روايات

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الخامس 5 بقلم دينا محمد

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الخامس 5 بقلم دينا محمد

رواية أحببته رغم قسوته الجزء الخامس

رواية أحببته رغم قسوته البارت الخامس

أحببته رغم قسوته
أحببته رغم قسوته

رواية أحببته رغم قسوته الحلقة الخامسة

توقف جاسر بالسياره أمام قصر صغير ولكن جميل جدا وفتح الباب ومن ثم فتح الباب الخلفي شد روح بكل قوته واغلق باب السياره خلفه وشدها خلفه وذهب وهو يصرخ فيها : بقي بتخونيني انا ، ازاي كل دا يطلع منك .
صعد الي غرفه من الغرف رماها علي السرير وأغلق الباب خلفه بالمفتاح .
روح بزعر وهي تتراجع علي السرير :جاااسر والله ما عملت حاجه صدقني .
جاااسر بضحكه سخريه وأكمل بغضب أصدقك بعد الصور دي ازاي قوليلي ، بس عموما كل حاجه هتظهر الوقتي .
روح برعب : لا ابوس ايدك يا جااااسر بلاش ، انا والله بحبك ومستحيل أسمح لحد إن يلمسني غيرك ثم بكت صدقني والله ما عملت حاجه .
اقترب منها جاسر وهو يقف بجانب السرير يحني رأسه لاسفل ينظر في عينيها : لو مش هتأكد بنفسي أن ملمسكش يبقي انتي حكمتي علي نفسك بالموت .
ثم شدها خلفه وهو متجهه لغرفه أشبه بالسجن مظلمه فيها اصوات مخيفه ثم رماها علي الارض وسط الرمال وأخذ الكرباج المعلق علي مسمار في الحيطه .
روح برعب وخوف وهي تبكي : جااسر والله ما عملت حاجه واكملت ببكاء ارجوك ارجوووك صدقني .
تجاهلها جاسر ورفع الكرباج ثم أنزله علي جسدها وسط صرخاتها المؤلمه وبكائها وثم رفعه مره أخري وضربها ثانيه .
روح بكلااام متقطع : ارجوووووك جا…س..ر ات..ر… لم تكمل كلامها حتي أغمي عليها تركها جاسر بكل غضب وخرج من الغرفه .
وقف جاسر خارج الغرفه يصرخ بصوت عالي ينادي كبيره الخدم .
اتت كبيره الخدم بزعر وهي تنظر لشكله الغاضب بخوف : امرك يا جاسر بيه .
هدأ جاسر وتحدث : في بنت في غرفه السجن ،عاوزك تروحي تشوفيها وتدخليلها أكل وأكمل بتحذير وغضب وإياكي ثم اياكي تخرجيها بره فااهمه.
الخادمه بزعر من صوته العالي: امرك جااسر بيه .
صعد جااسر لغرفه إطلاق النار ليفرغ غضبه فهذا ما يلجأ إليه عند غضبه ، وركضت الخادمه تفتح الغرفه فوجدت روح مرميه في الأرض فاقده الوعي .
ركضت إليها تيقظها لم تستطع ، خرجت مسرعه لتأتي بالماء والريحه ومن ثم دخلت عليها رشت علي وجهها قطرات من الماء ورشت الريحه .
فاقت روح بفزع وصراخ وهي تبتعد برعب : ابعد عنييي.
صدمت الخادمه من حالتها وحزنت عليها : متخافيش جاسر بيه طلع ، واكملت وهي تحاول طمأنتها انا داده ناهد جاسر بيه بعتني عشان اساعدك .
هدأت روح وتكورت وهي تسند بجسمها علي الحيطه ونظرت لها وأكملت مسيرة البكاء .
داده ناهد أقتربت منها وهي تضع يديها فوق شعرها بحنيه : متخافيش يا بنتي انا معاكي ، واللي انتي عوزاه هعملهولك .
رفعت روح رأسها وارتمت في حضن داده ناهد وظلت تبكي حتي جفت دموعها علي وجهها ونامت ، ابتعدت عنها داده ناهد وعدلتها بكل هدوء وقامت واغلقت الباب خلفها وهي تبكي علي حال هذه البنت ، ولكن ليس في يدها شئ لفعله.
بعد عده ساعات من التفكير الطويل قررت الصعود له واللي يحصل يحصل .
صعدت الي الغرفه وخبطت علي باب الغرفه ويديها ترتجف .
فتح جاسر لها بكل هدوء وهو ينظر لها بتفحص : خير .
داده ناهد بكلام مقطع وخوف : البنت اللي تحت يا جاسر بيه تعبانه جدا ومستحيل تقدر تعد في المكان دا اكتر من كدا ، كدا هي هتموت واكملت وهي تخفض رأسها بترجي لو تسمح يعني أن أخرجها واخليها معايا في اوضتي ورفعت رأسها بسرعه ومش هخليها تطلع فوق ابدا.
نظر لها جاسر هو يريد أن يعاقبها ولكن لا يريدها أن تموت فهي روحه : تماااام خرجيها بس مشوفش وشها ابدا ادامي ثم أكمل بتحذير ولو حصلها حاجه يبقي حكمتي علي نفسك بالموت .
نظرت له داده ناهد بفرحه من موافقته : شكرا شكرا يا جاسر بيه ،بوعدك مش هتشوفها ابدا .
كاد جاسر أن يقتلها كيف تقول له أن مش هيقدر يشوفها تاني ازاي تقوله كدا ، بس لا دا هو اللي عمل كدا دا طلبه .
دخل جاسر الغرفه وأغلق الباب عليه ثم أمسك بالهاتف واتصل علي شخص .
جاسر: هبعتلك صوره حد الوقتي ،عاوزه قدامي الصبح .
الشخص : تحت امرك يا باشا
اغلق جاسر الخط ورمي التليفون علي السرير ثم اتجهه الي الحمام لكي يأخذ دش ساخن يريح أعصابه .
في الصباح استيقظت روح بفزع وهي تتذكر ما حدث أمس ،وجدت داده ناهد بجانبها .
داده ناهد بحنيه : يلا يا بنتي قومي معايا ، تعالي معايا اوضتي ، يلا خلينا نخرج .
قامت روح وهي تستند عليها وخرجوا من الغرفه متجهين لغرفه داده ناهد ، جلست روح علي السرير بتعب ثم نظرت لداده ناهد بتساؤل : امال فين جااسر .
داده ناهد بإستغراب : جاسر بيه فوق في اوضته.
روح وهي تحاول أن تقوم : طيب انا هروح له .
داده ناهد بسرعه وهي توقفها : تروحي له ازاي ، انتي نسيتي هو عمل فيكي ايه ، وبعدين هو وافق أن اخرجك مقابل أن ميشوفش وشك خالص ، وانا يا بنتي خايفه عليكي ليعملك حاجه وهو متعصب .
روح وهي تجلس مره أخري بتعب : لازم اتكلم معاه وافهمه لا.ز…لم تكمل كلامها حتي وجدته يصرخ باسمها .
ركضت بصعوبه وهي تخرج من الغرفه وجدته يقف في منتصف القصر ممسك بشخص ما والشخص يظهر عليه الخوف والزعر الشديد .
جاااسر وهو ينظر لها بغضب عارم: ادددخللي البسي عبايه عليكي وتعاليلي وأكمل بصراخ يلا بسرررعه .
ركضت روح لداخل غرفه داده ناهد .
روح بقلق : عاوزه عبايه بسرعه يا داده .
داده ناهد : في ايه يا بنتي .
روح بخوف وقلق : والله ما عارفه اول ما طلعت وشافني كدا صرخ في وشي علي أن أنا لابسه عادي واكملت بحزن بس ممكن عشان في كذا قطع بسبب الكرباج .
داده ناهد وهي تبحث في وسط ملابسها عن عباءه : طيب يا بنتي ولا يهمك أمسكت بعبايه واكملت وهي تعطيها لروح : خدي دي البسبها بسرررعه .
لبست روح العبايه وخرجت لتراه ما زال ممسك بالرجل .
صرخ بها جاسر بصوت عالي وغاضب : قررربي تعااالي .
اقتربت روح بخوف وهي ترتجف ثم وقفت .
تحدث جاااسر بصراخ وعصبيه : دا الراجل اللي فضلتيه عليه هو داااا ثم لكمه في وجهه هو دا و لكمه مره أخري حتي وقع الرجل علي الارض يتألم لم يتركه جاااسر وانما انهال عليه بالضرب .
روح وهي تغمض عينيها بخوف : سيبه يا جاااسر حرام عليك ، والله ما اعرفه .
ترك جاسر الرجل واقترب منها ينظر في عينيها : خاااايفه عليه ، انطقي خاايفه عليه .
روح بزعر : لا لا والله ، انا معرفوش اصلا والله يا جاسر .
نادي جاااسر بصوته العالي علي كبير الحرس .
كبير الحرس باحترام : اؤمرني يا جااسر بيه .
نظر للملقي علي الارض وتحدث : عاوزك تتوصي به .
فهم الحارس ما يقصده جاسر فاومأ باحترام ونادي علي الحرس أن يشيلوه .
اخذوا الحرس الرجل ومازالت روح تقف أمام جاسر ترتجف .
روح ببكاء: صدقني يا جاسر انا اول مره اشوفه.
جااسر : عارف.
روح بصدمه واستغراب :عااارف ! طيب ليه عملت كل دا فيه.
جاسر نظر لها بهدوء :لسه عارف انهارده الصبح ، بس عشان اعرف مين اللي ورا الموضوع دا ،كان لازم اجيبه هنا واضربه قدامك واوريه أن أنا لسه معرفتش الحقيقه ثم أكمل بهدوء وهو ينظر لها بوعدك أن مش هسيب اللي ورا الموضوع دا في حاله.
نظرت له روح بصراخ وهي تضربه علي صدره ببكاء: كل اللي شاغلك تعرف مين اللي ورا الموضوع ،دا كل اللي شاغلك ، انا واللي عيشته امبارح وانهارده وحسيت به ولا يفرقوا معاك صح .
نظر لها جاسر بحزن علي حالتها امسك بيديها بين يديه : أنا آسف ، انتي متعرفيش حسيت بأيه لما شوفت الصور انا كنت هموت فيها يا روح .
أبعدت روح يديها عن يديه بسرعه واتجهت الي غرفه داده ناهد وهي تبكي .
داده ناهد بحنيه وحزن عليها : مالك يا بنتي .
روح ببكاء : انا حبيته يا داده بس هو قسي عليه اوي ،قلبي واجعني اوي يا داده.
داده: احكيلي يا روح ممكن يا بنتي قلبك يرتاح واقدر اساعدك .
حكت روح كل شئ لداده ناهد .
تنهدت داده ناهد وهي بتقول :هقولك حاجه واحده بس ، جاسر مش بس بيحبك لا دا بيعشقك ، يا بنتي هو اما شاف صورك اتجنن الغيره ولعت في قلبه ، كون جاسر يعتذر دي حاجه صعبه بس هو اعتذرلك ، سامحيه يا بنتي وكملوا حياتكم في راحه وسعاده .
تحدثت روح وهي تقف بثقه :السعاده دي مش هتيجي الا أما اعرفه غلطه واندمه أن عمل حاجه زي كدا .
داده ناهد بقله حيره : ربنا يهديكي يا بنتي اسمعي كلامي ، ربنا يهديكم لبعض .
أمسكت روح يدي داده ناهد واكملت بحماس: عشان خاطري ساعديني ،وبدأت الأفكار الشيطانيه تخطر علي بالها ثم أكملت بمكر طفولي بلا هو قلبه بيوجعه من الغيره يبقي استني عليه وانا هخلي قلبه يولع خالص .
ضحكت داده ناهد : ربنا يستر.
ارتدت روح فستان اصفر يصل لقبل ركبتيها بحماالات رفيعه ومفتوح من أعلي الصدر ووضعت روج أحمر وتركت لشعرها الحريري الطويل العنان ليصل لاسفل الفستان ووضعت كحل أخضر برز جمال لون عينيها الخضراوتين .
دخلت داده ناهد الغرفه وضعت يديها علي قلبها بحسره : رووح ،انتي بتفكري تخرجي كدا ، دا ممكن يقتلك ويقتلني فيها ، أكملت وهي تمسك يديها بلاش يا روح عشان خاطري .
روح بإصرار : لا يا داده لازم اعاقبه دا كفايه علامات الكرباج لسه معلمه وخفيتها بصعوبه ، لازم اعاقبه وأعرفه أن مش سهله ابدا.
داده بخوف :انا خايفه يا روح .
روح وهي تخرج : سيبي الموضوع عليه .
خرجت روح من غرفه الداده تنظر في أنحاء القصر لم تجده فخرجت في حديقه القصر نظر لها الحراس بصدمه ، أكملت طريقها بكل ثقه ثم اتجهت إلي الخارج ونادت علي الحارس
روح وهي تتحدث مع الحارس وتشاور علي أحد السيارات: عاوزه مفتاح العربيه البيضا دي .
الحارس وهو يبلع ريقه من كتله الجمال التي أمامه : مقدررش اديهولك الا بأمر من جااسر بيه .
وما أن نطق اسمه حتي سمعوا صوته وهو يصرخ .
جااااسر بغضب وغيره تعمي عيناه : روووووح .
ما إن رأته روح جاي في اتجاهها ومنظره الذي يبدو أنه لا يبشر بالخير ارتجفت بخوف ولعنت الموقف التي وضعت نفسها فيه وثم نظرت لقدميها و خلعت اللي في رجلها وجريت في الحديقه ……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببته رغم قسوته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى