روايات

رواية القدر الفصل الثامن 8 بقلم ميرا اسماعيل

رواية القدر الفصل الثامن 8 بقلم ميرا اسماعيل

رواية القدر الجزء الثامن

رواية القدر البارت الثامن

القدر
القدر

رواية القدر الحلقة الثامنة

في مستشفى نبض القلب
نور: مين دا! !! انت فاهم حاجة؟ ؟!!
ليث: لا أنى ولا اللي واجفين دول بس جدى خابر زين
اسما : ازاى بابا عايش ازاى؟؟؟!!!!!!
نعمة؛ مخبراش حسن انت كت عارف ؟؟؟
حسن: هعرف منين؟ ؟؟ بس الحاج شاكله خابر زين !!!!!!
رؤوف بهدوء: نطمنوا علي بتك الاول
رعد: صوح ماسه الاول
الكل سكت واحترم كلام رؤوف بس الكل جواه مليون سؤال
قطع القلق دا الممرضة بلغتهم ان ماسه فاقت
رعد: هدخل ليها أنى الاول
الكل وافق رعد دخل ل ماسه
في،غرفه ماسة
رعد: حمد الله علي السلامة يا جلبي
ماسة: رررعد وووحشتنى
رعد براحه انها افتكرته وكمان رجعت تشوف: مش جدى يا حلبي خلاص عملتى العملية وبجيتى زينه جوى
ماسة: الحمد لله الكل دخل اطمن عليها وماسة اتعرفت علي نور
اسما: اطمنا علي ماسة افهم بقا
حامد: طيب اصبرى لحد جوزك ما يوصل
ماسة بتعب: في ايه؟
اسما: لا بسيطة عمك اللي هو ابويا عايش وجدك والحج رؤوف عارفين
ماسة :ازاى دا؟ ؟؟
رعد: ماسة هدى حالك
اسما: لازم افهم حد يفهمنى
قاسي وصل ودخل
رؤوف اجعدوا هنتحدت معاكم عشان اللي جاى محتاج وجفتكم سوا ليث ورعد وجاسي انتم اللي هتوجفوا الخطر اللي جاى
رؤوف كمل حسان كان راجل في حاله وعايش غير بوك يا جاسي لحد ما اتعرف علي واحده كانت صاحبه شركه كبيرة لكن جربت ل بوكى وابوكى اترمى في حضنها وهى غسلت راسه وخليته كيه الخاتم وبدأ يجلب الكل علي بعضيهم فاكر يا ليث ام وفاء اللي جتلت امك وجوزها جتل بوك كان بسبب حسان عشان النار تبدا بينتنا عائلة الجبالى وعائلة هواره بس أنى كت خابر ان في حاجة غلط ابو وفاء اعترف ليا زيومها جولت ل حامد وجررنا نوجف حسان واللي وراه وفعلا اتعاونا وانجبض عليهم وحسان جال انه ندمان وأنى صدجته لحد ما اختفي وبجا يظهر ويختفى شكيت فيه خصوصى كان الاثارات بتتهرب كتير جوى رجبناه وعرفنا انه كان بيضحك علينا بلغنا عنيه ويوم ما كان راجع علي الصعيد حصل اللي حوصل ومرته ماتت وحد من رجاله حامد هو اللي ساب بته فى دار ايتام وبعديها عرفناك يا حسن هى وينها بعديها ظهر تانى ليا وجال انه هيهدنا كلتنا ولما سالته عاش كيه واندفن رجاله ادوله دوا وجف جلبه ساعات وبعد الدفن خرجوه ورجعوه للدنيا هو عايز ينتجم منينا عشان احنا بلغنا عنيه وخسر مرته وخسر بته بسببنا
الكل سكت ومفيش اى كلام
حشن افتكر ان فعلا جاله تليفون قاله مكان اسما
اسما: يعنى الشر من البداية منه هو
قاسى: وختمت انه لبس جدى كل الجضايا وجدى انجبض عليه وتعب جوى واتنجل مستشفى تبع المركز
اسما :هههههه كمان وعايز ياخدنى بيقول انه جه الوقت اللي يعوضنى فيه
ماسه: اسما دا مش بابكى بابكى هو بابا حسن انسي
حسن: انت بتى هو بس اسمه في،ورج ليكى وبس
قاسي: اسما انت مرتى انى وام ولدى انسي اللي حصل وملكيش دعوة باللى هيحوصل
نور: معقول غي ناس كدا ليه؟ ؟؟؟
ليث : فلوس زسلطة زمش مهم الناس تتعذب تموت تنجهر حتى المهم المصلحه وبس
؟رعد: ملعون ابو دى مصلحه احنا شوفنا ايام سواد من جتل ونار وحرج ونهب كت بتحددت مع جاسي واحنا خايفين كننا سرجين سريجه
نور : المهم نقف في وش الطوفان اللي جاى دا قدرنا كلنا اننا نبقا من العائلة دى ونحافظ علي ارضنا و اثارنا ضدد اى حد
ماسة واسما: فعلا عندك حق
رعد : وأنى وليث هنبج الموت اللي يجرب منينا
رؤوف وحامد بفخر: إكده تبجوا احفاد البلد دى ؟وعيشتم علي ترابها صوح
عدت ايام واسابيع
حاله سمعان زى ما هى ومحبوس في المستشفى
ماسه خلصت جرعات الكيماوى واخر تحليل قال ان خلاص المرض اختفي
اسما مشغوله قوى بحملها وتعبها منه
نور بتكمل اللي اسما وماسه بدؤ فيه
رعد وقاسي وليث بيكملوا المصنع وبدا التنفيذ فعلا
عند ليث ونور
نور: حبيبي سرحان في ايه؟ ؟؟؟
ليث: خابرة يا نور زمان ايه اكتر حاجة تخوفنى عليكى
نور: لا ايه؟ ؟؟؟
ليث: دمعتك اما المحها جوا عيونك كت بموت لكن دلوجيت حاجات كتير يتخوفنى جوى ولادنا وانك تبعدى عن حضنى
نور : ابعد فين بس انا علي قلبك
ليث اتنهد: خايف جوى يا نور خايف من اللي جاى دى نار هتحرج اى حد
نور: ليث جدى دايما بيقول ربنا معانا صح انا واثقه جدااااا فيه وان الموضوع هيخلص ان كل اهل الصعيد يبقوا ايد واحده متخافش،علينا يا جلبي
ليث: اتوحشت لغوتك جوى
نور: وانت كلك وحشتنى قوى قوى
ليث : اتوحشتك وجاعد إكده لاه أنى غلطان ولازمن اصلح غلطى دلوجيت وحالا وقرب عليها وشالها علي غرفتهم
عند قاسي واسما
اسما كانت بتتوجع من بطنها جامد
قاسي: لاه إكده كتير جوى أنى هشيع للداكتور
اسما: دا عادى ماما وتيتا قالوا كدا المهم جدى اخباره ايه
قاشي: زى ما هو لا بيتحددت ولا يتحرك المحامى جال هيجضي العجوبة في مستشفي السجن وهنحاول نجيب ليه عفو صحى
اسما: يارب وفيه اخبار عنه
قاسي: لاه اختفي،خالص كانه مش موجود من الاساس
اسما: مسيره يظهر هيروح فين؟ ؟؟؟
قاسي :المهم انك تبجى زينه عشانك يا حبيبتى
اسما: انا كويسة بس كان نفسي ابقا مع نور ونكمل اللى بدانا
قاشي: انت ليكى عذرك ابجى زينه ولفي وروحى براحتك تعالى ارتاحى جارى اهنا هبابه
اسما: ارتاح هبابه ايه قول هبباتين تلاته هههههه ونامت في حضه وفضل قاسي يدعى ربنا يحفظها هى وابنهم
عند رعد وماسه
ماسة بتلعب مع سيف
سيف: انا دخلت الجووول
ماسة: ماشى انت لاعيب كبير
سيف: وانا بحبك قوى مامى عمرها ما لعبت معايا كدا
كاسة: انت حبيبى بس كفاية لعب ويلا ننام بقا احسن انا هلكت
سيف: حاضر،تصبحي علي خير يا مامى
ماسة: حبيب قلب مامى وطلع سيف ورعد جه من وراها وحضنها ليه نزلتى انت لساتك تعبانه
ماسة: كنت بلعب مع سيف وبعدين زهقت من السرير والنوم
رعد: بس أنى جولت مفيش نزول غير لما تبجى زى الفل صوح يلا وشالها
ماسة: طب نزلنى هطلع زى ما نزلت
رعد : لما نزلتى مكنتش إهنا لكن دلوجيت إنى إهنا
وخدها وطلع علي غرفتهم
رعد: يااااه يا ماسه كت خايف يجى يوم ومتبجيش إهنا وجارى
ماسة: بجد يا رعد انت بتحبنى
رعد: بحبك بس انت عشج الرعد عشجى أنى وبس
ماسة: ههههههه مش مصدقه يا رعد بس عارف برغم كل اللي حصل الا ان مبسوطة ان جيت وبقيت مراتك وام ل سيف
رعد: أنى بجا لو مكتيش جيتى كت جيت وخطفتك كمان
ماسة: رعد معرفش امتا وازاى لكن فعلا بحبك
رعد: جولتى ايه؟ ؟؟؟!!!!!
ماسة: ههههههه مالك بقول بحبك
رعد: يا ابوووووى اخيرا سمعتها منيكى يا عشجى انت أنى بجا مهحبكيش أنى عديت دا من زمان وبالنسبة للخطوبة ايه؟ ؟
ماسة: احم مالها
رعد: مالها لا ابوس يدك انى استويت ودعوة امى رشجت رشج خلونا نخرج من جو المخطوبين دا
ماسة: ههههه رعد انت مجنون
رعد وهو بيقرب: مجنون بيكى يا عشجى
عند حسن ونعمه
حسن: هتجنن مجدرش،اصدج اخوى حسين إكده طب كيه هتجنن با نعمه
نعمه: هجول ايه مش مهم اللي حصل المهم اللي هيوحصل بناتنا دلوجيت في،وش المدفع وخصوصا اسما دى بته شفت واحنا عيند ماسه اتحددت وياها كيه واسما تبان جوية لكن هى طيبة جوى
حسن: جاسي عامل حراسة كبيرة علي،الدوار إهنا متخافيش ربك الحارث
تانى يوم
رؤوف: ليث أنى جولت مهتعودش دارك دلوجيت ولا في سفر ليكى يا نور والحمد لله الولد عنديهم اجازة وجاعدين في مصر عيند عمتهم
ليث: يا جدى حسين دا ميتخافش منية وبعدين الخوف مش،علينا الخوف علي بته وبت عمها رؤوف: افهم يا ولدى انت حفيدى الوحيد مدد الجبالى وهو خابر زين إكده وأنى اللي كت السبب انه مرته تموت أنى جريت الشر في عنيه ليك خلص الحديت
نور بخوف : خلاص يا ليث اسع كلام جدى بقا
ليث: حاضر هسمع بس الله في سماه لو جرب ل دارى ولا حد منيكم همحيه من علي،وش،الارض كلها ومتنساش دا تار ابوى وامى
نور: تار ايه المساله مش تار المساله ارض ودم واثار وسور بيتبنى بين ناس وبعضها ليث،اوعى تحول الموضوع تار والا هنغرق،في،بحور دم
رؤزف: جولى ل جوزك اصل خلاص مخ هوا
نور: لا يا جدى دا برده ليث حبيبك
رؤزف :ايوة هو دا اللي انت فالحه فيه
نور: كدا وانا بقول احلى حاجة حصلت ان هفضل هنا علشان اشوفك يا حبيب نور انت
رؤوف: انت اللي جلب جدك يا بكاشة انت
ليث: وبالنسبة لكيس الجوافه اللي جاعد ايه نظامه معاكى؟ ؟؟
نور: ليث هو في زى ليث،وقلب ليث دا انت الحب كل
ليث: بحسب نسيتينى مع وجود الجبالى الكبير
الكل ضحك بس كان القلق مسيطر عليهم خصوصا ان حسين مختفي والدنيا هادية قوى
عند رعد وماسه
ماسه صحيت من النوم كان رعد حضنها كانه خايف تهرب منه اول ما اتحركت
رعد »صباح الفل علي عيون الماسة
ماسة: صباح النور
رعد: كيفك دلوجيت اوعى اكون وجعتك امبارح
ماسة بخجل: احم لا ابدا انا كويسة
رعد: قرب عليها وباسها وبعدها: صباحية مباركة علي احلى عروسة
ماسه: رعد بس،بتكسف
رعد: يا ابوووووى اسمى حلو جوى إكده
ماسة: يلا لازم نقوم هقابل
نور ونروح ل ايما اخيرا هخرج ياااااه كانه كابوس
رعد: وعدا خلاص
ماسة: عارف يا رعد استفدت ايه من التجربة دى ان الانسان دا ولا حاجة هوا اى شوية مرض يدمروه وينهوه لو ايده اتكسرت يجنن ولا صدع شوية ينهار بالرغم ان المده كانت قليله ان مشفش بس مميته وترعب بجد الله يكون في عون الناس دى والاكتر العلاج ووجعه الواحد لو بياخد ماية نار هتبقى اهون من الكيماوى دا والرعب ان ممكن مخفش والمرض يكتر وبكبر عارف بقا عندى يقين اى مرض احاربه بالدعاء والصبر ربنا يشفي كل المرضي ويصبرهم علي الوجع اللي بيحسوا بيه
رعد بصوت مخنوق: يارب والحمد لله ان ربنا ردك ليا من تانى يلا همى عشان تخرحى وتنورى الدنيا كمان
بعد مده البنات كلهم متجمعين عند اسما
ماسة: مش كفاية زعل اعتبري انه مش ابوكى اصلا وتعتبري ليه هو فعلا كدا انت متعرفهيوش
اسما: الكلام سهل لكن الفعل صعب قوى
نور: معاكى بس ربنا عالم بحالنا وهو بس اللي،عارف ليه كل دا حصل
ماسة: هو دا المهم انا كنت عايزة اعمل مستشقى ل مرضى السرطان
نور: فكرة تجنن الناس فعلا هنا بتتبهدل وهى بتسافر ل مكان علشان العلاج
اسما: انا موافقه جدااااااا
ماسة: حلو نشوف الارض ونور عليها الراى الطبي. اي رايكم
نور: ودى محتاجة كلام موافقه بالثلاث
اسما: وانا كمان
هدية قربت عليهم: أنى طالعه هروح اشجر علي جدكم
نور: ربنا يشفيه
هدية: يارب يا بتى اسما اوعاكى تعتبي بره الدوار
اسما: انا قادرة اتخرك متخافيش عليا
واتحركت هدية
ماسة: تيتا زعلانه علي جدو قوى مع انه كان قاسي،عليها
نور: العشرة دى حب تانى خالص ومن وجه نظرى اعمق كمان
ماسة: معقول انت بتقولى كدا دا ليث،عينه ناقص تنطق اسمك وانت كمان
نور: طبعا دا حب عمرى كله بس لو الحب مكملش بعد كدا بيبقا دمار وجدتكم حبيته زى ستات كتير حب عشرة ودا اغلب الحب اللي موجود وناجح في،بيوت كتير لو في حب زي حبنا خير،وبركة مفيش يبقا العشرة تكسب بس طبعا بالمعروف
اسما :اقولكم سر انا ساعات يحاول افتكر حياتى قبل قاسي بالرغم انه دخل حياتى من فترة قصيرة الا انه بقا كل حياتى
ماسة: بصراحه وانا كمان
نور: انا بقا غيركم لان حياتى اصلا مع ليث،وبس،
عيشت بيه ومعاه وليه ماعدا عشر سنين اسوء ايام عمرى كله
ماسة: ازاى لا بقا احنا نسمع منك
اسما: ايوة احكى
نور: ماشي نبدا منين اه من يوم ولادتى اليوم اللي ليث اقسم ان ابقي ليه هو بس
عند الشباب
ليث: الحلم بدا اهو يبجا واجع علي الارض المصنع دا هيكون امل للكل الناس
قاسى: فعلا الحمد لله التصاريح والورج خلص جوام وبدانا وحطينا حجر الاساس
رعد: طول ما احنا يدينا في يد بعض محدش يجدر علينا احنا الصعايدة ولا ايه
ليث: عينديك حج وبكرة المصنع يكبر ويبجا اهم مصنع هنسموه ايه
رعد: مش مهم اسمه المهم انه بتاعنا وعلي ارضنا
قاسي: صوح مش مهم مين يحط اسمه عليه المهم ان خيره لينا
ليث: يبجا مصنع بلدنا
قاسى: حلو جوى
رعد: انى موافج
كان في عين تترصد هذا المشهد وبدات في الدمار وكانت البداية طلقه رصاص اخترقت الجسد المقصود لكى تعلن ان الحرب بدات

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى