رواية الصغيرة حنين الفصل الثالث 3 بقلم رحاب جمال
رواية الصغيرة حنين البارت الثالث
رواية الصغيرة حنين الجزء الثالث

رواية الصغيرة حنين الحلقة الثالثة
لسه دكتور جاي يمشي
هشام بغضب : فريدة مش لازم تموت يا دكتور .
دكتور : اهدي هي دلوقتي في غرفه العمليات ادعي لها .
تنفس هشام وبعدها سال علي حاله حنين .
دكتور : واضح ان حنين تعرضت لصدمه قويه تحتاج اللي راحه لان الجهاز العصبي مش هيقدر يتحمل صدمه تانيه بالتالي ده ياثر عليه خاليه المخ هي دلوقتي بخير لما تفوق تقدر تاخدها
هشام بستفهام : اخدها ؟
“قال كلامه ومشي ”
بعد ساعتين طلع دكتور من غرفه العمليات وقال بأسف :الحاله ماتت شد حيلك .
هشام خبط بايدو علي الحيطه بكل غضب . وبعد كدا نزل تحت يخلص كل إجراءات قانونية لجثه فريده
بعد لحظات…..
سمع صوت حنين وهي بتصرخ راح جري علي الغرفه .
حنين بحزن وصريخ : انا فين عايزة اخرج من هنا .
الطبيبه : اهدي يا حبيبتي ما تخافيش .
هشام : اخرجي انتي انا هتكلم معاها قرب منها بجمود..
حنين : مش عايزاك تتكلم معايا ابعد عني .
هشام بغضب شديد : عايزك تعرفي حاجه واحده لما اكلمك تكلميني باحترام مش ضروري تعرفيني في حاجه اسمها احترم الاكبر مني ولا ما اخذتهاش في المدرسه .
حنين بصدمه من نبرة صوته كانه ناوي علي نيه : انت بتكلمني كدا زاي .
هشام بغضب : عايزاني اتكلم معاكي الزاي …..يا بنت 11 سنه.
حنين بدات عيونها تدمع بحزن : ماما فين؟
هشام افتكر كلام دكتور وانها محتاجه لراحه واي صدمه تانيه ممكن تاثر علي جهازها العصبي .
هقولك بس لما نخرج من هنا يلا اتحركي .
حنين : انا مش هروح معاك في حته انت سامع .
هشام معرفش يمسك نفسه غير وهوا رفع ايدو وضربها بالقلم بقوة اللي ان سقطت علي الأرض بالم وضعف .
هشام قرب منها وشالها من علي الأرض وخرج من المستشفى ودخلها العربيه وركب ومشي بالعربيه .
حنين ب بدموع : انت ملكش حق تضربني .
هشام : انتي مش بتسمعي الكلام .ولما تغلطي ضروري اعلمك غلطك طالمه مش نافع معاكي. الكلام بهدوء .
زادت حنين في العياط : ماما نفسها عمرها ما رفعت ايديها عليا.
هشام بثقه : وانا في مقام ابوكي المفروض تسمعي الكلام مش كل كلمه اقولها مرتين عييب .
وصل القصر ونزل هشام ومعه حنين كانت ترفض بشده الدخول .
هشام زقها جوة ودخلت : لا دا انتي متربتيش بس قسما عظما يا حنين لربيكي وشغل العناد وقله الادب دي هخليكي تبطلي غصب عنك ….
حنين بصوت عالي : ماما فين؟؟…
هشام : امك سابتك عندي امانه وسافرت ..
حنين ببكاء : سافرت من غيري طب الزاي هي زعلت مني ….انا اللي مفروض ازعل هي لي تسافر وتسيبني لييي .
هشام بنفعال : واطي صوتك .
حنين بدات تبكي بصوت مكتوم وقعدت علي الارض بانهيار ..
هشام بصوت عالي : انا مش فاضي للشغل ده ام عبده يا ام عبده .
ام عبده : نعم يا بيه.
هشام : طلعي البنت دي على فوق يلا .
ام عبدو نزلت واخذت حنين وهي منهاره من العياط و طلعتها على فوق
ام عبدو : اهدي يا حبيبتي انتي بتعيطي ليه .
حنين بحزن : ماما سابتني ومشيت يا دادا طب سابتني ليه كل ده عشان اتضايقت لانها كذبت عليا انا عندي بابا وطلع عشان ده مش بابا انا من حقي اعرف سابتني ليه وازاي تسيبني مع شخص غريب ما اعرفوش .
ام عبده بحنان : استاذ هشام زي والدك يا حنين ما تخافيش منه مامتك تعرفه كويس قوي وهي زمانها راجعه مش هتطول بس انت طولي بالك وما تزعليش يمكن الظروف قصرت عليها وما عرفتش تاخدك معاها ما تحكميش عليها يا حنين من غير ما تعرفي اسبابها مامتك بتحبك .
حنين وهي تكسر كل اللي علي تسريحه “بصراخ ” : ما تقوليش بتحبني كذبت عليا وهمتني من عند بابا وهمتني هشام ده بابا طب طالما هشام مش بابا مين هو البابا قولي لي .
“هشام سمع صوت تكسير من فوق طلع جري يشوف ايه حصل”.
هشام قرب منها بغضب شديد ..
ام عبده بخوف : هشام بيه هي بس تلاقيها قلقانه وخاي…
هشام قطعها بصراخ : اطلعي انتي بره .
ام عبده بقلق وهي تنظر لحنين بخوف عليها لانها عارفه لما هشام يعصب مش بيشوف حد : اسمعني يا بيه..
هشام وهو يقاطع كلامها للمره الثانيه : اطلعي برا . قال كلامه وهوا باصص لحنين واشار باصبعه : إيه إللي انتي عملتيه ده .
حنين تنظر إليه بخوف : انا مش عملت حاجه ..
هشام قرب منها وحط ايدو على كتفها ونزل لمستواها اسمعيني يا حنين اللي هيخليك دلوقتي تلفتي مني ومن عقابي ليكي تلمي كل اللي انكسر على الارض .
حنين تتنفس بصعوبه : ماشي .
هشام قبض بايده على كتفها بقوه : اسمها حاضر…
حنين بالم : حاضر.
هشام شال ايده من عليها … جاب كرسي قعد يتفرج عليها وهي بتلم القزاز ..
بعد لحظات قام هشام من علي كرسي بصدمه. وو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصغيرة حنين)