
زي اخوكي قال، جاكي خوت فدماغك..
_قاد سيارته متجهاً الي مكان عمله بمنزل عمر عزام..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_واسغل منزل مندور كان يقف بالاسفل بجوار سيارته حتي جاءت هي له وهي ترتدي فستان بسيط من اللون الاسود وشعرها الذي كانت تضعه ع اعلي رأسها ع شكل كحكه بسيطه، مرت سنوات ع عشقهم الذي يظن الجميع انه انتهي ولكن مالزالت القلوب تتاثر بعاشقيها بقوه..
فرح بهدوء
اي ي يحي سرحان فاي؟..
اجابها بلا وعي
فيكي؟..
_نظرت له بحزن وقد امتلئت عيناها بالدموع، كانت بالماضي تخجل وتتوتر من مغاذلته ولكنها الان اصبحت مؤلمه بوجد حواجز كثيره بينهم، شعر بندم ما ان رأي دموعها، وندم اكثر ما ان تذكر وعده لزوجته فأردف بجمود…
يحيي
اسف مقصدش يعني..
أغمض عيناه وهو يتنهد بضيق
يلا ي فرح عشان منتأخرش..
_صعدت بجواره السياره وغادرون الي وجهتهم، وكانت هي بالاعلي تنظر لهم من نافذة غرفتها هي وزجها، زوجها الذي رأت الان نظرات عشقه لتلك الفتاه وتوترهم، كل ما حدث جعل فؤادها يتالم ودمعها تهبط بحزن شديد، يذهب مع زوجته السابقه تلك الفتاه التي كان يعشقها، وهي عندما تحدثت مع زميلها ع شيء يخص صديقتها قلب الدنيا فوق رأسها، دلفت للداخل وجلست ع فراشها وهي تبكي بقوه ونيران الغيره تحرقها، نظرت لصورته الموضوعه ع الحائط لهم سوياً يوم زفافها..
واردفت ببكاء
انت اناني ي يحي، انت بتحبها هي وانا مجرد انك اتعودت عليا وحاجه بتلهيك عنها..
_شعرت بألم فبطنها فوضعت يدها عليها وهي تتألم بخفوت ولا تكف عن اابكاء…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وصل يحي وفرح بعد ما يقرب من النصف ساعه الي مكان ذلك الماذون…
يحي بهدوء
تحبي اجي معاكي ولا هتروحي لوحدك؟..
اجابته وهي تنتفض بخوف شديد
مش عارفه..
تنهد بقوه قائلاً
انا معاكي مش هسيبك، ممكن متخفيش..
فرح بدموع
هتيجي معايا؟..
يحي بابتسامه هادئه
ايوه هاجي معاكي يلا بينا…
_ذهب الي الاعلي ليجدا ذلك السكرتير الخاص بهذا المكتب..
يحي بهدوء
في معاد لينا مع الشيخ، باسم محمد حازم البحيري، وفرح عزت البحيري..
اجابه الاخر بايماء
ايوه ي افندم الشيخ عشر دقايق وهيكون هنا، محمد باشا جوه فأنتظاركم..
_امسكت فرح بيد يحي بخوف شديد واناملها تنتفض بشكل غير طبيعي، اومئ يحي للرجل واخذ فرح ودلف للداخل، فوجدا محمد يجلس وينظر لهم بضيق شديد، ذهب يحي وجلس امامه وبجواره فرح..
محمد بجمود
الماذون عشر دقايق وجاي ي فرح..
_اومئت له بصمت وهي تنظر للجهه الاخري بضيق شديد، لاحظ خوفها منه ودموعها العالقه بعيناها، فتنهد بضيق قائلاً..
محمد
قبل اي حاجه متحصل، انا اسف ي فرح، اسف ع كل اللي عدي واللي وجعتك فيه، واقسم بالله لو كنتي ادتيني فرصه ومطلبتيش الطلاق كنت هتغير و..
نظرت له بحده واجابته
تتغير، تاني انا وثقت فيك وعديت كل اللي حصل منك لما جيت وقولتلي انك هتتغير بس انت عمرك مهتتغير انت كده وهتفضل كده، انا طول العشر سنين استحملت وفضلت اكدب ع نفسي واقول مهو بيحبني من وانا صغيره ومسيره هيتغير، نسيت كل حاجه غصبتني عليها وكنت كل متضربني وتهيني وتذلني تاني يوم بنسي واقول هيتغير، بس انت اللي زيك مستحيل يتغير اللي زيك هيفضل فاكر الكل بيكرهه والحقيقه انك فعلا متستهلش تتحب ي محمد..
_هبطت دموعه بألم وهو يستمع لحديثها القاسي هذا، وكان ايضا هناك من ينظر لها بحزن شديد، رمقها يحي بالم وقلب واهن فهل تلك الفتاه الصغيره التي احبها وعشقها التي كان يخشي ان يتحدث معها بكلمه قاسيه تحملت كل هذه الالام بمفردها بسبب شقيقها الحقير وذلك اللعين الذي يجلس امامهم..
_جاء لهم المأذون وقام باجراءات الطلاق، وذهب كلاهما للخارج، كادت ان تصعد السياره بجوار يحي، ولكن اوقفها محمد عندما امسك الباب قبل ان تغلقه واردف بنبره جديه صادقه..
محمد
ورحمة كريم مهسمح لخليل يعملك حاجه، المره دي اعملي اللي عايزاه محدش هيقف فطريقك…
_دفعت يده بقوه وجذبت الباب واغلقته عليها، فحين قاد يحي السياره عائداً للمنزل الذين وصلون اليه بعد قليل..
يحي بهدوء
فرح لتاني مره بقولك لو عايزه نخرج نروح اي مكان لحد متهدي انا معنديش مانع..
اجابته من وسط بكاءها الذي لا يتوقف
لا انا بس محتاجه انام شويه..
يحي بقلق
لا مش هينفع تنامي وانتي كده..
ابتسمت من وسط بكاءها
متقلقش انا متعوده ع كده مش هتحصلي حاجه..
_تركته وذهبت للاعلي تحت نظراته الدامعه عليها وع المها الذي لا يستطيع فعل شئ من اجل ازالته لها، اما هي ما ان دلفت الي منزل مندور حتي وجدت سعاد وسالي جالسين يشاهدون التلفاز..
سعاد بقلق
خير ي بنتي حصلت حاجه ولا اي؟..
فرح وهي تمسح دموعها
لا محصلش حاجه، الموضوع خلص لاول مره من غير مشاكل..
سعاد بهدوء
طيب الحمد لله ي بنتي وربنا يعوضك خير..
سالي بجمود
يحي جه معاكي؟..
فرح بهدوء
انا طلعت قبله وهو كان فالعربيه، بس تقريبا سمعت صوته وهو طالع ورايا..
سالي وهي تنهض وتتجه للخارج
طيب هروح اشوفه انا ي مرات خالي، عشان هو معندوش شغل النهارده..
سعاد بهدوء
ماشي ي سالي وخلي بالك من نفسك ومتتحركيش كتير..
_اومئت لها سالي وذهبت للاعلي، فحين ذهبت فرح الي غرفتها وخلعت حزاءها وذهبت الي فراشها والقت نفسها عليه وثرت نفسها بالغطاء جيدا واغمصت عيناها بقوه بعد ان اغلقت ضوء الغرفه باكمله، تظن بأن هذه الطريقه ستخلصها من الالم الذي تشعر بهِ…
_وبالاعلي دلفت سالي الي داخل منزلها، فوجدته يجلس ع الاريكه بوهن شديد وهو يضع رأسه بين يديه..
جلست بجواره قائله بسخريه
فرح بتقولي محصلش حاجه النهارده للزعل اللي انت فيه ده كله..
نظر لها بحده واجابها
لو هتتكلمي بالطريقة السخيفه دي يبقي متتكلميش احسن..
تنهدت بحزن وكبتت دموعها قائله بهدوء
مقصدش حاجه ي يحي، انا بس حابه اطمن عليك..
يحي بضيق
مكنتش فاكر انها اتعذبت كده ي سالي، انا السبب معرفتش احميها منهم..
سالي وهي تمسح دموعها
ربنا هيعوضها ان شاء الله، وهيعوضك انت كمان..
تنهد بضيق قائلاً
انتي المتابعه بتاعتك مع الدكتوره امتي؟..
سالي بهدوء
بكره..
يحي باهتمام
فالشهر الكام انتي؟..
ضحكت بسخريه واجابته
فاول السابع ي يحي..
يحي بهدوء
معلش ي سالي بس في الف مليون حاجه شغلاني..
سالي بجمود
اااه عارفه الحاجات دي اللي كلها تخص فرح..
نظر لها بحده قائلاً بصوت عالي
هو في اي بتلفي وترجعي لنفس الموضوع لي؟…
سالي بحده اكبر
في اني مش عاميه وشايفه كويس نظرة الحب اللي فعنيك ليها، وعارفه برضو انك بتحاول تنساها بيا..
جاء ليتحدث فقاطعته متابعه
اكتر حد يعرفك هي انا وعارفه انك بتهرب من كل اللي جواك ليها بيا، بس برافو عرفت تلاقي لعبه تتلهي بيها عن حبيبت قلبك، بس المشكله بقي انها ظهرت وانا اتركنت ع الرف تاني..
نهض واقفاً وصاح فيها بغضب
تصدقي انا غلطان اني لما اتخنقت جيت في وشك..
_تركها وذهب للخارج، فحين ظلت هي تبكي بقوه وبداخلها خوف كبير، ففرح الان اصبحت مطلقه وامامه فبالتأكيد سيحن اليها ويفكر يعود لها..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_باليوم التاني في كافي بسيط.. كان يجلس ياسين مع اميره وتحدث هو قائلاً بأبتسامه واسعه…
ياسين
اقسم بالله مش مصدق اننا قاعدين فلقاء و..
اميره بحده
متسرحش اووي كده انا جايه اقولك كلمتين ورد غطاهم، انا مش عايزه اتجوز..
ياسين بهدوء
مانجا ولا برتقان، لا انا هجيبلك لمون عشان تهدي ونعرف نتكلم..
اميره بغيظ
انت ي بني ادم انت بتفهم ازاي انا بحب جوزي لسه ومش هقبل اي حد غيره يدخل حياتي..
ياسين بجديه
طيب وانا اي ذنبي اني حبيتك واتعلقت بيكي من اول مره شوفتك فيها، ولما حاولت اقرب منك جيت فالحلال مع اني لو عايز ادخلك من سكه تاني كنت اقدر بس انا عايزك بجد والله وحبيتك ازاي وامتي معرفش..
اميره بتوتر من مصارحته لها
وانا ذنبي اي برضو..
ياسين بهدوء
ربنا هو اللي بيرزقك الحب لشخص معين ف حبه عامل زي الداء،و رب الداء هو اللي قادر يكرم بالدواء والدواء ده اللي هو الشخص المعين اللي حبيته وقاعد قدامي دلوقتي…
اميره بضيق
طيب انا اعملك اي دلوقتي؟..
ياسين بابتسامه هادئه
فرصه وانا ووالله هثبتلك اني استاهلك واني هكون خير الزوج ليكي..
تنهدت اميره بضيق واجابته
ي استاذ ياسين انا مش هقدر ابدأ دلوقتي اي علاقه الله واعلم باللي جوايا بجد، انا محترمه مشاعرك وصارحتك بس انت كمان تستاهل وحده احسن مني انا ظروفي متناسبكش..
ياسين بغيظ
خلاص انا هروح اتجوز وحده واقتلها واجيلك عشان نبقي فنفس الظروف..
ضحكت بهدوء قائله
انت بجد مش طبيعي..
ياسين بابتسامه هادئه
مانتي بكلامك ده بتعجزيني ي اميره، وبعدين شكرا انك جيتي تتكلمي معايا ومطنشتيش الموضوع..
اميره بضيق
انا جيت عشان بابا موافق عليك ومصمم اني اتجوزك..
ياسين بعدم فهم
وباباكي عرف منين؟..
اميره بحده
ي سلام يعني متعرفش، مش انت بعت يحي عشان يخطبني ليك من بابا..
ياسين بضحكه واسعه
احلفي ان يحي عمل كده؟..
انيره بغيظ
بطل الحركات دي لو سمحت..
ياسين بجديه
بصي ي بنت الناس انا لاخر مره اقولك اني عايزك وحبيتك وحابب انك تكوني مراتي وام عيالي، ومش طالب منك غير فرصه نتخطب وفترة الخطوبه اللي تحدديها انا موافق بيها واوعدك ان طول الفرصه اللي هاخدها انا هكون ليكي صديق ولو متقبلتيش وجودي مش همنعك انك تبعدي، بس بلاش تنهي الموضوع قبل ميبدأ..
_تنهدت اميره بقلة حيله، فنبرته الصادقه جعلتها تميل له قليلاً..
ياسين بهدوء
اعتبر السكوت علامة الرضا..
اميره وهي تنهض قائله بجديه
الرد هيوصلك مع بابا، بعد اذنك..
_ذهبت من امامه فحين بقي هو يرمقها بقلق من ان ترفضه مجدداً..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وقفت امام النافذه الزجاجيه الخاصه بمكتبها الصغير بذلك الكافي الذي افتتحته مؤخرا، قطع شرودها صوت طرق ع الباب..
اردفت بهدوء
ادخل..
دلف ذلك العامل قائلاً لها بهدوء
في واحد بره ي مدام صفيه بيقول انه عايز يقابلك ضروري..
صفيه باهتمام
طيب انا مستنيااه هنا خليه يجي..
اجابها ذلك الشاب بايماء
هو مش راضي وبيقول عايز حضرتك تطلعيله…
تنهدت صفيه بملل واجابته
ماشي ي سعيد جايه معاك اهو..
_ذهبت صفيه للخارج مع ذلك العامل، الذي اشار لها لذلك الرجل الذي يجلس موليها ظهره ع احدي الطاولات، فذهبت له ووقفت خلفه..
واردفت بجديه
خير قالولي ان حضرتك طلبت تشوفني؟..
استدار لها عدنان قائلاً بابتسامه هادئه
وحشتيني ي صفيه..
اتسعت مقلتيها بصدمه قائله بعدم تصديق
انت اي اللي جابك هنا، وعرفت مكان شغلي منين؟..
اجابها عدنان بهدوء
اقعدي طيب وانا اقولك عرفت منين..
صفيه بغضب مكتوم
لا هقعد ولا غيره ولو سمحت اتفضل امشي وبلاش ترازيني فمكان اكل عيشي..
عدنان بجمود
مانت لو مقعدتيش معايا دلوقتي انا هخليكي تقعدي بطريقه تانيه احسنلك متعرفيهاش…
_نظرت حولها بقلق وخوف من ذلك الرجل ان يسئ لمكان عملها، تنهدت بضيق وذهبت وجلست امامه..
واردفت بغيظ
نعم عايز اي؟..
عدنان بابتسامه هادئه
بصي هو انا لما اخدت منك رقمك المره اللي فاتت فكان عشان عايز اعزمك ع العشا لوحدنا ونتعرف كويس، بس انتي غفلتيني فالرقم…
صفيه بقلق
تمام، وانت عايز اي برضو مفهمتش؟..
عدنان بنبره جامده
عايزك…
انتفضت بخوف من نبرته قائله بتوتر
اي ي عم حد يخض حد كده؟…
عدنان بضحكه هادئه
سوري مقصدش بس انا دي طريقتي مع كل البنات اللي عرفتهم، عارف انك مختلفه وعشان كده بحاول اتعامل بطريقه كريتيف معاكي..
صفيه بعدم فهم
طيب بص مدام هتتكلم معايا يبقي تتكلم عربي انا واحده دبلوم تجاره وفالانجليزي ع قدي..
ضحك هو بقوه واجابها
خلاص هتكلم عربي ع طول، المهم فاضيه بكره؟..
صفيه بقلق
وافضي بكره لي، احنا فيها انا دلوقتي اجيبلنا عشا وتطفح وتمشي من هنا ولو متورنيش خلقتك تاني يبقي كرم كبير من حضرتك والله..
عدنان بجديه
بكره الساعه 8 هعدي عليكي عند بيتك وهنروح مكان ظريف كده نتعشي ونتكلم، عشان حابب اتعرف اكتر عليكي…
اتت لتتحدث باعتراض فقاطعها بجمود
وياريت تلبسي الفستان الاحمر اللي شوفتك بيه اول مره..
_نهض من مجلسه ووقف بجوارها وانحني قليلاً عليها فتراجعت هي للخلف بخوف، فحين همس هو لها بنبره مشاكسه..
عدنان
كان فستان جامد لدرجة انه مخليني كل مشوفك ابقي..
قاطعته صفيه بخجل شديد وتوتر
اقسم بالله لو محترمت نفسك لانزل باللي فرجلي ع دماغك..
عدنان بحده
عيب كده اتلمي، وبكره لو مكنتيش جاهزه الساعه 8 هطلع واخدك بنفسي من بيتك واللي يحصل يحصل وانا مبهددش واظن اللي خلاني اجيلك لهنا يخليني اعمل اي حاجه تاني..
تابع وهو يغادر
سلام ي صافي..
نظرت هي لاثره ثم بصقت بغيظ قائله بنبره شبه باكيه
ياارب خلصني بقي من الغلب ده..
_اخرجت هاتفها وقامت بالاتصال بيحي ولكنها وجدته لا يجيب عليها، فالقت بهاتفها ع الطاوله بغضب فهو من ورطها بذلك الرجل الوقح والان يتجاهلها..
_فماذااا سيحدث…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القصه واللي كان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى