روايات

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الرابع 4 بقلم دينا محمد

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الرابع 4 بقلم دينا محمد

رواية أحببته رغم قسوته الجزء الرابع

رواية أحببته رغم قسوته البارت الرابع

أحببته رغم قسوته
أحببته رغم قسوته

رواية أحببته رغم قسوته الحلقة الرابعة

مرت يومين وكتب لجاسر بالخروج من المستشفي ، وخلال اليومين لم يري روح ابدا ، وكثيرا ما سأل العائله عليها ولكنهم كانوا يقولون له انها مشغوله ،معقول أنها تخجل منه من اخر مره ام أنها لا تحبه.
داخل القصر
دخل جاسر وتبعته العائله بفرحه وسعاده لرجوعه وكانوا يدعون له ولكن كل ما يشغل تفكيره اين حبيبته ،ظل ينظر في أنحاء القصر يبحث عنها بعينيه ولكن لم يرها .
الجد وهو ينظر لجاسر : مالك يا ابني حاسك مش علي بعضك .
جاسر بتعب : لا تمام يا جدو ، بس كنت عاوز اسأل علي روح ، مشوفتهاش بقالي يومين .
الجد : لا زمانها جايه ، اشتغلت في مستشفى مختلفه عن مستشفياتنا لانها حابه تعمل اسم لنفسها بنفسها ومحدش يعرفها ، ومن وقتها وهي بتروح وبتيجي نص الليل .
جاسر بقلق عليه حاول أن يخفيه : تمااام ، انا هطلع ارتاح شويه وعلي العشاء هنزل أن شاء الله.
الجد بدعاء : تمام يا ابني ربنا يعينك .
في المساااء .
كانت العائله كلها مجتمعه علي الطاوله يأكلون ، فإذا بإشعار وصل علي كل تليفونات العائله في نفس الوقت ، نظروا لبعضهم بشده .
فتح كلا منهم تليفونه وجدوا ما جعل الكلام لا يخرج من فمهم .
الجد بفزع وهو يقف : ايه الصور دي .
حبيبه ببكاء وانهيار: لا لا مستحيل بنتي تعمل كدا .
جاسر استشاط غضبا ما إن رأي الصور وعيونه أحمرت من فرط غضبه كانت صور لروح بملابس قصيره مثيره وهي تحتضن شاب .
انطلقت صرخه منه وهو متجها للخارج : انا رايح اشوفها واجيبها حالا .
توقفت قدماه عندما وجدها تدلف الي داخل القصر بكل اريحيه وسعاده ، ذهب إليها وقف أمامها ،نظرت له بسعاده وفرحه لم تكد تنطق بكلمه حتي وجدت صفعه من جاسر تطيح بوجهها ، صدمت ونظرت له بعدم استيعاب .
وقبل أن تنطق مسكها من شعرها يجرها خلفه وهو متجه للخارج .
جريت العائله كلها خلفه وتتوسطهم حبيبه وهي تصرخ بأعلي صوتها .
في حديقه القصر .
حبيبه وهي تركض بصراخ: ارجوك يا جاسر يا ابني استنيي .
توقفت قدمين جاسر واستدار بغضب يعمي عينيه :عاوزه ايه يا مرات عمي .
حبيبه وهي تقف أمامه وتنظر لابنتها التي ما زالت في صدمتها بحزن: استني حتي نفهم منها أي اللي حصللل.
جاسر بغضب: نفههمم ايييييه قوليلي نفهمم ايه ، افهم ايه اكتر من إن أشوف مرراتي في حضن راااجل تااني .
نظرت له روح بصدمه وبقيه العائله ، روح بصدمه وهي تنظر له : مرراتك!!! ، وفي حضن راجل تاني !!؟
نظرت لها حبيبه وقلبها يتقطع عليها : ايوه يا روح يا ابنتي انتي تبقي مراته انا وجدك كنا شاهدين علي عقد جوازكم.
نظرت روح لهم بصدمه ولم تستوعب ما فعلته أمها وجدها معها : صحيح انها تحب جاسر ولكن مكنتش تتمني أبدا أنها تكون متجوزه بالطريقه دي ، أو حتي تكون متجوزه وهي مش عارفه .
جاء الجد من خلفهم وهو يخفض رأسه : ليه يا بنتي تعملي كدا ، ليه تخونينا وتخوني زوجك .
روح وما زال جاسر ممسك بشعرها لم تفهم ما قاله جدها اومأت له بصدمه .
جاء من خلف الجد صوت ناديه ( ام آسر): هنعمل ايه ولا هنمشي ازاي وسط الناس بعد الفضيحه دي ، بنت محمد خليت رأسنا في الأرض .
اخرسها جاسر وهو يرفع اصبعه أمامها ويتحدث بغضب : اياكي ثم اياكي تتكلمي علي روح كلمممه، دي مراتي واللي يكلم عليها نص كلمه أكون قااا*تله فيها ثم أكمل بصراخ فاااهمه نظرت له ناديه بفزع واخفضت رأسها بصمت
نظر للكل بغضب ما زال مسيطر عليه انا همشي وهاخد مراتي معايا ، والموضوع انتهي ،معتش أسمع كلمه بتتحكي في الموضوووع دا ، دي مراتي وانا اللي هعااااقبها .
أخذها جاسر رماها في المقعد الخلفي من السياره وسط عدم فهمها بما يحدث ووسط حزن الكل وشفقتهم عليها من غضب جاسر ولكن لا يستطيعون تقديم لها اي مساعده .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببته رغم قسوته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى