روايات

رواية اختيار الحب الفصل السادس 6 بقلم نور رأفت

رواية اختيار الحب الفصل السادس 6 بقلم نور رأفت

رواية اختيار الحب الجزء السادس

رواية اختيار الحب البارت السادس

اختيار الحب
اختيار الحب

رواية اختيار الحب الحلقة السادسة

“تتجوزيني”
بصت بصدمه ليه كان يبتسم بيها ولكن المره دي بيتبسم بحب مش مجرد ابن عمتها اللي كان طول عمره معاها
“وافقي ،،وافقي ……وافقي ”
كل الناس اللي حوليها كانت بتقول كدا وهي يا حبه عيني مش قادره تفكر حتي
(مروان)رجلي وجعتني طيب ، موافقه تتجوزيني و لا الحق الطياره
ضحكت و قالت
(لينا )موافقه
لبسها الخاتم و كلو بيصقف و حاجه لطيفه جدا قدام كل الناس و بلا بلا بلا ولكن في الاوضه اول ما شدته من أيدها عشان يروحوا في مكان هادي ضربته في بطنه بعيد وقالت ” حل الموقف اللي عملته دا كسفتني منك لله ”
(مروان)ايه يا شيخه البنات كلها تموت في مواقف المحن دي مكشره ليه
(لينا )أنا مش عاوزه اتجوزك
(مروان) مش عاوزه ايه يا روح امك !
(لينا )مش عاوزه اتجوزك مش حباك
(مروان) لا حبيني مبينزلش مني غير الطعم دا
(لينا )مبهزرش
(مروان)يعني أنا اللي بهزر دا انا هنفخك ايه مش عايزاني امال التلميحات اللي عمال ارميها ليكي من سنه عدت ايه البعيده مش واخده بالها
(لينا )أنا مش مرتاحه
(مروان) ليه يا عين امك بت ماخلينيش اغيب عليكي (لينا ) شفت اديك شخص غبي و رخم و نرجسي و بتاع نسوان و مهمل و صايع و فاشل و ماشي تستعرض عضلاتك
(مروان)مش فاهم كلو دا عليا أنا ليه دا انا حتي دكتور يعني مش فاشل ولا حاجه و دا. يثبت اني مش غبي و بالنسبه لعضلاتي يعني بالله لو عندك عضلات زي دي متمشيش تحطيهم في عين الناس
كان بيحاول ياخد الموضع بضحك معاها لانو عارف لما تتضايق أو تتضغط أو حتي تتكسف بتقبي مش مفهومه متلخبطه زي طفل صغيره
(لينا ) انت مقلتش انك جاي ، خدعتني كنت قول انك هتيجي بدل ما أنا كنت حزينه عليك
(مروان)مكانتش هتبقي مفاجأة ، أنا كنت عاوز اقولك تتجوزيني قدام كل الناس عشان أنا فعلا عاوزك
(لينا )أنا مشوشه و مش عارفه ارد
(مروان) انتي رديتي خلاص
(لينا )دا رد تحت التوتر ميتحسبش
(مروان)هيتحسب امتا يا بطه
(لينا )معرفش
بقى كان عارف ان بعض الفقره دي في فقره عياط هتبدا فا قال بسرعه
(مروان) لينا الميكب ، متعيطيش
(لينا )مش هعيط
(مروان)امال ايه اللي في عيونك دا
(لينا )مش هعيط
(مروان)لو معيطيش هجبلك بونبوني وعد
(لينا ) اديني وقتي طيب افكر
(مروان)اللي انتي عايزاه
(لينا )و وجبه عائليه من بتقول برجر
(مروان) عيوني
(لينا )و نتمشي سوا علي البحر
(مروان)منتي تتجوزيني و انا هعملك كلو دا ليه الفرهده دي بقي
(لينا )أنا مش عاوزه اتجوزك
(مروان)يخربيتي يا ستي بس متعيطيش
(لينا )لا اسم الله عليك
ضحك بغلبه عليها
(مروان)خلاص ممكن نروح سوا طيب استأذنت منهم ارواحنا وانتي سوا
(لينا )احكيلي جيت ازاي
مشيو في طريقهم عشان يروحوا ركبت معاه العربيه عشان يروحوا علي البحر
(مروان)استأذنت من مدربي يوم اسافر و ارجع عشان عيونك
(لينا )علي فكره انا فعلا انبسط بوجودك جدا
(مروان)يارب ننبسط بالعرض مع وجودي و توافقي
(لينا )أنا بس اتخضيت مش اكتر
(مروان)يعني موافقه
(لينا )ايه سبب انك اتقدمتلي
(مروان) انتي عبيطه اي حد ليتقدم لحد بيكون ليه
(لينا )ليه
(مروان)عشان يعملوا تريند علي التيك توك اكيد
(لينا )………..
(مروان)بهزر بهزر
(لينا )دمك سم
ضحك علي تعابيرها وهو بيركن جنب البحر نازلين خلاص
بعد شويه صمت قال
(مروان)من ساعه ما رجعت من سفري و كنتي لسا في اول سنه ليكي في الجامعه كنتي بتتعاملي بنفس الأسلوب لحد الان شخصيه لطيفه و حبوبه فكرت اني حاسس انك زيك زي اي حد في العيله و لكن يوم روا يوم الموضع كان بيقبي اغرب أنا مش حاسس انك زيك اي حد ولا حتي أننا لما اكون معاكي مش ببقي زي العاده و من هنا بدأت أحس بحجات غريبه من نحيتك من شعوري اني عاوز احميكي و اخليكي جنبي علطول اني اتمشي معاكي و اشاركك الهبل بتاعك كل يوم مرورا بكل تفاصيل حياتك الصغيره و الكبيره و لكن بعد ما شريف اتصاب في البوكسنج و عمل حادثه و فقدناه و انا مقدرتش اقرب ……….خفت …….. خفت من الفقدان و الخساره و الخزلان لأن شريف كان اكتر من اخ ليا كان مثلي الاعلي وكل حاجه في حياتي فا لما فقدته مره واحده حسيت اني مش قادر اقرب من حد تاني ، شغل نفسي بقي بالبنات و السهر و الحفلات والدراسه عشان ابعد عنك تماماً …………ولكن القلب غلاب كل مره برجع لنفس النقطه تاني و قلبي ياخدني ليكي حتي لو اشوفك شويه صغيرين ، رغم انك عارفه قرارا البوكسنج غلط كنتي مش سيباني وحدي لوحدتي و انا بعمل حاجه وعدت نفسي بيها حتي انك كذبتي في البيت عشاني ، كنتي كل حاجه انا عاوزها عشان افضل مكمل في الدنيا دي ورغم كلو دا فضلت مكابر اني مش حاسس بحاجه قوي من نحيتك و لكن بعد ما مشيت و اتخانقت مع بابا وبعدت عرفت اني لا قدرت ابعد عنك ولا ابعد مشاعري نحيتك ، رنين علي بابا استسمحه انزل مصر في حفله تخرجك رميت كتير عشان يرد عليا ورغم أنه كان زعلان لكن وافق اجيلك مكنتش تقدر انزل مصر منغير رأيه دا بابا في النهايه ، بعد ما كلمت طنط و عمو وافقوا بشكل مبدأي و كان فاضل موافقتك أنا مش عارفه لو دا صح ولا لاء ولكن أنا مش هينفع الصراحه اسيبك يعني ماشاء الله دكتوره وحلوه ودمها خفيف و سكر و بتحب البحر و الاكل السبايسي و الالوان الطيفه و هي كلها يعني لطيفه و لبسها حلو و هي جميله من برا وجوه لو سبتك هيبقي عبيط و انا ابقي عبيط في كل حاجه إلا دي ………………. أنا مش عاوز ردك دلوقتي معاكي لبكرا الصبح عشان توافقي أو توافقي جدً ووعد مني اني هخليكي تاخدي المنحه اللي في ألمانيا اللي هتموتي عليها ولكن المره دي و انا معاكي هناك مكمن عليكي و يحميكي حتي لو انتي مش عاوزه حمايه أنا عاوز احميكي مهما كبرتي هتفضلي البنت اللي تولي جامعه اللي في أول يوم ليا في مصر ادتني مصاصه عشان نقلي صحاب فا أنا بعرض عليك تتجوزيني مقابل اني عليكي تروحي المنحه
(لينا )دا اعترافات كتيره قوي عليا
(مروان) ايوه يعين هتوافقي بعد كلو دا ولا لاء
(لينا )عملت ايه في الماتش
(مروان) اخر ماتش هلعبه خلاص الاسبوع الجاي هاخد حق شريف
(لينا )تمام موافقه
(مروان)علي ايه بالضبط
(لينا )الجواز
(مروان)عاوزه اكتب الكتاب قبل السفر انا مسافر بعد بكرا
(لينا )افرض غيرت رايي
(مروان)لا مش هتغيري رايك أن شاء الله
(لينا )هشوف راي بابا
(مروان)موافق
(لينا )انت ايه عرفك
(مروان)خدت رايك
(لينا )طب راي ماما
(مروان)موافقه
(لينا )لا لازم راي جاد
(مروان)موافق
(لينا )كلو إلا راي وفاء
(مروان)موافقه
(لينا )ايه الهزار ههرب فين
(مروان)متحاوليش أنا عامل حسابي
(لينا )مفيش مهرب !
(مروان)لا
(لينا )خلاص بقي يقبي موافقه
ضحك و بس السما لحظات وهو مغمض عينيه ، اتنفس بسرعه و قال وهو رايح تجاه العربيه
(مروان)يلا نروح بسرعه
(لينا )ليه
(مروان)الاحسن متعرفيش يلا نروح
مشي قدامها شويه وهو مبسوط فرحان جدا ب موافقتها و كأنه ميعرفش أنها هتوافق ،
ولكن لما سمعها منها قلبه داب و مش عاوز يعترفلها مباشرتا أو حتي يلمسها غير لما تكون في الحلال فا الحل الاسلم ميشوفهاش لحد بكرا
وصلها البيت و سابهاا منغير ما يبص في وشها وهو كله حماس لحد تاني يوم
(الشيخ) بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ابتسم بهدوء وهو بيشوف وشها قد ايه هي متوتره و خايفه
وقف و سلم عليها ب ايه وقال ” لما ارجع عندي كلام كتير أقوله استنيني بس ١٠ ايام ”
(لينا )١٠ ايام يدبس
(مروان)لو كان ينفع أقل كنت عملته صدقيني
(لينا )يقبي ١٠ ايام
كانت طيارته بعد ساعه فا خدها معاه عشان تودعه المره دي برضو راح وحده معاها اول ما نزل من المطار حد شنطته و حضنها جامد فتره كبيره
(مروان)الحضن الحلال حلو
(لينا )أنا حاسه اني عاوزه اعيط جامد
(مروان)استني لما اجي عيطي في حضني
(لينا )احنا فينا من كدا
(مروان)يوووه انتي لسا شفتي حاجه ، المهم خدي بالك من نفسك و استني بس ١٠ ايام بس
بعد عنها و خد شنطته عشان يمشي لو قعد علي كدا الطياره هتفوته
(لينا )مروان
بصله باستفسهام فا قالت
(لينا )فوز ها
ابتسم ورمت بوسه في الهوا وطلع علي الطياره بينما هي روحت البيت ولا كان حاجه حصلت
طول الاسبوع مكلمتوش ولا حتي عرفت عنه أي حاجه عشان متعطلوش عن التدريب بس كانت ناويه تعمل حاجه متهوره جداً هل هتسافر ليه مثلا تفاجأه لا هي جمعت العيله كلها بعد ما فضلت اسبوع كامل تقنع في والد مروان يوافق و اخيرا اليوم الموعود. يوم ماتش مروان علي الود اللي غش و فاز علي شريف في اخر مباراه ليه
كان كلو متوتر. بينما مروان كان بيقرا صوره بس بهدوء وهو مطمئن قرر من اللحظه اللي اتجوز فيها أنه ليستقيم لأجل نفسه ثم لاجلها و لأطفالهم في المستقبل
خبط الباب مع اخر ايه في الصور فا رفع رأسه من علي الارض لقي لينا وافقيه قدامه مبتسة ليه
(لينا )هاي
جري عليها حضنها و شالها يلف بيها
(مروان) يا روحي يا روحي وحشتيني
قالها وهو بيلف بيها بفرح شديد وهي ماسكه فيه لتقع
نزلها وهوا مش عارف يبطل يبتسم
(لينا ) عامل ايه
(مروان)أنا كويس من ساعه ما شفتك
ميل عليها حضنها تاني بحب وهي بتضحك علي رده فعله اللطيفه
(لينا ) قربت تطلع
(مروان) ايوه
سابها في الأرض و لسا بيضحك
مسكت أيده وقالت ” جيبالك مفجأه معاي ”
(مروان) فيه مفاجأة احلي مش شوفتك يا روحي
(لينا ) ايوه ،افتح الباب
مفهمش ولكن راح تجاه الباب إلي دخلت منه فتحه باستغراب لكنه تحول لمفجأه لما بقي أبوه واقف
(مروان) بابا !
قالها بتفجأه بينما ايوه خده في حضنه وهو بيسلم عليه وقال ” مينفعش مكنش موجود في يوم زي دا ”
بعد عنها وهو مصدوم من المفاجأة و فرحان خالص بوجوده أبوه ببكره اللعبه و اللي بيلعبها لكنه هنا معاه بيشجعه
حضن ايوه تاني بسعاده
(مروان) مبسوطه بوجودك يا بابا
ضحك وهو بيتخيل لينا اللي مسابتوش طول الاسبوع وهي تمشي وراه من الشركه للبيت لللمصنع لكل مكان عشان يوافق يدرزح يشجعه بعد ما شرحت له الوضع وافق ، ايه ميل عليه وقال ” الاروبه الصغيره دي السبب ”
بعد عنها و بص ليها تاني كانت وافقه وارهم ماسكه دموعها بالعافيه
جري عليها حضنها تاني وهو بيقول ” يا اجمل حاجه في الدنيا ”
سمع صوته في مكبر الصور فا سابها وهو مش قادر يبطل ابتسام
ضربته براحه علي كتفه وقالت
(لينا ) فوز ها
ضحك وقال
(مروان) نفوز عشان عيونك يا قمر
طلع من الممر لحد الحلبه و لينا رجعت تقعد في الكرسي ال vip مع اهلها اول ما دخل كل الحلبه اترجت من الهتافات لكنه عينه جات علي مكان لينا ليتفاجأ أن العيله كلها هنا مش بس لينا و أبوه ، ابتسم بامتنان و وجه وشه للخصم اللي قدامه وهو ناوي عليه
بدأ النزال و كان مروان متقدم عليه و فاز في الجوله الاولى لكنه مع بدايه الجوله الثانيه بدأ يغش و يحط دعامات حديديه في البوكس ولكن مروان كان عارف دا. فا استغلها لصالحه و أنها تقيله و اتحرك ب خفه حوليه جوله ورا جوله كوران كان بيفوز لحد الجوله الاخيره لاحظ أن الخطه اتغيرت بدل ما يحطوا حديد لقائهم خطو دبابيس مسننه اول ما لمست كتفه دخلت فيه فا اتشتت و اتضربت لكنه لم شتات نفسه و بوم المصريه القاضيه وفاز و علي اللغم من فوزه بدأ ينتشر في كل الشاشات اللي في الحلبه فيديو لنزال شريف مع المخنـث دا و فضحه في كل مكان
اول ما نزل من علي الحلبه جري عليها يحضنها بحب
(مروان) أنا بحبك
قالها لاول مره في مكان مميز و حدث مميز وحلال زي ما كان بيحلم
(لينا ) وانا كمان بحبك
قالتها وهي محرجه من المواقف لكنه كل العيله انهمرت عليه تبارك و تشجعهدة اخيرا عرفت ياخد حط شريف و اثبت اللي عمله الغشاش دا و دا المطلوب كان و من هنا أنهي مسيرته ك بوكسر و كمل حياته ك دكتور
.
.
.
.
.
.
.
(لينا )مروان
(مروان) نعم يا روحي
(لينا )انت بقيت مش بتحبي علي فكره
(مروان) ليه يا نينا
(لينا )عشان مش راضي تجيب ليا ايسكريم
(مروان) الساعه ٥ الفجر و درجه الحراره في المانيا سالي ٥ اجيلك ايسكريم و تتعبي زي المره اللي فاتت
(لينا )انت خايف علي ابنك مش عليا خده حطه في بطنك وربيه انت
(مروان) يا حياتي يولع الواد و أبوه انا خايف علي السكر بتاعي انتي اهم كدا هتتعبي
(لينا ) طب ممكن حضن
(مروان)ممكن جدا تعالي
(لينا )أنا جعانه
(مروان) نعمل أكل لعيونك
(لينا ) لا خلاص مش جوعانه
(مروان) امال عاوزه ايه
(لينا ) اولد
(مروان) لسا بدري
(لينا ) أنا هولد
(مروان) هو بالعافيه
(لينا ) يا غبي أنا بولد
(مروان) احيه دلوقتي
(لينا ) أمال اقله يستني لحد امتا يا لهوييييي الحقني
(مروان) طب حتي الصبح
(لينا ) يااااااااارب
(مروان) المفروض اعمل ايه
(لينا ) اتصرف ااااااااااااه
(مروان) براحه أنا مولدتش قبل كدا
(لينا ) هات العربيه وديني المستشفي اااااااااه
( مروان ) ايوه صح ماشي بس سؤال العربيه فين
( لينا ) يااااااااااارب خده
ــــــــــــــــــــــــــ

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختيار الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى