رواية اسير روح الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني
رواية اسير روح الجزء الخامس
رواية اسير روح البارت الخامس

رواية اسير روح الحلقة الخامسة
روح واقفت مصدومه من الخبر و اغمو عليها بعد ساعات في غرفة في المستشفى كانت روح نايمة على السرير و المحاليل متعلقة في ايديها و بتردد اسمه:ـ عمر… ع عمر
فتحت عيونها ببطء :ـ اااه يا دماغي… ماما انتي بتعملي اي هنا .. انتوا لابسين اسود ليه فى اي بتعيطى ليه يا شهد في اي هو عمر مجاش ليه كل دا احنا بنعمل اي هنا اصلا
هنا مسحت دموعها و مسكت ايديها:ـ روح اول حاجة عمر طلاقك يا حبيبتي ربنا يرحمه انا عارفه انتوا اي بالنسبة بعض بس دا امر الله ربنا يرحمه يا حبيبتي تانى حاجة انتي لازم تكوني اوية علشان ابنك و علشانا فوقي يا حبيبتي متوجعيش قلبي و قلب ابوكي و اختك عليكى دا عمروا و كلنا رايحين.. عمر مات يا روح اقبلي بالواقع يا بنتي و أرضي بنصيبك هو كان بيحبك اوى بس خلاص ربنا يرحمه
روح هزت راسها بالنفي:ـ لا لا انتي بتكدبو عليا يا ماما انتوا صدقتو كلام دكتور مش فاهم حاجه انا هتصل بيه و هيرد عليا قدامكم ولا صح هو هنا في المستشفى انا هقوم اشوفو…. اااابعدي عني سبوني
سعيد بحزن سبيها يا هنا:ـ قومي يا بنتي دوري عليه محدش هيمنعك
روح شلت المحاليل من ايديها و انجرحت لكن مهتمتش لوجع ايديها ولا لتعبها كل الى في دماغها انها توصل لعمر و بثبتلهم انه عايش خرجت من غرفتها و بقت مشية في الممر بتبص حواليها بامل و لهفة فتحت اول غرفة قبلتها دخلتها و هى بتنادي عليه :ـ عمرر عمر انت فين …طب انا اسفة هسمعك و هسمع كلامك بس اطلع بلاش المقلب دا فيا ارجوك
خرجت من الغرفه و كررت نفس الحركة
الممرضة:ـ انتي اي الى خرجك من اوضك يا مدام
روح قاطعة كلامها:ـ عمر .. عمر جوزي هنا هو عمل حاد.ثة.. عايزة اعرف اي وضعه هو كويس صح
الممرضة بصتلها بشفقة و ضرب.ت كف على كف:ـ لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم قصدك عمر السويركي
روح بسرعة:ـ أيوة هو هو فين انا مراته و هنا علشان اشوفه و اطمن عليها خرج يعني ارجوكي اتكلمي
الممرضة ربطت على ضهرها بحزن:ـ البقاء لله و ربنا يصبرك يا حبيبتي هما خدو علشان يدفن.ه من كام ساعة
روح شالت ايديها من على ضهرها بغضب و انهيار:ـ دا انتي اتجننتي بقا اوعي ايدك مين الى مات هااا مين انتوا بتعزوني في مين فى عمر ههههه طب طب ازاي و هو وعدني انه مش هيسبني ه هو قالك تضحكي عليا علشان اتعلم طب ا انا بعترف بغلطي بس خلي يطلع خليني اشوفو
شهد بدموع:ـ روح اهدي
روح بصتلها:ـ عمر مماتش انتوا كدابين لانه وعدني انه مش هيسبني مهما حصل انتوا بتضحكو عليا صح اوعى بقولك سبوني يا عمر
بصت حواليها و وقعت على الأرض بض.عف هنا و سعيد جريو عليها حضنوها روح انهارت و فضلت تبكي بقهرة و هى مش مصدقة ان حبيبها و ابو ابنها تركها فارقها و فارق الحياة:ـ ااااه ح هو وعدني انه هيفضل معايا مهما حصل وعدني انه هيكون جانبي انا السبب عمر مات بسببي قلبي وجعني ا انا مش حاسه بنفسي انا بحلم صح يا امى دا مش حقيقة انا لم هصحه هلقيه قدامي زى كل يوم
سعيد بحزن:ـ انا بنتي قوية قومي يا روح متخليش حاجة تهزك دى سنة الحياة امر الله و لازم نرضا بيه عارف انه صعب بس بلاش ابنك يجي الدنيا يبقا يتم الاب و الام و انتي على وش الدنيا قومي علشان ابنك الى لسه مجاش قومي يا بنتي
روح مذل بتبكي في حضن ابوها شهد و هنا بيبكو عليها بحزن هنا رفعت ايديها و بقت بتملس على شعرها بعدين خدوها و مشيو بعد وقت وصلوا البيت
روح و هى متجها لاوضتها:ـ انا هنام عايزة انام محدش يخبط ولا يدخل اوضي تمام
روح دخلت اوضتها هنا قعدت على الكرسي و بتبكي:ـ بنتي بنتي اتجننت البت عقلها راح يا و.جع قلبي عليكي يا بنتي دول لسه مكملوش سنة متجوزين يحصل فيها كل دا ليه ليه يا سعيد
سعيد بحزن:ـ لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم يا هنا اهدي مينفعش البت تشوفكم كدا البت لسه في صدمتها انتوا كدا هتمو..توها
جوه عند روح روح كانت مشغلة مزيكا هاديه جدا و بتتفرج على صور فرحهم
روح بابتسامة باكية:ـ شوفت عملتك وصلتنا لفين يا استاذ.. بيقول انك ميت ليه ليه تسبني انت موعدنيش انك تسبني حتي لو اطلاقنا انت قولت يا روح مهما حصل مستحيل اسيبك بس انت دلوقتي وحيدة ليه يا عمر ليه انا عملت اي علشان تخو..ني انا مستحيل اكرهك هفضل استناك العمر كله انا و ابننا في انتظارك
تاني يوم
هنا بدموع:ـ و بعدين يا سعيد احنا لازم نعمل حاجة بنتك بضيع افهم بقا دى لا بتاكل ولا بتشرب و على طول حبسه نفسها لازم نشوف حل
خالة روح:ـ انا مسافرة بكرا اي رايكم لو تجي معايا و اهو تغير جو لان قعدها هنا مش حلو ليها روح مش مصدومة روح بتهرب من الواقع بالدليل انها عيطت و انهارت روح مش مجنونة بس الواقع صعب عليها ربنا يصبرها
هنا بهدوء:ـ مش ها ينفع
سعيد بهدوء:ـ انا موافق بس تخلي بالك منها انا عارف انكي بتحبيها اكتر مننا بس بنتي امانة عندك خدي بالك منها يا سلوى
سلوى بهدوء:ـ في عيوني يا سعيد
هنا:ـ هقوم احضر الشنط و اقولها و يارب توافق
هنا دخلت اوضتها كانت روح نايمة و هى حضنا ألبوم صورها مع عمر قبلت راسها و حضرت حاجاتها و خرجت بالليل روح وافقت انها تسافر مع سلوى ودعت اهلها و ركبت الطيارة
سلوى بابتسامة:ـ هنسافر و نعمل الى بنحبو هتكوني معايا خطوة بخطوة تمام يا حبيبتي
روح ابتسمت بحزن و سندت راسها على الشباك غمضت عيونها
فلاش
عمر واقف بعصبية مصتنعة:ـ طب امشي و تقولي هو حصل حاجة يا حبيبتي
روح بتفرك ايديها بتوتر:ـ لا يا حبيبي مش لدرجة أنك تمشي تقدر تقعد.. جاهز علشان تسمعني
عمر بنفذ صبر:ـ لا اله الا الله ما تتكلمي يا بنتي انا كدا قلقت و كفاية فرك في ايدك الحركة دى بتنرفزني اقفي عدل و قولي
روح غمضت عين و بتبصله بالعين التانية بتراقب:ـ عمر انت متعصب ليه انا بتكلم عادي
عمر لف وشه الناحية التانية
روح بتوتر:ـ عمر ان انا حامل
روح حطت ايديها على وشها عمر لف وشه ليها :ـ و دا اي دا ماشاء الله نزلي ايدك يا روح و بطلي حركات الاطفال دى لانها بتعصبني
روح شالت ايديها و طالعت على الكرسي:ـ بقا انا يتقالي اطفال ماشي يا عمر مانت لو كنت مهتم مكنتش هتقولي اطفال ربنا يسامحك
عمر بصلها و انفجر في الضحك:ـ يعني الطفلة دى هتكون ام طفله هتربي طفل انزلي يا بنتي من على الكرسي ربنا يهدينا اهو قولت يهدينا جمعت اهو انزلي بقا الكرسي اتبهدل
روح بصتله بطرف عينها و نطط و بقت في حضنه:ـ عمر انا هبقا ام مش مصدقه نفسي
عمر حضنها شالها و قعد يدوخ بيها بفرح:ـ و انا بحبك اوى يا روح الروح بحبككك
باك
مسحت دموعها و بقت تبص لدبلة الى في ايديها
بعد تلات شهور في الشركة
روح دخلت غرفة الاجتماع و قعدت:ـ بعتذر جدا على التاخير هو الشريك الجديد لسه مجاش
لسه يا فندم
روح رجعت شعرها لوراء:ـ تمام مفيش مشكلة لم نستنا شوية
اهو جاه اهو يا فندم
دخل غرفة الاجتماع بكل هيئبة و ثقة ممزوجين بغرور:ـ صباح الخير
الجميع:ـ صباح النور
روح رفعت عيونها من على الورق تشوف مصدر الصوت بصتله بصدمة و قالت بهمس:ـ عمر ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسير روح)