رواية الحلم والسراب الفصل الرابع 4 بقلم إيمان عطية
رواية الحلم والسراب الجزء الرابع
رواية الحلم والسراب البارت الرابع

رواية الحلم والسراب الحلقة الرابعة
سامية دخلت وسحبتني من إيدي، شديت نفسي منها وقولتلها، إستني بس ياسامية بتشديني كدة ليه… قوليلي … شكلي معقول؟
سامية: شكلك زي القمر يانوجا يلا اطلعي بقا الراجل برة وقاعد على أعصابه… إستهدي بالله كدة واطلعي اقعدي معاه وقوليله كل اللي بيدور في دماغك واللي يطمن قلبك من ناحيته… وربنا يقدم لك اللي فيه الخير يارب.
_ يااارب ياسامية… خرجت من الأوضة ودخلت الصالون وانا محرجة جدا من ماهر.. لدرجة إنه لاحظ وقام بسرعة قاللي… تعالي يانوجا اقعدي مكاني هنا، وانا هاروح استعجل القهوة.
قلت السلام عليكم
ردوا عليا السلام وقعدت وانا حاسة إن دقات قلبي هتسمع الجيران، حسيت بنظرات أحمد ناحيتي واتوترت أكتر، بس أحمد أنقذني وبدأ الكلام
_ عاملة ايه يا ياآنسة نجوى
_ الحمد لله والله تمام
_ أنا هتكلم على طول بدون مقدمات، أنا عاوز اتقدملك للجواز وبصراحة أنا مستعجل عشان ناوي أسافر الكويت عشان قدامي فرصة عمل كويسة ومحتاج يكون معايا زوجة، هاه إيه رأيك؟
_ بصراحة انا مش عارفة اقول أيه، إنت لخصت الموضوع كله في جملة واحدة، لكن ده جواز وعشرة عمر، مينفعش كل حاجة تتم بسرعة كدة.
_ عندك حق، بس زي ماقولتلك موضوع السفر هو السبب في الاستعجال، ودي فرصة ماتتعوضش، وبعدين انا صديق ماهر من زمان وتقدروا تسألوه عني، وتسألوا كمان في مكان شغلي ومكان سكني والحمد لله أنا طول عمري راجل عملي مبحبش المشاكل وشغلي واخد كل وقتي تقريبا.
_ تمام، بس ده على المستوى العام والظاهر لكل الناس، لكن على الجانب الشخصي…؟
_ مش فاهم قصدك.
_ أقصد إن فترة الخطوبة إتعملت علشان الطرفين يتعرفوا على بعض ويعرفوا كل حاجة عن بعض، وحضرتك بتقول مستعجل… طب ازاي هنقدر نعرف مزايا وعيوب بعض، متهيقلي دي أهم حاجة لنجاح الجواز.
_ عندك حق والله ياأنسة، بس إن شاء الله يعني الجواز مش هيكون بكرة أو بعده، معانا شوية وقت وإن شاء الله يكونوا كافيين إننا نتعرف على بعض أكتر.
_ تسمحلي أتكلم بصراحة أكتر؟
_ آه طبعا ياريت.
_ أنا عرفت بالصدفة إن حضرتك يعني… كان في يعني مشروع خطوبة مع زميلة لك، والكلام ده َمن وقت قريب، والخطوبة يعني مكانتش تقليدية لكن كان في ارتباط عاطفي من أيام الدراسة يعني استمر كذا سنة، أحب اعرف من حضرتك مدى تأثير التجربة دي عليك أيه، أنا عارفة إنه موضوع شخصي، لكن ده جواز والصراحة فيه مهمة جدا.
_ أولا بلاش حضرتك والكلام الرسمي ده، ثانيا أنا هكلمك بصراحة تامة، أنا عرفت سهيلة أخر سنتين ليا في الكلية، أنا خلصت قبلها واستنيتها تخلص عشان اتقدملها رسمي، على الأقل أكون اشتغلت واستعديت ماديا للخطوبة، وفعلا اتقدمتلها لكن محصلش نصيب، السيد الوالد كان راسم لها مستقبل مادي أفضل بجوازة من إبن شريكه في الشغل، وتقريبا كان كل شيئ مترتب، عشان كدة الرفض كان تام ولا رجعة فيه.
_ بالسهولة دي؟ طب وهي كان أيه موقفها وليه محاولتش تتمسك بحبها وتدافع عنه؟
_ حاولت طبعا بس الضغوط عليها كانت كتير، وأنا كمان سلمت بالأمر الواقع وبعدت لأن ده في الأول والآخر نصيب، وكمان كرامتي ماتسمحليش أفرض نفسي على حد.
_ وقررت تبعد وتسافر وتعمل فلوس عشان تثبتلهم إنك كمان مستواك مش قليل؟ يعني التجربة دي هي السبب والحافز للسفر؟ متزعلش من صراحتي بس أنا عاوزة أتطمن لو حصل نصيب يعني، إن التجربة دي ملهاش أي تأثير سلبي على علاقتنا.
_ لأ مش زعلان ولا حاجة، بس صدقيني حتى لو كان اللي حصل ده سبب من الأسباب لكن مااخبيش عليكي أنا من الأول كان عندي طموح السفر خصوصا الشغل هنا صعب إنه يفتح بيت بمستوى معقول.
_طيب ممكن سؤال أخير؟
_ آه طبعا اتفضلي.
_ إزاي قدرت تتخطى تجربة عاطفية استمرت أكتر من تلت سنين بسهولة كدة وكمان تفكر في ارتباط جديد؟
_ بردوا مش هخبي عليكي… أنا مازلت بعاني وبحاول أنسى التجربة دي بحلوها وبمرها واتأقلم وأعيش حياتي صح، والنسيان ده مسألة وقت، مش هانتظر أنا بقا والدنيا تقف، أنا ليا أهل أنا عندهم كل حاجة ويتمنوا يشوفوني موفق وسعيد في حياتي، وحقهم عليا إني أفرحهم وأطمن قلبهم، وانا كمان من حقي أشق طريقي ومعايا شريكة حياتي. هاه، في حاجة تانية حابة تعرفيها عشان تتطمني؟
إبتسمت ومعرفتش أرد عليه. لقيته هو كمان ابتسم وقاللي،
_ عموما خدي وقتك وفكري براحتك وردي عليا، أنا بصراحة إرتحتلك اول ماشفتك واتمني تكوني شريكة حياتي.
آخر كلمتين دول ثبتوني وبنجوني وحسيتهم فعلا طالعين من قلبه، إرتبكت والكسوف بان عليا، لقيته بيبتسم تاني وبيقولي
_ انا مش مصدق نفسي والله، هو لسة في بنات بتتكسف كدة، والله العظيم ربنا كريم إني اتعرفت عليكي يانجوى ويارب تكوني من نصيبي… بس بقولك أيه ماتتأخريش عليا بالرد، وإن شاء الله مش هتندمي، هخليكي أسعد إنسانة في الكون.
سمعنا صوت ماهر وسامية بيتوشوا في الصالة، تقريبا ماهر عاوز يدخل بالقهوة وسامية بتقوله يسيبنا شوية كمان، بصراحة ماهر أنقذني لأنى كنت محرجة جدا رغم سعادتي بكلام أحمد، ماهر دخل وقال
_ عملنا القهوة وبردت وعملنا غيرها ٣ مرات، بس فداكم.
أحمد: ياسلااام… ماهو ينفع تجيب القهوة وتسحب تاني خفيف خفيف ياظريف.
ماهر: ياسلاااام.. هي دي أخرتها يعني، بقيت ظريف من أولها… عموما ماشي ياسيدي هعديهالك وتكرم لاجل عيون نوجا وهسحب خفيف خفيف يالطيف.
ضحكوا هما الاتنين وأحمد قاله.
_ لأ ياسيدي الجايات كتير إن شاء الله والمرة الجاية تكون في بيت نجوى بإذن الله… إقعد اشرب معانا القهوة لأني هستأذن عشان عندي شوية حاجات بخلصها… دخلت سامية وهي بتبصلي نفسها تتطمن عليا ومن ابتسامتي فهمت ولاحظت الفرحة في عنيها… بصت لاحمد وقالتله مستعجل ليه يابشمهندس مالسة بدري.
_ بدري من عمرك ياسامية وبشكرك والله على استضافتك لينا.
قعدوا يتكلموا ويهزروا وهما بيشربوا القهوة وانا مركزة مع أحمد بحاول أجمع عنه معلومات عشان اقدر أفهمه أكتر، واللي لاحظته إنه إنسان عملي جدا وبيحب شغله، مرح، ذوق جدا ولبق في الكلام، رومانسي وكلامه يدخل القلب…. حسيت بفرحة كبيرة دخلت قلبي واتمنيته زوج وفضلت أشكر ربنا في سري إن أخيرا الحلم اللي كتير اتمنيته خلاص هيتحقق وهتجوز فتى أحلامي اللي كنت بتمناه من زمان وكان خلاص هيضيع مني ويتجوز غيري، لكن كرم ربنا كبير وحب يفرحني ويحققلي حلمي. لكن ياترى الدنيا مخبيالي أيه، وياترى هفضل سعيدة وفرحانة بتحقيق حلمي والا اتفاجئ إن الحلم كان مجرد وهم وسراب؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحلم والسراب)